Verschil engels en ijslands hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Verschil engels en ijslands hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 17:32

Hallo bokkers,

Ik zat vandaag eens heerlijk door de catalogus van Kramer te snuffelen. Daar kwam ik terecht in het deel voor ijslanders. En dus ook bij de hoofdstellen.

Nu zie ik vooral veel hoofdstellen met alleen kopstuk en bakstuk, geen keelriem en geen frontriem of kinriem.

Kan online weinig info vinden maar ben toch zo benieuwd naar het verschil met een engels hoofdstel en de functie van een ijslandshoofdstel.
Wat is nu echt het verschil met ijslands harnagement en engels harnagement (hoofdstellen en zadels ed)?

Imre

Re: Verschil engels en ijslands hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:36

IJslanderhoofdstellen bestaan vaak uit bakstukken en een losse lage neusriem. Lekker simpel, scheelt riempjes vastmaken en door de enorme bos manen blijft het hoofdstel zonder frontriem en keelriem toch wel goed zitten.

Tegenwoordig zie je wel veel frontriemen bij de IJslanders, vaak extra mooi versierde. Gecombineerde neusriem is ook al lang niet meer bijzonder bij de IJslanders.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:36

IJslandse hoofdstellen hebben idd geen keelriemen omdat wij te lui zijn om een extra riempje te openen :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:45

Ik heb begrepen dat dit is omdat stevig rundleer op IJsland schaars was, en omdat een keelriem niet nodig is, kon die makkelijk weggelaten worden om leer te besparen.
Over de jaren is dat gewoon zo gebleven.

Wat mij opvalt aan oude foto's is dat de paarden vaak een hoofdstel met front en keelriem om hebben, maar geen neusriem. Misschien dat toen de neusriem in beeld kwam, de front- en keelriem eraf zijn gehaald.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 17:55

Oh haha, echt? Ik dacht dat er echt een heel speciale reden voor was :D

En wat is dan het verschil met een dressuurzadel en een ijslandszadel?

Vind overigens die hoofdstellen in de Karmer catalogus wel errug gaaf hoor!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:02

Tot een aantal jaar geleden hadden IJslander zadels een heel vlakke (vaak geribte) zit en lange stegen. Dit met het idee om gewicht te verdelen over de rug en zodat je makkelijk wat achterop kon zitten voor de tölt. Het zwaartepunt lag vaak ook wat naar achteren.

Tegenwoordig lijken de zadels meer op 'gewone' dressuurzadels, met korte kussen en een diepere zit. Nog niet zo diep als veel dressuurzadels, maar ze gaan er meer en meer op lijken. Het zwaartepunt ligt ook in het midden.
De zadels zijn wel aangepast op korte ronde paardjes met weinig schoft.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 18:14

Ah, helemaal duidelijk! Dank je wel!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:41

Afbeelding

Het ultieme Ijslander hoofdstel :') (op een Noor maar daar hebben we het even niet over :+ )

Een enkel bakstuk, voor mij puur om het gemak en zo min mogelijk drukpunten te creëren op het hoofd, daarbij blijft alles uitstekend liggen door de dikke voorpluk. Bij een gemiddelde KWPN-er zonder houvast door voorpuk/manen zou ik het toch niet doen

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 15:08

In de manen van mijn pony moet het zeker ook lukken. Hij is een ijslander kruising.
Ik denk toch dat ik zo’n hele gave ga bestellen voor hem bij Kramer! Vind die zo mooi!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:22

Hoi!!
Ik heb toch nog een vraagje! Ik overweeg om zo'n mooi ijslandshoofdstel te bestellen bij Kramer.
Zit er niet zoiets aan als een kinriempje? Ik weet dat dat bij westernhoofdstellen wel zo is om te voorkomen dat het bit door de mond heen gaat.
Hoe gaat dat bij ijslandse hoofdstellen?

En dan ook nog qua bitloos...
Ik wil daarnaast ook een nieuw bitlooshoofdstel hebben. Hoofdstel dat ik nu heb is te groot.
Nu zag ik (ook bij Kramer) een samengesteld bitlooshoofdstel (ijslandse afdeling) dat bestaat uit enkel een sidepull neusriem en een anatomisch kopstuk. Is dat voldoende voor een bitlooshoofdtel?

Ik vind het idee van zo min mogelijk riemen (ruis) op het koppie van mijn pony wel heel erg fijn. Maar ik wil dit wel goed doen! Hoe is jullie ervaring bij de ijslandse optomingen?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:06

Shettepret schreef:
Hoi!!
Ik heb toch nog een vraagje! Ik overweeg om zo'n mooi ijslandshoofdstel te bestellen bij Kramer.
Zit er niet zoiets aan als een kinriempje? Ik weet dat dat bij westernhoofdstellen wel zo is om te voorkomen dat het bit door de mond heen gaat.
Hoe gaat dat bij ijslandse hoofdstellen?

En dan ook nog qua bitloos...
Ik wil daarnaast ook een nieuw bitlooshoofdstel hebben. Hoofdstel dat ik nu heb is te groot.
Nu zag ik (ook bij Kramer) een samengesteld bitlooshoofdstel (ijslandse afdeling) dat bestaat uit enkel een sidepull neusriem en een anatomisch kopstuk. Is dat voldoende voor een bitlooshoofdtel?

Ik vind het idee van zo min mogelijk riemen (ruis) op het koppie van mijn pony wel heel erg fijn. Maar ik wil dit wel goed doen! Hoe is jullie ervaring bij de ijslandse optomingen?

Wbt kinriempje, in de westernsport is die er gekomen om zo te zorgen dat bij het echte werk(dus veedrijven) het bit niet per ongeluk door de mond getrokken kan worden als je snel je paard moet draaien omdat de koe ineens toch aan de andere kant is gaan staan :D
Dit is een beetje de norm geworden door de komst van andere snelle onderdelen(barrel, reining, trail op tijd etc) maar feitelijk zou je hem tijdens het dressuren helemaal niet nodig hebbebn.

Ijslanders zijn nooit bedoelt geweest om een spin te maken :') Daarbij was leer extreem duur op Ijsland dus het moest vooral zeer functioneel zijn, 1 riem is stomweg gewoon goedkoper als allerlei extra riempjes die niet nodig zijn

Over het bitloos hoofdtel, daar kan ik geen antwoord op geven. Bitloos is niet aan ons besteed :Y)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 14:39

Heel erg bedankt voor je antwoord!! Dan ga ik inderdaad lekker een ijslandshoofdstel bestellen voor hem.
Vraag ik in het bitloze topic wel of zo'n optoming slim is of niet!

Ik ben ook niet perse pro bitloos of anti bit. Ik doe het lekker allebei net wanneer ik zin heb om met of zonder te rijden zowel in het bos als bak.
Ben zelfs voor de fun met neckrope aan het proberen maar pak net zo makkelijk vandaag het bit er weer bij.
Lekker afwisselen dus :o

Fijn dat dat ijslandse hoofdstel goed is voor dressuren. Dat doen we graag (of nou jaaa, iets wat erop lijkt dan :D )

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:02

Shettepret schreef:
Heel erg bedankt voor je antwoord!! Dan ga ik inderdaad lekker een ijslandshoofdstel bestellen voor hem.
Vraag ik in het bitloze topic wel of zo'n optoming slim is of niet!

Ik ben ook niet perse pro bitloos of anti bit. Ik doe het lekker allebei net wanneer ik zin heb om met of zonder te rijden zowel in het bos als bak.
Ben zelfs voor de fun met neckrope aan het proberen maar pak net zo makkelijk vandaag het bit er weer bij.
Lekker afwisselen dus :o

Fijn dat dat ijslandse hoofdstel goed is voor dressuren. Dat doen we graag (of nou jaaa, iets wat erop lijkt dan :D )

Voor dressuren volstaat hij uitstekend hoor!
Die van mij accepteert heel lastig druk op zijn neus, vandaar dat bitloos niets is voor ons :+ Zeker als je serieus wil dressuren is het al handig als je wat kan bijsturen en tegenhouden, probeer echt wel alles op zit te doen maar die van mij is zo'n felle die af en toe eens op hand tegengehouden moet worden omdat andere hints niet binnenkomen Dus dat word ruzie haha

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 15:09

Ah vandaar! Hahah ja en ruzie kan je beter niet opzoeken met ze nee, althans, bij mijne niet.
Mijn pony heeft bij bitloos juist af en toe de neiging om lekker in de neusriem te gaan hangen. Geeft niet wordt steeds beter en blijf het oefenen. Met bit doet hij dit juist weer absoluut niet.
Kan ook komen doordat het bitloze hoofdstel te groot is eigenlijk en gaat schuiven op de neus.
Wil wel graag bitloos rijden erbij blijven houden dus vandaar toch een zoektocht naar een andere.
Maar wil juist daarin ook zo min mogelijk leer.
Niet dat hij er last van heeft hoor, integendeel, maakt hem niets uit allemaal maar het lijkt mij wel lekker voor hem.