Ik vroeg mij af wat voor ervaring jullie hebben met jonge paarden te trainen die natuurlijk nog wat groeien qua zadels.
Doen jullie dit met een boomzadel, boomloos of misschien met een zadel met een verwisselbaar kopijzer?
Mijn merrie, Stand Up aka Uppie, is dit jaar 5 geworden en na een jaartje rustig grondwerk getraind te hebben, wil ik nu ook rustig aan het rijden mee gaan pakken.
Normaal gezien rijd ik haar met een barebackpad (voor die 10 minuutjes dat ik erop zit) en als we een buitenritje maken eens in de 1/2 maanden, doe ik mijn westernzadel op waarvan ik weet dat die goed ligt(misschien nu lag).
Echter nu ze goed wat aangekomen is blijft de barebackpad niet meer goed liggen, deze schuift te ver naar voren doordat de singel door haar ronde buik naar voren wordt geduwd.
Hierdoor twijfel ik ook over het westernzadel en weet ik ook niet zeker of een boomzadel wel zo slim is.
Ze groeit nog steeds wat (wat ook de reden is dat ik haar amper tot niet rijd, maar voor die paar keer dat ik haar rijd heb ik tuurlijk wel graag een passend zadel) en ze zal qua bespiering en vetjes natuurlijk ook nog een hoop veranderen.
Ik heb onlangs een paar keer met een Barefoot Nottingham gereden, maar deze ligt naar mijn gevoel toch niet helemaal fijn voor haar. Met het westernzadel is ze namelijk een stuk rustiger en laat ze haar hoofd ook al wat meer zakken. Met de Barefoot deed ze dit totaal niet en sprong ze juist in de rondte zodra ik bewoog.
Ik vraag me af wat jullie keuze zou zijn om eens te gaan proberen met haar?
Uiteraard blijf ik ook gewoon lekker veel grondwerken met haar om de spieren en conditie op te bouwen. (ik leg regelmatig een zadel of bbp op haar ook tijdens het grondwerk om zelf goed te kunnen zien hoe deze ligt, maar met mij erop is dit natuurlijk toch net weer anders vaak)
Dit is overigens Uppie:
Een Oldenburger die maar tussen de 1.55m en 1.60m hoog is

Mensen kijken vaak verbaasd als ik zeg dat ze toch echt een Oldenburger is

Ze is behoorlijk rondgeribt met niet erg veel schoft.