Boomloos of boomzadel?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sweetiee

Boomloos of boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 09:31

Hallo allemaal!

Ik vroeg mij af wat voor ervaring jullie hebben met jonge paarden te trainen die natuurlijk nog wat groeien qua zadels.
Doen jullie dit met een boomzadel, boomloos of misschien met een zadel met een verwisselbaar kopijzer?

Mijn merrie, Stand Up aka Uppie, is dit jaar 5 geworden en na een jaartje rustig grondwerk getraind te hebben, wil ik nu ook rustig aan het rijden mee gaan pakken.

Normaal gezien rijd ik haar met een barebackpad (voor die 10 minuutjes dat ik erop zit) en als we een buitenritje maken eens in de 1/2 maanden, doe ik mijn westernzadel op waarvan ik weet dat die goed ligt(misschien nu lag).

Echter nu ze goed wat aangekomen is blijft de barebackpad niet meer goed liggen, deze schuift te ver naar voren doordat de singel door haar ronde buik naar voren wordt geduwd.
Hierdoor twijfel ik ook over het westernzadel en weet ik ook niet zeker of een boomzadel wel zo slim is.

Ze groeit nog steeds wat (wat ook de reden is dat ik haar amper tot niet rijd, maar voor die paar keer dat ik haar rijd heb ik tuurlijk wel graag een passend zadel) en ze zal qua bespiering en vetjes natuurlijk ook nog een hoop veranderen.

Ik heb onlangs een paar keer met een Barefoot Nottingham gereden, maar deze ligt naar mijn gevoel toch niet helemaal fijn voor haar. Met het westernzadel is ze namelijk een stuk rustiger en laat ze haar hoofd ook al wat meer zakken. Met de Barefoot deed ze dit totaal niet en sprong ze juist in de rondte zodra ik bewoog.

Ik vraag me af wat jullie keuze zou zijn om eens te gaan proberen met haar?
Uiteraard blijf ik ook gewoon lekker veel grondwerken met haar om de spieren en conditie op te bouwen. (ik leg regelmatig een zadel of bbp op haar ook tijdens het grondwerk om zelf goed te kunnen zien hoe deze ligt, maar met mij erop is dit natuurlijk toch net weer anders vaak)

Dit is overigens Uppie:
Een Oldenburger die maar tussen de 1.55m en 1.60m hoog is :')
Mensen kijken vaak verbaasd als ik zeg dat ze toch echt een Oldenburger is :Y)
Ze is behoorlijk rondgeribt met niet erg veel schoft.

Afbeelding

Afbeelding

People are going to judge you anyway, so might as well make it worth it!

pmarena

Re: Boomloos of boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:37

Ik zou als ik jou was gewoon eens overwegen om een afspraak te maken met een (boomloos) zadelpasservice zoals bvb. Ella van www.boomlooszadelpasservice.nl. Zij heeft verschillende western boomloze / flexibele zadels en is niet tegen boomzadels :)

Ella heeft veel kennis en werkt onafhankelijk waardoor je zeker weet dat ze je geen zadel aan zal smeren :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:44

Ik ben jaren geleden overgestapt op boomloos. Althans kwa westernzadel. Daar is het passen van het zadel nog lastiger dan met een engels zadel. Mij en mijn paarden beviel het goed, maar ik heb wel aanpassingen aan het zadel moeten doen om het optimaal liggend te krijgen.
Niet elk zadel, boom of boomloos, past op elk paard.

En als ik die van jou zo zie op de foto, denk ik dat je eens moet kijken waar je rigging (singelplaatsing) van jou eigen zadels zitten. Want ik denk dat daar je probleem zit van schuiven ed. En dat heeft niets met een ronde buik te maken, die ik bij die van jou echt niet zie. Ze heeft singelplek genoeg. Maar je riggingpositie bij haar is full al dan niet voor de full. En juist dat probleem wordt veel te weinig onderkent. De meeste zadels zijn op basis van een 7/8 of 3/4 rigging. Te ver naar achter voor waar je singel zou moeten liggen. En dan wil met name dat westernzadel (en BBP's ook) ook naar voren toe schuiven. Het zadel wil nl boven die optimale singelplek liggen.

Ik heb zelf een merrie die echt rondgeribt is, geen schoft heeft en singelplek die maar heel klein is. Op haar heb ik de rigging van mijn zadel aangepast, en sinds dat moment bleef mijn zadel ook daar liggen waar hij hoorde.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 09:46

Dankje, maar zij zit ruim 180km van mij vandaan..

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 09:48

rina schreef:
Ik ben jaren geleden overgestapt op boomloos. Althans kwa westernzadel. Daar is het passen van het zadel nog lastiger dan met een engels zadel. Mij en mijn paarden beviel het goed, maar ik heb wel aanpassingen aan het zadel moeten doen om het optimaal liggend te krijgen.

En als ik die van jou zo zie op de foto, denk ik dat je eens moet kijken waar je rigging (singelplaatsing) van jou eigen zadels zitten. Want ik denk dat daar je probleem zit van schuiven ed. En dat heeft niets met een ronde buik te maken, die ik bij die van jou echt niet zie. Ze heeft singelplek genoeg. Maar je riggingpositie bij haar is full al dan niet voor de full. En juist dat probleem wordt veel te weinig onderkent. De meeste zadels zijn op basis van een 7/8 of 3/4 rigging. Te ver naar achter voor waar je singel zou moeten liggen. En dan wil met name dat westernzadel (en BBP's ook) ook naar voren toe schuiven. Het zadel wil nl boven die optimale singelplek liggen.

Ik heb zelf een merrie die echt rondgeribt is, geen schoft heeft en singelplek die maar heel klein is. Op haar heb ik de rigging van mijn zadel aangepast, en sinds dat moment bleef mijn zadel ook daar liggen waar hij hoorde.

Hm dat heb ik nog niet eerder gehoord nee.
Bedankt voor de tip daar ga ik eens goed naar kijken!

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 09:55

rina schreef:

Afbeelding

Ik heb deze afbeelding gevonden ter voorbeeld.
Dat zou dus betekenen dat de singelstoten bij haar wat verder naar voren zouden moeten voor een optimale ligging?
Of begrijp ik m dan verkeerd?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:03

Ik moest even zoeken. Maar deze foto laat het duidelijk zien. Het zadel ligt hier op de plek waar hij zou moeten maar de singel en de riggingpositie ligt verder naar voren. Het zadel wil daarom altijd naar voren zodat het boven die riggingpositie komt te liggen.
En ja het zadel ligt wat voorover, paard is overbouwd en dat had ik nog niet aangepast (een riser voor eronder). Hier waren we echt nog met de rigging bezig.

Afbeelding

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 10:06

Ah ik zie het ja.
Singel zou dus eigenlijk net zoals de beugels vanuit het zadel, zo goed als, recht naar beneden moeten zitten?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:18

Ik heb ook een rond paard, weinig tot geen schoft, iets overbouwd. Alles schoof naar voren. Nu een Ghost, waarbij je de singelplek zelf kan bepalen en een anatomische singel. Blijf nu echt heel goed liggen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:38

Sweetiee schreef:
Ah ik zie het ja.
Singel zou dus eigenlijk net zoals de beugels vanuit het zadel, zo goed als, recht naar beneden moeten zitten?

Ja precies. Zodra dat afwijkt zal het zadel altijd naar dat punt toe willen. In geval van mijn merrie zou de rigging van het zadel dus verder naar voren moeten. Dat heb ik later ook veranderd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:53

Voor een paard wat veranderd is een westernzadel van Freemax erg handig. Die is boomloos maar heeft wel een stevige zit.

Over de IJssel

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:59

Sweetiee schreef:
Dankje, maar zij zit ruim 180km van mij vandaan..

Ze rijd routes door heel het land, dus ze komt vast wel eens bij je in de buurt.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 12:59

lotje5lotje schreef:
Ik heb ook een rond paard, weinig tot geen schoft, iets overbouwd. Alles schoof naar voren. Nu een Ghost, waarbij je de singelplek zelf kan bepalen en een anatomische singel. Blijf nu echt heel goed liggen.

Een Ghost heb ik ook al aan zitten denken inderdaad!

Ik ga er vanmiddag eens op letten als ik de Barefoot er op leg :)
Zo leer je toch nog eens dingen waarvan je helemaal niet wist dat dat iets is om op te letten :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:48

Ik heb Kitty van Kifrahorse laten komen om de Freemax western te passen op mijn jonkie. Ik ben heel tevreden over haar. Ze nam haar tijd en gaf veel uitleg. Volgens mij ligt de Freemax Western ook op veel rondere paarden stabiel. Het is een boomloos zadel, waar je heel stevig in zit.
Mocht je interesse hebben in de Freemax, er is een topic op bokt over zit zadel waar je veel informatie kan vinden en vragen kan stellen: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=128&t=1017307. :)
Kitty komt trouwens doorheen heel Nederland (en België) passen.

Dit is de Freemax op mijn merrie:
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:59

Retjethorse schreef:
Volgens mij ligt de Freemax Western ook op veel rondere paarden stabiel.

Mijn merrie met de Freemax (ja sorry ik heb zo ongeveer het hele riedeltje aan boomloos wel gehad :') ) Ik moest echt wel een paar aanpassingen/noodgrepen doen. Mede omdat ook op dat zadel de rigging 7/8e staat. Was een banaansingel nodig, en er lag echt een antislipmat onder omdat het zadel anders aan de wandel ging. Deze banaansingel hielp ook niet echt het zadel op z'n plak te houden. Ik had al een andere gekocht, alleen ging toen paardlief kapot. Kreeg klap op sprong van ander paard, en that was that.
De FM was wel 1 van de weinigen die minder naar voren toe wilde, ondanks dat de rigging niet optimaal was.

Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:49

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 09:49

Dankjewel voor alle info, maar ik wil toch het liefst een engels zadel voor haar gebruiken :')
Ik ga het eens proberen met een andere soort singel, niet zo'n banaansingel maar een andere waardoor als het goed is het zadel beter zou moeten liggen.
Dat ga ik dus eens even afwachten en als dat niet werkt gaan we weer verder zoeken.

Wel interessant dit allemaal!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:05

Sweetiee schreef:
Dankjewel voor alle info, maar ik wil toch het liefst een engels zadel voor haar gebruiken

Die snapte ik wel, maar ook met engelse zadels zul je tegen hetzelfde aanlopen. En daarvoor was mijn voorbeeld bedoeld. Die laatste was alleen maar om even aan te geven dat 1 merk niet alle problemen oplost ;) En tja bij toeval waren het allemaal westernzadels. Als ik even zoek vind ik ze ook gegarandeerd in Engelse uitvoering :+ Dat paard was echt lastig kwa zadels. En dat had dus echt alles te doen met dat riggingpunt.

Maar voor je nou een andere singel gaat testen, heb je je zadel nu al eens op je paard gelegd? En gekeken waar je riggingpunt is ten opzichte van je zadel?

Kwa engelse zadels: ik heb 2 Deuber Maxima's 1x een dressuur en 1x de jump (dat is een springzadel). En bij die van mij dito probleem met de singelpunten/riggingpunten. Nou kan je bij de Maxima ook de singelstoten van positie veranderen, er zijn 3 punten waar de singel aan kan. En op mijn zadel zitten ze nu op de beide voorste.
Met de singelstoten op de achterste 2 ging ook dat zadel aan de haal. Met de singel op de voorste bleef hij liggen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:58

Sweetiee schreef:
Dankjewel voor alle info, maar ik wil toch het liefst een engels zadel voor haar gebruiken :')
Ik ga het eens proberen met een andere soort singel, niet zo'n banaansingel maar een andere waardoor als het goed is het zadel beter zou moeten liggen.
Dat ga ik dus eens even afwachten en als dat niet werkt gaan we weer verder zoeken.

Wel interessant dit allemaal!

Oeps, aangezien je in de beginpost sprak over een westernzadel, dacht ik dat je die kant uit wou. :P
Maar zowel Kitty van Kifrahorse als Ella van boomloos zadelpasservice hebben ook engelse boomloze zadels als je die graag eens uitprobeert. :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:05

Heb voor mijn jonge paard een wintec gebruikt, die makkelijk aan te passen was wanneer hij groeide (en de laatste maanden afviel). Heb ook boomloos overwogen, maar niet gedaan wegens de minder optimale drukverdeling. Je zei ook zelf al dat de jouwe meer ontspannen lijkt met het (boom-)westernzadel, en voor mij klinkt dit inderdaad alsof ze last heeft van jouw achterwerk dat in haar rug 'prikt' (als in, lokaal veel meer druk geeft dan op andere plekken) onder de bareback/barefoot.
Mijn jonge paard wordt overigens dit jaar 6 (ben begonnen met rijden toen hij 4 was) en lijkt nu redelijk uitgegroeid te zijn.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 14:19

rina schreef:
Maar voor je nou een andere singel gaat testen, heb je je zadel nu al eens op je paard gelegd? En gekeken waar je riggingpunt is ten opzichte van je zadel?

Ja dit heb ik gedaan en de singelstoten zitten wel een stukje achter de rigging.
Hier door dacht ik misschien zo'n anders gevormde singel te kunnen proberen.
Verwacht bijna dat dit sowieso nodig gaat zijn bij haar omdat singel gewoon erg ver naar voren zit en ook in haar oksels vervelend kan gaan zitten.

Deze bedoel ik dan.
Afbeelding

Kan ik bij agradi zo bestellen en een keertje passen, als het niet goed ligt hiermee kan die gelijk weer terug en ga ik kijken om een zadelpasser te laten komen.

nessinator schreef:
Heb voor mijn jonge paard een wintec gebruikt, die makkelijk aan te passen was wanneer hij groeide (en de laatste maanden afviel). Heb ook boomloos overwogen, maar niet gedaan wegens de minder optimale drukverdeling. Je zei ook zelf al dat de jouwe meer ontspannen lijkt met het (boom-)westernzadel, en voor mij klinkt dit inderdaad alsof ze last heeft van jouw achterwerk dat in haar rug 'prikt' (als in, lokaal veel meer druk geeft dan op andere plekken) onder de bareback/barefoot.
Mijn jonge paard wordt overigens dit jaar 6 (ben begonnen met rijden toen hij 4 was) en lijkt nu redelijk uitgegroeid te zijn.

Ik heb ook nog naar een Wintec zitten kijken inderdaad.
Die 500 cair jump bedoel ik dan. Lijkt me ook nog wel een goede misschien.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:31

Ik ga nu ook overstappen naar een freemax zadel. Dit omdat er voor mijn paard eigenlijk nog weinig andere opties zijn. Paard heeft artrose gekregen in de rug en een boomzadel gaat hem nooit de ruimte geven die hij hoort te krijgen aan zijn ruggengraat. Maar wij wandelen dan ook af en toe alleen maar. Het is volgens mij ook te zien wat je allemaal wil doen met je paard. Ik heb daarvoor altijd wintec en Bates gehad, fijne zadels, wel raad ik aan om deze niet met een cair systeem te kopen maar met wol. Makkelijker aan te passen en is beter voor de rug. Altijd gewoon een zadelpasser laten komen om te kijken wat er beter op jou paard ligt.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 06:56

Ik heb toch eerst de singel besteld om te proberen ipv een pasconsult en ik ben erachter gekomen dat ze gewoon een grotere pommel moest hebben.
Nu ik de singel van de foto heb en een L pommel ligt het echt super en hebben we gister een heerlijk half uurtje ontspannen en met enorm veel plezier door de bak gereden! :D *\o/*

Bedankt allemaal voor jullie advies alsnog!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:29

Ha, top dat je het zonder passervice op hebt kunnen lossen! Vaak is het bij een Barefoot toch een kwestie van wat simpele aanpassingen die een wereld van verschil kunnen maken +:)+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie