Hoe kom je aan het juiste bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Hoe kom je aan het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 18:08

Ik rij mijn verzorgpony nu al een aantal jaar en altijd gewoon met het bitje wat aan haar hoofdstel zit (enkelgebroken bustrens). Rijtechnisch was er heel veel mis dus dan merk je niet echt goed wat nu de oorzaak is van het slechte lopen.
Nu inmiddels wordt ze steeds lichter op mijn hand maar zelfs als ze voor mijn gevoel een fijne aanleuning heeft, is ze heel erg onrustig in haar mond. Dus dan ga je verder denken. Morgen komt de tandarts, haar voortanden zijn scheef dus dat kan heel wat invloed hebben dus ik ben benieuwd wat voor invloed dat heeft. Maar ik zit nu ook te bedenken of het bit wel goed voor haar is.

Maar hoe kom je nou aan het juiste bit voor je paard? Ik heb wel eens gereden met een dubbelgebroken watertrens en dan duurde het echt wel een aantal keer rijden voordat ik een mening kon vormen.
Ik wil niet zomaar in het wilde weg een ander bit kopen want ik heb echt geen idee welke richting ik dan in moet gaan.
Een bitfitter heb ik ook aan zitten te denken maar ik heb echt wel een tijdje nodig om te wennen dus dat lijkt me niets om dat in 1 afspraak te moeten voelen.

Dus hoe zijn jullie aan het juiste bit gekomen zonder veel bitten te hebben moeten aanschaffen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:24

Simpel: ik ben actief lid van de NVVR.
Als ik dan op een weekend iemand tegen kom die iets heeft wat ik niet ken, vraag ik ernaar en als het kan, probeer ik het ter plekke uit.

san4nie

Re: Hoe kom je aan het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:43

Je kan altijd eens de tandarts vragen wat die ziet en op basis daarvan zou kunnen aanraden. Zegt natuurlijk niks over of de pony er fijn op loopt. Maar vragen kan altijd.

Heb je geen vriendinnen of kennissen met paarden waar je eens wat van kan lenen?

De mijne ben ik begonnen met een dubbelgebroken bustrens toen ik hem kocht, en daar loopt ie nog steeds prima op.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:49

Pfoe ik ben er nog mee bezig :')
Ik moet een 11 cm bitje hebben, die zijn er niet/nauwelijks helaas.
Mijn pony moet nog beleerd worden, dus ook de maat is nieuw.
Mijn instructrice heeft in zijn mondje gevoeld en is erachter gekomen dat zijn gehemelte heel erg plat is, dus hij heeft maar weinig plek.
Ik weet nu al dat hij een dun bitje nodig heeft anders dan zit er gewoon te veel in zijn mond. En een dubbel gebroken, want een enkel gebroken kan nog wel eens omhoog gaan staan, en die zal dan zeker zijn lage gehemelte aanraken.
Verder had ik nog een 11,5 liggen, maar die is te groot. Nu heb ik het geluk dat je bitten mag ruilen als er geen krassen op zitten bij mijn ruitershop, dus daar een 10,5 gekocht. Dat was dus weer veel te klein. Nou ben ik op zoek naar een bitje ertussenin. Heel gedoe dit :roll:

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:38

Ik heb serieus gewoon vanalles gekocht en wat niets voor ons blijkt gaat weer weg. Ik zag ook even door de bomen het bos niet meer en ik geloof toch niet wat ik op internet lees zonder dat ik het zelf gezien heb :+
Dus heb een sidepull gekocht, een enkelgebroken kneveltrens, een ongebroken bustrens en een dubbelgebroken watertrens had ik nog van mijn andere paard :')

Allemaal niet de duurste spullen maar als ik wat vind dat goed werkt voor ons kan ik daar later nog in investeren :)

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:33

Ik heb braaf naar mijn tandarts geluisterd die onderzoek gedaan heeft en lezingen heeft gegeven over bitten in de mond van een paard. En hij zegt het beste enkel gebroken of evt. ongebroken en vast aan de zijkant. Dus een enkel gebroken of ongebroken d-trens of bustrens of iets dergelijks. Bij dubbelgebroken watertrensen komen ze het meeste letsels tegen in de mond, vooral als het bit net iets te klein of te groot is. Ik dacht eerst ook dat enkel gebroken in het gehemelte kan prikken maar daarvoor schijn je toch erg raar moeten doen met je bit. Dus wat dat betreft zit je al goed. Je kan je tandarts vragen of er wondjes zijn in de mond van je paard door het bit, misschien van teveel beweging in de ringen van een bustrens die wat begint te verslijten? Of misschien wolfstandjes die in de weg zitten? Of blinde wolfstandjes, die zijn schuin ingeplant en zitten onder het tandvlees. Waar het bit ook tegen kan zitten. Mijn paard had toen ik hem kocht nog een klein stukje wortel van een wolfskiesje die was getrokken en afgebroken onder zijn tandvlees zitten, zoiets kan ook wel in de weg zitten, hoe klein het ook was. Maar voor zoiets te zien zul je wel een goede paardentandarts moeten hebben.

bosox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 03:39

Tandarts kan je waarschijnlijk wel wat vertellen of er veel of weinig ruimte is, en of er gevoelige delen zijn/plekken waar liever geen druk van het bit moet komen. Aan de hand daarvan kan je zelf wat proberen, dus als hij weinig ruimte heeft kan je een dunner bitje gebruiken. En anders wellicht een ander materiaal (kunststof werkt vaak fijn voor gevoelige paarden). Makkelijker is natuurlijk een bitfitter, maar omdat het je verzorgpony is moet dat wel mogelijk zijn natuurlijk!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:08

Bij dochorse en bij de paardenschuur mag je verschillende bitten twee weken proberen.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:32

Vaak krijg je bij een bitfitter wel de mogelijkheid om er een weekje mee te rijden. Wij hebben dit al 2 keer gehad dat we op het moment nog niet helemaal tevreden waren, mochten beide keren zonder problemen het bitje een week “lenen”. Wel netjes afgerekend maar als het toch niks voor ons was konden we het na een week terug brengen/ruilen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:44

via mijn bitfitter kan je bitten 2 weken proberen. dus dan kan je zeker wel een goede mening vormen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:56

Een bitfitter is handig als je niet weet wat werkt voor jouw paard... of stalgenoten met andersoortige bitten die je mag proberen :)
Ik ben begonnen met een dubbelgebroken bitje en enkelgebroken bitje in 'de collectie' ooit.
Zowel paard 1 als paard 2 liepen op enkelgebroken het fijnst. Paard 1 op RVS. paard 2 wilde RVS niet en heb ik op sweet iron gezet, enkelgebroken.
Huidige paard vond enkelgebroken geen succes en sweet iron al helemaal niet. Die loopt nu op een ongebroken trens. Doet ze het goed op, maar ik wil net even iets meer lateraal in te brengen hebben in deze fase van haar training, dus ga ik het nu proberen met een dubbelgebroken baucher trensje. Ligt mega stabiel, maar kan wel onafhankelijk links en recht beïnvloeden.
Zijn we daar doorheen en heeft ze de ondersteuning van mijn hand in lateraal werk niet meer nodig, of accepteert ze dit bit gewoon niet, mag ze weer terug op ongebroken. Ligt heerlijk stil in de mond namelijk.
Verder is het inderdaad ook 'ken de anatomie van jouw paard', want niet alle grove/ grote hoofden kunnen dikke bitten kwijt, juist door een laag gehemelte of vlezige lippen/tong. En niet alle kleine/ fijne hoofdjes kunnen alleen een smal bit kwijt, want misschien is het gehemelte daar hoger en lippen en tong minder vlezig. Zo kan het dus bést voorkomen dat een arabiertje fijn loopt op 16mm en een grote tinker op 12mm.
En dan is er nog zoiets als 'verschil tussen theorie en werkelijkheid': je paard vindt er zelf ook nog iets van, dus meerdere dingen proberen, is altijd fijn :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:09

Ik heb veel uitgeprobeerd via vrienden en lesgevers. Bijna iedereen die ik ken heeft meerdere bitten in de kast liggen en vaak willen ze eea best uitlenen (gelukkig beschadigen bitten niet zo gemakkelijk dus is het risico erg beperkt). Ik zou een fb oproepje zetten met wat je zoekt en de maat. Met wat mazzel krijg je wat aangereikt en kan je experimenteren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:39

Ik koop bitten meestal 2e hands, dan kun je ze voor niet heel veel minder vaak wel weer kwijt als ze toch niet bevallen en kun je zo lang uitproberen als je wilt.
Als je meerdere kennissen hebt met verschillende bitten in de juiste maat kun je ook van elkaar lenen om te proberen.

Ik heb laatst wel een nieuwe myler gekocht, een onderlegtrens, maar hetzelfde model als de gewone myler die ik heb.
Bij de Paardenschuur kun je die 2 weken kosteloos uitproberen dus dat is wel heel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:24

Kwestie inderdaad van allerlei bitjes proberen..
Ik koop en verkoop vaak via marktplaats, het is soms echt even zoeken..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:07

Ja dat is lastig. Ik heb een paard gehad met een klein mondje, maar die liep toch het beste op een dikkere gebroken trens. Inderdaad een kwestie van uitproberen. Met een bitfitter of lenen van stalgenoten/bevriende ruiters? En inderdaad 2e hands kopen en verkopen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:10

Ik zie dat je van Eindhoven bent, dat is een dik half uur van hier. Ik heb wel wat test bitten aangekocht die je mag lenen, zijn wel maat 13,5. Ik heb geen verstand van die maten, alles heeft hier verder 17,5 of groter maar in de winkel vroeg ze of ik een tinker had, en ik lees pony bij jou?
Geen idee wat gangbare maten zijn voor 'smalle' pony's en paarden, maar misschien heb je er wat aan.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 19:55

Dat is lief aangeboden granoek! Het is inderdaad een pony maar ik heb geen idee eigenlijk welke maat ze heeft. Ik zal het bit eens opmeten.

Gisteren is de tandarts geweest en vandaag nog een korte behandeling van het hoofd en kaakgewricht door de osteopaat die toevallig op stal was dus ik ga nu eerst even een paar keer rijden zonder het bit te wijzigen zodat ik weet wat het effect daarvan is.

Toevallig gaf een vriendin vandaag aan heel veel verschillende bitten te hebben die ik mag proberen dus dat is heel fijn!

De tandarts gaf ook aan dat het echt per paard verschillend is wat ze fijn vinden dus het is toch echt uittesten dus.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:28

Ik ben (westernruiter) uiteindelijk bitloos gaan rijden. Paard liep niet slecht met bit, was het gewend, en gaf heel makkelijk na, maar gooide z'n tong er af en toe over. Nou kan dat ook wel weer opgelost worden, maar na wat leeswerk het bit aan de wilgen gehangen, tot volle tevredenheid. Staar je niet blind op een bit, maar kijk ook of andere opties kunnen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 23:23

Ja, Ik ben van plan om een micklem multibridel te kopen. Ik heb daar een paar keer mee gereden en toen liep ze heel fijn. En de verschillende mogelijkheden van bitloosrijden spreekt me aan (en hoewel erg lelijk, die kaptoom lijkt me ook heel handig.)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:06

Lindsey_99 schreef:
Ik ben (westernruiter) uiteindelijk bitloos gaan rijden. Paard liep niet slecht met bit, was het gewend, en gaf heel makkelijk na, maar gooide z'n tong er af en toe over. Nou kan dat ook wel weer opgelost worden, maar na wat leeswerk het bit aan de wilgen gehangen, tot volle tevredenheid. Staar je niet blind op een bit, maar kijk ook of andere opties kunnen.

Dat geldt ook andersom... ik was zo'n "we rijden alles bitloos" ruiter. Tot mijn huidige paard. Die wil niet bitloos. Heb al van alles geprobeerd en ze loopt het fijnste op bitje. Natuurlijk is ze ook wel te sturen op andere dingen, van stalhalster tot volledig hoofdstel, maar ze gaat tegen de neusdruk hangen, terwijl ze eigenlijk helemaal geen hangerd is en juist enorm fijngevoelig in haar reactie op de hulpen.. Bitje erin, weer op 2 vingers te rijden aan een vrij los contactteugeltje.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:34

ik heb waar ik les volg verschillende bitten geprobeerd. Daaruit kwam ik op conclusie dat ik een vrij smal en anatomisch bit nodig had door meneer zijn smalle mondje. Maar ook dat ik niet voor alles het zelfde bit kan gebruiken. Voor buiten rijden had er een slimpele ongebroken trens in of een touwhalster om heen. Bij reining een medium port correctional en bij koeien werk een B-merk billy allen achtig iets met s-shank.