Bont, Gel en neopreen. Wat is nou de beste zadelonderlegger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loismooij15

Bont, Gel en neopreen. Wat is nou de beste zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 14:45

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar tips voor de perfecte zadelonderlegger...

Ik heb een jong paard met een goed passend zadel, deze wordt iedere 3 maanden gecontroleerd door een gecertificeerd en erkent zadelpasser. Technisch gezien ligt het zadel dus prima zonder pad, bontje etc. Toch merk ik dat mijn paard het prettiger vindt als er iets schokdempends tussen ligt.

Ik heb zelf al diverse onderleggers geprobeerd
- Normaal bontje (te dik)
- Van rijs pad (te dik)
- Kingsley layer 1 pad (niet de juiste pasvorm voor mijn zadel)
- BR therapeutische gel pad

De laatst genoemde ligt op dit moment het beste maar ik ben nog niet helemaal overtuigd... De pad is dus echt puur voor een stukje schokdemping en niet ter correctie.

Hebben jullie nog tips?

Afbeelding

Hawkeye

Re: Bont, Gel en neopreen. Wat is nou de beste zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:48

Ik heb een Sedelogic one layer waar ik tevreden van ben! Ik weet niet of het een identieke pasvorm heeft met de Kingsley. Maar als je in de buurt woont mag je hem wel eens testen hoor :)

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 14:50

BaBritFre schreef:
Ik heb een Sedelogic one layer waar ik tevreden van ben! Ik weet niet of het een identieke pasvorm heeft met de Kingsley. Maar als je in de buurt woont mag je hem wel eens testen hoor :)

is vrijwel identiek aan die van kinglans.. ik heb een zadel met vrij brede kussens dus die pad is aan de achterkant te smal.. echt balen, fijne pad!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:53

prolite pad onder inlagen?

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 14:57

VWestra schreef:
prolite pad onder inlagen?

wat is hier precies het effect van? werkt die ook schokdempend?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:01

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:11

Met mijn eerder normale maat heb ik door een kleermaker een split erin laten maken. Dan past het wel. dan leg je bij het zadelen onder beide kussens je pad, en zit er een gat onder het tussenkanaal. Als je dat lelijk vindt kun je het ook laten opvullen met stof in dezelfde kleur.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:24

Ik denk zelf dat een bontonderlegger nog het meeste dempt, maar dan moet je dus wel bij de zadelmaker aangeven dat je ermee rijdt en dan moet je zadel op je paard inclusief bont worden aangepast ipv op alleen je paard, dat is namelijk echt wel een ding om rekening mee te houden, maar ik vraag me wel af, jij zegt paard vindt het prettiger met iets schokdempends ertussen, past je zadel dan wel zo perfect als dat je denkt, kan een heel klein iets zijn natuurlijk maar die van mij merk je het ook aan, begrijp me niet verkeerd, top dat je zo naar je paard luistert maar als je zo'n verschil merkt met iets ertussen denk ik toch aan pasvorm of iets met eigen zit :x

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:39

Meende inderdaad dat laatst uit onderzoek was gebleken dat alleen bont echt goed dempt, maar als je daarmee gaat rijden, inderdaad ook je zadel laten aanpassen.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... 409X475382 (artikel is helaas niet open access, maar heb het gelezen toen ik nog toegang had en de samenvatting die je wel kan lezen komt overeen met de inhoud)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:40

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:56

Maddy_Paola schreef:
Ik denk zelf dat een bontonderlegger nog het meeste dempt, maar dan moet je dus wel bij de zadelmaker aangeven dat je ermee rijdt en dan moet je zadel op je paard inclusief bont worden aangepast ipv op alleen je paard, dat is namelijk echt wel een ding om rekening mee te houden, maar ik vraag me wel af, jij zegt paard vindt het prettiger met iets schokdempends ertussen, past je zadel dan wel zo perfect als dat je denkt, kan een heel klein iets zijn natuurlijk maar die van mij merk je het ook aan, begrijp me niet verkeerd, top dat je zo naar je paard luistert maar als je zo'n verschil merkt met iets ertussen denk ik toch aan pasvorm of iets met eigen zit :x

Het heeft ook zeker met mijn eigen zit te maken. Ik heb diverse zadelmakers er naar laten kijken maar dit zadel ligt echt het beste. Zelf merk ik dat ik met een padje eronder wat zekerder ben omdat ik er minder mee schok zegmaar. Dus misschien moet ik zeggen dat ik het zelf prettiger vindt _O-

Katxfiona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:53

Goh heb zelf een lamswollen bont onderlegger en een memory foam van le mieux. Merk zelf weinig verschil tijdens het rijden, maar heb al van zowel zadelmaker als veearts te horen gekregen dat de le mieux toch echt beter is als een wollen bontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:13

Om de drie maanden je zadel na laten kijken, bijzonder! Cap af, hoor!

Maar als je dan nog op zoek bent naar een onderlegger, en je bent overtuigd van de kunde van je zadelmens, dan zou ik wat kritische vragen stellen bij de rest van je team, lesmens etc..

Renier Klimke had ook geen bontje... Zelfs een koordsingel op de OS }:)

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 19:11

Nielojram schreef:
Om de drie maanden je zadel na laten kijken, bijzonder! Cap af, hoor!

Maar als je dan nog op zoek bent naar een onderlegger, en je bent overtuigd van de kunde van je zadelmens, dan zou ik wat kritische vragen stellen bij de rest van je team, lesmens etc..

Renier Klimke had ook geen bontje... Zelfs een koordsingel op de OS }:)

Wat is er bijzonder aan om de 3 maanden je zadel laten checken? paard is 5, groeit als een malle en dan ben ik liever te vroeg dan te laat. _/-\o_

Ik heb een fijn team van kundige mensen om mij heen waar ik 100% in vertrouw. Ik vindt het gewoon prettiger om nog iets schok dempends ertussen te hebben. Kan toch? :j

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 18:31

Niemand meer tips?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:37

loismooij15 schreef:
Niemand meer tips?

Wat adviseert je zadelmaker als onderlegger? Die weet wat het beste geschikt is voor de rug van je paard en jullie zadel denk ik zo

FabulosoHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:40

Ik heb gereden met een bontonderlegger van Lemieux en met een Prolite pad. Op beiden zit je vrij hoog. Aan het paard merkte ik geen verschil. Ik rij sinds een jaar met de bont gevoerde dekjes van Lemieux en Premier Equine. Dan heb je de voordelen van bont maar je zit wel dichter op je paard. Als je ze in Engeland besteld zijn ze ook redelijk betaalbaar. Is wel lastiger met wassen, moet ik bekennen..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:41

Je moet dan wel je zadel laten aanpassen, als je een onderlegger structureel wilt gaan gebruiken.