Welk zadel voor ouder paard met hoge schoft/schoudervrijheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk zadel voor ouder paard met hoge schoft/schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:32

Zoals de titel al zegt, ik ben op zoek naar een zadel voor mijn 26 jarige merrie maar zie door de bomen het bos niet meer.
(Leuk woordgrapje trouwens _O- )

Wat info:
Merrie met hoge schoft en schraal in de bespiering, tijd lang last gehad van vage kreupelheden door blokkades heup/lendenen, schouder, borst en atlas.
Inmiddels alles mooi los, complete check up gehad, lichamelijk helemaal in orde.

Alleen zadelmaker moet er nog bij maar krijg het idee dat mijn zadel niet goed voor haar is, heb al jaren een kieffer dressuurzadel.
Ze begon bij haar schouders mooi op te vullen door longeren maar heb het idee dat ze niet genoeg schoudervrijheid heeft wat haar bespiering belemmerd.

Maar... beestje is 26 en zie het niet zitten om veel geld uit te geven voor een zadel, kan zomaar zijn natuurlijk dat ze wellicht over een half jaar met pensioen gaat maar kan ook nog jaren duren natuurlijk.

Boomloze zadels heb ik ook naar gekeken maar geen ervaring mee, dus ben benieuwd wat jullie zouden adviseren voor een leuke prijs, mag zowel boom als boomloos zijn, dressuur of veelzijdigheid.

Meest recente foto van haar nu:

Afbeelding

vladimir1979

Re: Welk zadel voor ouder paard met hoge schoft/schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:52

Mijn vorige paard was ook smal en hoog op de schoft en bij hem pastte een euriding diamant zadel met medium boom het allerbeste. Deze zadels staan nu voor zo'n 3-400€ op mp

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:07

Ik moest destijds 2 zadels tegelijk hebben, heb toen de zadelmaker laten komen en die kon mij precies vertellen welke zadels zouden moeten passen (in theorie) op de rug in combi met mijzelf met maten en merken e.d. Vervolgens MP afgestruund en daarna laten checken/opvullen door de zadelmaker weer. Kostte me een extra check maar wel een nieuw zadel uitgespaard.

Als er meer mensen zijn op je stal die een check moeten hebben zou je dat nog kunnen combineren ivm voorrijdkosten ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:25

vladimir1979 schreef:
Mijn vorige paard was ook smal en hoog op de schoft en bij hem pastte een euriding diamant zadel met medium boom het allerbeste. Deze zadels staan nu voor zo'n 3-400€ op mp

Dank je wel voor de tip, zal het eens in de gaten houden op Mp.

zefiros schreef:
Ik moest destijds 2 zadels tegelijk hebben, heb toen de zadelmaker laten komen en die kon mij precies vertellen welke zadels zouden moeten passen (in theorie) op de rug in combi met mijzelf met maten en merken e.d. Vervolgens MP afgestruund en daarna laten checken/opvullen door de zadelmaker weer. Kostte me een extra check maar wel een nieuw zadel uitgespaard.

Als er meer mensen zijn op je stal die een check moeten hebben zou je dat nog kunnen combineren ivm voorrijdkosten ofzo?

Dat is inderdaad ook nog wel een goede tip, kan altijd op stal vragen of er nog iemand moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:30

Nog meer tips? :)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:33

Misschien Ghost? Is makkelijk aanpasbaar, geeft veel ruggengraat vrijheid en zit heerlijk voor de ruiter. Misschien Suzanne van Buitenzinnig een berichtje sturen op fb, zij kan ook aangeven of het geschikt is voor z'n hoge schoft en zij kan eventueel ook langs komen voor een passessie

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:58

Mijn vorige paard was ook onbegonnen werk om een zadel op te krijgen dacht ik. Verschillende zadelmakers gehad die zeiden dat ik er niks passends op zou kunnen vinden, tot ik mijn huidige erbij had. Die zei; Ooh ik heb wel iets om te proberen. Pakt zadel, pleurt hem erop (bij wijze van dan ;), aansingelen, wegrijden en paste perfect. Zij had er duidelijk zon kijk op dat ze meteen goed zat. Het ging om een kent en masters dressuur hoge schoft versie. Heel veel plezier van gehad. Na het overlijden van mijn paard een nieuwe gekocht, ook met een erg hoge schoft. Zadelmaker heeft een breder kopijzer erin geplaatst en toen paste het perfect. Ze zei al je hebt zeker een paard gekocht passend bij je zadel :D
Maar kort samengevat; kent en masters high wither dus ;)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:05

Mijn vorige paard was ook enorm lastig met zadels, hoge schoft en rond.
Na 2 jaar vanalles te hebben uitgeprobeerd, uiteindelijk een andere zadelmaker laten komen, en adviseerde thorowgood high wither.. nooit meer problemen gehad.
Verwisselbaar kopijzer en past op veel paarden. Ligt nu ook op mijn jonge paard goed.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:07

Sharonaa_ schreef:
Na 2 jaar vanalles te hebben uitgeprobeerd, uiteindelijk een andere zadelmaker laten komen, en adviseerde thorowgood high wither.. nooit meer problemen gehad.
Verwisselbaar kopijzer en past op veel paarden. Ligt nu ook op mijn jonge paard goed.

Die heb ik ook geprobeerd in de veelzijdigheid versie maar daar kon ik zelf niet op zitten. Gaf mij zon instabiel toren gevoel maar lag ook goed op het paard

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:15

Ik heb ook een paard met een hoge schoft en onbespierde rug waarop geen enkel zadel pastte. Tot we er een Kent & Masters high wither op deden. Je zag direct dat dit zadel veel beter lag en de schoft en ruggengraat mooi vrij liet. Superblij dat we uiteindelijk een goed passend zadel hebben gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:23

Wat fijn al jullie reacties!
Ik ga ze morgen allemaal even rustig doornemen, wellicht heeft mijn eigen zadelpasser ook wat zadels die ik kan proberen, maar neem deze opties zeker mee

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:13

pluisje88 schreef:
Sharonaa_ schreef:

Die heb ik ook geprobeerd in de veelzijdigheid versie maar daar kon ik zelf niet op zitten. Gaf mij zon instabiel toren gevoel maar lag ook goed op het paard

Geen idee hoe de vzh versie zit maar de dressuur zit heerlijk, fijne redelijk diepe zit en goede wrongen.
Moet natuurlijk wel voor paard en ruiter fijn zijn.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:47

Lastig he, zeker omdat het lijf op late leeftijd weer veel verandert (tenminste... bij die van mij dan). Ik had net een Hulsebos ouder type geregeld omdat hij fijn lag op mijn bejaarde man. Hij liep er ook veel ruimer mee dan met mijn eigen zadel. Hij heeft toen ook een zadel op gehad waarvan de kussens met blokken met klittenband bevestigd moeten worden. De druk kan dus precies naar wens worden en is makkelijk te verplaatsen. Liep hij ook heel fijn onder. Weer de naam niet keer.

Moeilijk, veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:19

Ik ga vanmiddag bij iemand kijken die meerdere zadels te koop heeft, waaronder een thorowgood dressuurzadel met wat kortere kussens achter en teruggesneden voorkamer en een thorowgood vzh zadel met verwisselbaar kopijzer van kent & masters.
Mag ze uitproberen, en heb nog een stalgenootje die een boomloos zadel heeft wat ik uit mag proberen dus ik ben benieuwd of er wat tussen zit.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:24

De Original van Kent & Masters en dan het hoge schoft model. Dit zadel heeft een rondere boom, die prima past bij de weke rug van dit paard. En een heel dik (!) kussen, dat het zadel ver genoeg van de wervelkolom legt en deze vrij houdt. Uiteraard met de juiste maat kopijzer. Ik kom 'm graag aanmeten.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:24

Hier ook op zoek naar een zadel voor een kwpner van 25 voor een pensionklant van mij. Precies hetzelfde hoge schoft en minder bespierd. Alleen dan opzoek naar een western zadel of vaquero zadel. :P

Zijn eigen, custom made in Mexico, vaquero zadel is vorig jaar zonder medeweten van de eigenaar verkocht. (proberen het nog te achterhalen)

Dus ja zolang hij nog niet met pensioen hoeft zou het leuk zijn als hij nog mee kan op buitenritjes. :)

Zonder zadel echt geen optie met die hoge schoft! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:09

Bedankt wederom voor de reacties, heb 3 zadels geprobeerd maar alle 3 niet geschikt helaas.
Toch besloten om de zadelmaker langs te laten komen om te kijken of ze wat met mijn huidige zadel kan aanpassen en wat tweedehands zadels wilt meenemen.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:29

pluisje88 schreef:
Sharonaa_ schreef:

Dit herken ik wel. Door de ruimte die gecreëerd is voor de schoft zit je meer 'boven' je paard dan dat je erop zit. De prijs/kwalitateit verhouding van het zadel ben ik wel super te vreden over. Ook prettig dat je zelf de wrongen en singelplaats kunt bepalen.

FHS schreef:
De Original van Kent & Masters en dan het hoge schoft model. Dit zadel heeft een rondere boom, die prima past bij de weke rug van dit paard. En een heel dik (!) kussen, dat het zadel ver genoeg van de wervelkolom legt en deze vrij houdt. Uiteraard met de juiste maat kopijzer. Ik kom 'm graag aanmeten.

Zo heel rond vind ik de boom van dit zadel niet. Ik heb er zelf ook een voor een paard met een redelijke schoft en en normale rug, niet zo week als het paard op de foto. En toch mag het zadel voor het goede iets minder recht zijn!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:42

Mijn paard heeft ook een flinke schoft.. ik ben jaren op zoek geweest naar een passend zadel.. heb er echt heel veel geprobeerd.. uiteindelijk is een reactor panel zadel de enige die ik er passend op heb gekregen.. ben er nog steeds super blij mee! Kost misschien wel even wat, maar je hebt er je leven lang plezier van.. je kan het zadel namelijk makkelijk op ieder paard laten aanpassen