Hongaarse kneveltrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Hongaarse kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 22:49

In een recent foto topic kwam ik een leuk bitje tegen en naast dat k hem mooi vond vroeg ik mij toen wat over Hongaars tuig af...
[ITP] Toffe vriendinnen, eenhoorns en vikingen Ik bedoel het bit van de Fries.

Alles wat je kan vinden herleidt je eigenlijk altijd naar barokshop of dezelfde constant terug kerende alibabafoto's, maar ik vroeg me dus af waarop de benaming is gebaseerd.
Via een Hongaarse collega en mijn google skills ben ik er achter dat een kneveltrens in het Hongaars een 'zabla pálcás' is. Maar met geen mogelijkheid kom ik bij de bitten uit die in het Nederlands zo benoemd worden.

Kan iemand mij in de juiste richting sturen?

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 23:21

Dit is het bit plus het bijbehorende hoofdstel.
Afbeelding

Ik heb ooit een poging gedaan om meer informatie / de maker te vinden maar ik ben hem maar 1 keertje tegen gekomen op ebay maar dan met shallangs. Van wie ik hem kocht werd ik helaas ook niet wijzer, titel van de advertentie was letterlijk 'tuig voor paard of ezel ofzoo....' :+

Ik zal morgen weer even een rondje gaan googlen voor je, want ik kwam wel een paar hongaarse sites tegen, even kijken of ik die weer kan vinden :)

Hoppit

Re: Hongaarse kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 09:59

Vind hem echt leuk en ben nu gefascineerd waarom je dat bit niet zo maar kan vinden. Ik heb me gisteren toch een behoorlijk deel van mijn avond gespendeerd met allerlei paardendingen in het Hongaars af te speuren. Met kneveltrens (vertaald naar Engels en Hongaars) kom ik nergens, traditional bit ook niet... Why?! :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:23

Uit die hoek heb je vaak ook maatwerk, goed mogelijk dat dit bit maar in beperkte oplages is gemaakt en verkocht en zodoende geen commercieel bit is.

De Hongaarse eBay geprobeerd?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:24

Google eens op Hungarian bit full cheek. Dan zie ik er een aantal.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 12:22

Hmm hongaarse ebay nog niet... was ook vnl eerst op zoek naar gewoon traditionele plaatjes oid. Tnx :)
Lijkt gewoon net of ze er in Hongarije nauwelijks van gehoord hebben. Google NLse klompjes en je kan er niet naast zitten. :D _/-\o_

Hungarian bit full cheek geeft gewoon al die alibaba foto's, daar was ik al op gestrand.

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:48

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:51

Hoppit schreef:
Hmm hongaarse ebay nog niet... was ook vnl eerst op zoek naar gewoon traditionele plaatjes oid. Tnx :)
Lijkt gewoon net of ze er in Hongarije nauwelijks van gehoord hebben. Google NLse klompjes en je kan er niet naast zitten. :D _/-\o_

Hungarian bit full cheek geeft gewoon al die alibaba foto's, daar was ik al op gestrand.

Ik heb het idee dat het allemaal een beetje langs elkaar loopt in dit topic. Want volgens mij ben jij niet zo zeer op zoek naar zo'n bit of plaatjes er van, maar wil je vooral weten waar de naam vandaan komt toch?

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:22

LoveSenna schreef:
En dit?

https://images.app.goo.gl/9CgmWvKkHMq1qLyD6

https://images.app.goo.gl/LGZ2PGz9UCpwmx4w6

Ik kom dan uit bij een facebookpagina met divers barok tuig en dergelijke

Die eerste link en als je googles op hungarian full cheek kom je niet uit op dezelfde als die van mij. Die van de baroque horse store is hetzelfde als van alibaba en een ander materiaal als die van mij, ook is de vorm van de knevel ietsje anders.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:26

NadjaNadja schreef:
Ik heb het idee dat het allemaal een beetje langs elkaar loopt in dit topic. Want volgens mij ben jij niet zo zeer op zoek naar zo'n bit of plaatjes er van, maar wil je vooral weten waar de naam vandaan komt toch?

Nee zoek hem idd niet te kopen. Ik zoek meer info of dit dan echt een hongaars bit is en waarom dan. Of heet het enkel een Hongaars bit maar hebben ze daar in Hongarije echt helemaal nog nooit van gehoord. Ik heb alle links waar hij zogezegd te koop is/was al open geklikt, maar daar staan ze dus allemaal als out of stock en met exact dezelfde foto's (wat voor een oplettende koper dus redelijk louche overkomt).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:30

Haha, net zoals de "Dutch gag" (pessoabit) en "Swedish cavesson" (aansnoerneusriem).

Waar het bit mij aan doet denken is het gewone Hongaarse bit van de barockshop. En dan met name vanwege de gaatjes en schulpjes in de bitringen icm de kleur. Ik vraag me dan ook af of dát is wat het Hongaars zou maken, of dat er bij voorbeeld iets met het mondstuk is wat typisch Hongaars is of dat het gewoon een fancy term is inderdaad.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:54

Ik zal eens een lijntje uitgooien bij Hongaarse vrienden van mij, misschien dat ze het herkennen of weten waar het vandaan komt :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:59

Weet onze boogschietende bokker - hoe heet-ie ook al weer, arno8 toch? - niet meer te vertellen? Die lest toch in Hongarije?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 18:12

Koper schreef:
Haha, net zoals de "Dutch gag" (pessoabit) en "Swedish cavesson" (aansnoerneusriem).

Waar het bit mij aan doet denken is het gewone Hongaarse bit van de barockshop. En dan met name vanwege de gaatjes en schulpjes in de bitringen icm de kleur. Ik vraag me dan ook af of dát is wat het Hongaars zou maken, of dat er bij voorbeeld iets met het mondstuk is wat typisch Hongaars is of dat het gewoon een fancy term is inderdaad.

Exactly :)

Muiz schreef:
Ik zal eens een lijntje uitgooien bij Hongaarse vrienden van mij, misschien dat ze het herkennen of weten waar het vandaan komt :)

Ja mijn Hongaarse collega is geen horsey type, die heb ik net het Hongaars voor kneveltrens geleerd :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:17

Oh joh, maar Nynke heeft het gewoon van Marktplaats gehaald, van een man die niet eens wist of het een paard of een ezel zou passen en volgens mij ook niet waar de neusriem zat of hoe hij überhaupt rond een hoofd moest. Was zo op de grond gegooid. We hadden zelf gekeken en het leek op een Hongaars bit, wat bij het (Hongaars-ogende) hoofdstel zou passen, er zit bijvoorbeeld nog een riempje aan de bovenkant waar een sallang mist.
En ik noem er altijd bij dat het een kneveltrens is, omdat veel mensen het bit zo 'vreselijk scherp' vinden omdat ze lange punten aan het bit zien en gelijk aannemen dat het een stangbit is, terwijl het juist een prettig bitje is waar Dyk erg blij mee lijkt, ook omdat er door de knevel geen neusriem nodig is.

Ik vind het een prachtig ding, maar we gebruiken allebei niet een speciale term ervoor.

Maar bij deze, op een Hongaarse webshop:
http://taltoslovasbolt.hu/rez-lepkes-cs ... zabla-3658

Staat gewoon tussen de 'normale' bitten. Het is volgens mij gewoon een speciaal type showtuig :)
Edit: en ik denk ook eigenlijk dat dit bitje de wat meer commerciële versie is van Nynkes bitje. Meeste traditionele showtuig is volgens mij handwerk en dat is zo op een online webshop niet echt te vinden, denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:42

Wauw... zit ik toch net naar een Hongáárse webshop te kijken :wow: _/-\o_ Toen ik vanochtend opstond had ik nooit gedacht dat deze dag mij dit zou gaan brengen.

Maar lijkt er inderdaad dus op dat het daar in elk geval een item is wat je gewoon zo kunt kopen. Wat bijzonder. En ik vind het ook best een mooi bit.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:09

Koper schreef:
Wauw... zit ik toch net naar een Hongáárse webshop te kijken :wow: _/-\o_ Toen ik vanochtend opstond had ik nooit gedacht dat deze dag mij dit zou gaan brengen.

Maar lijkt er inderdaad dus op dat het daar in elk geval een item is wat je gewoon zo kunt kopen. Wat bijzonder. En ik vind het ook best een mooi bit.

Ik denk eigenlijk dat het vergelijkbaar is met een Fries roosjesbit bij ons :) Maar ik weet het niet zeker natuurlijk, ik woon natuurlijk niet in Hongarije en ik heb geen idee van de (paarden)cultuur daar.

Zo'n Fries roosjesbit kan je bijvoorbeeld ook (voor significant meer geld) bij Amerikaanse webwinkels kopen:
http://baroquehorseshop.com/bhsbits.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:10

Laatst bijgewerkt door Koper op 09-05-19 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:11

Koper schreef:
Dat is geen Fries roosjesbit. Dat is zo'n showbit voor Britse ponies.

Het is een hele pagina vol met bitten, even scrollen en dan zie je ze wel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:14

Oh ja, ik zie het!

Wat me opviel op die Hongaarse site is het grote aanbod aan vierringstrenzen en bitten met gedraaide mondstukken. En bij voorbeeld, op de foto's met beenbescherming, de hoefstand. Ik denk dat er best wel nadelen kunnen zitten aan het bestaan als paard in Hongarije :o

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 19:34

Mariett schreef:
Ik vind het een prachtig ding, maar we gebruiken allebei niet een speciale term ervoor.

Idem en ik vind je nu echt een held :') kwam hem maar niet tegen #facepalm

Koper schreef:
Wat me opviel op die Hongaarse site is het grote aanbod aan vierringstrenzen en bitten met gedraaide mondstukken.

Nou iemand had laatst ergens uitgelegd dat zo'n vierringstrens ook als een soort knevel werkte, klonk me toen heel vriendelijk in de oren (is ook mijn opinie over het knevel idee). Gedraaid vind ik idd ook niet zo aardig, maar soit, wie weet heeft iemand daar ook ooit eens een uitleg voor waarom dat ze dat doen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:12

Ik vind juist die hoofdstellen met sallanges erg mooi. Misschien laat ik er wel eentje maken.
Maar ook het hoofdstel op de foto vind ik wel wat hebben.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:56

Ik heb een website gevonden van het stamboek van de Nonius, een hongaars paardenras. Als je de foto's bekijkt van de keuringen zie ik vaak, al dan niet in combinatie met een voorbrenger in klederdracht, het bit vaker voorbij komen. Ook het bit zonder knevels en de gespen met die open rondjes (snappie? :+ ) komen vaker voor dus ik denk dat je wel kan zeggen dat het een traditioneel Hongaars iets is.

http://www.noniuszegyesulet.hu/fotogaleria/

Afbeelding

Hoppit schreef:
Mariett schreef:

Idem en ik vind je nu echt een held :') kwam hem maar niet tegen #facepalm

Koper schreef:
Wat me opviel op die Hongaarse site is het grote aanbod aan vierringstrenzen en bitten met gedraaide mondstukken.

Nou iemand had laatst ergens uitgelegd dat zo'n vierringstrens ook als een soort knevel werkte, klonk me toen heel vriendelijk in de oren (is ook mijn opinie over het knevel idee). Gedraaid vind ik idd ook niet zo aardig, maar soit, wie weet heeft iemand daar ook ooit eens een uitleg voor waarom dat ze dat doen

Ik vind het ook een heel vriendelijk bit! Mijn paard loopt er ook beter op dan mijn moderne fancy bit :D De reacties van anderen zijn soms wat apart, want die zien alleen maar veel metaal en willen soms niet direct geloven dat het geen stang is. Ook het feit dat er geen blingbling of lak hoofdstel aan zit is al raar genoeg :7

Trouwens, Mariett en ik gaan wat bestellen op die hongaarse site. Mocht iemand iets mee willen bestellen dan kan dat, scheelt weer verzendkosten :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:58

Dat halsterhoofdstel is ook gaaf. Kan iemand die ook op websites vinden? Ben wel benieuwd naar de prijs.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 18:24

Haha Germie da's idd ook mijn soort stijl hoofdstel :p
Heb net een bitloze biothaan versie er van gekocht voor onze 2 paarden ;)

@Bamii mag k zo nog even rustig over de website klikken? Ev wel geïnteresseerd om mee te doen als k tegen wat leuks loop. Voor hoeveel gaat de Hongaarse zloti op het moment? (Lol geen idee hoe hun munt heet)