Zadelkeuze voor Arabische volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Zadelkeuze voor Arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 12:44

Hoi allemaal.

Sinds enkele weken hebben we een nieuw paardje er bij, een arabische volbloed merrie. Ze wordt deze week 23 jaar en het is de bedoeling om rustige buitenritjes met haar te maken samen met mijn andere paard.

De afgelopen 7 jaar heeft ze enkel als grasmaaier gediend, de 5 jaren daarvoor heeft er slechts heel af en toe iemand op gezeten... Wij kregen haar met een zadel en hoofdstel er bij wat er vroeger op gelegen heeft.

Als ik foto's zie van haar vroeger dan was ze voller bespierd dan nu.
Dit was 4 jaar geleden:

Afbeelding

Ik heb er ondertussen 2 x voorzichtig mee gereden en dat gaat verrassend goed _/-\o_
Alleen het zadel lijkt me overduidelijk niet (meer) passen op haar rug :n

Het paard in kwestie:

Afbeelding

Met het zadel, ik vind het naar achter kantelen.

Afbeelding

Foto's van de afdruk na het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De afdruk bevestigt mijn gevoel, het zadel kantelt duidelijk naar achter en ik zat scheef naar links. Volgens mijn eerste gedacht is het zadel ook te smal vooraan.

Mijn voorkeur gaat uit naar een endurance, boomloos, trekker,... Iets in die zin. Met welk type zadel maak ik het meeste kans dat het kan mee evolueren met het paard? Ze zal namelijk wel meer bespiering krijgen eens we meer gaan rijden ;)
Ik wil graag de juiste keuze maken en niet na 6 maand een ander zadel moeten zoeken. Zelf had ik gedacht aan een podium endurance die zie je nogal vaak op Arabieren liggen.

Daphneeeej

Re: Zadelkeuze voor Arabische volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:55

Zou in jou geval zeker naar boomloos kijken. zelf top ervaringen mee. Dan kan je de boomlooszadel passervie laten komen zodat je verschillende soorten kan proberen om te kijken wat bij jullie past.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:44

Sowieso, als je dat enorme bontsjabrak eronder uit haalt, gaat je huidige zadel al beter liggen, al die laagjes zorgen er alleen maar voor dat het nog krapper wordt. Waarbij ik niet wil zeggen dat het dan gaat passen, dat kunnen wij van een foto niet beoordelen. Wat we ook niet kunnen beoordelen is welk merk dan wel past. Ik kan wel roepen wat ik op mijn arabieren had, maar die hadden totaal andere ruggen. Haal er gewoon een zadelpasser bij en laat de rug eerst opmeten, dan kun je gericht zoeken.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:31

Mijn voorkeur gaat ook naar boomloos en verstelbaar. Ik heb hier nu een zadel in bruikleen, een pioneer trekker westernmodel waarvan de onderkant zich aanpast aan de rug van het paard. Deze heeft er nog niet op gelegen, wel al op mijn haflinger en daarbij ligt het als gegoten.

De wollen onderlegger is niet zo dik als die lijkt hoor dat is zo wat lichte fluffy stof zonder vulling ;) Dit zadel heeft er ook eens op gelegen zonder dekjes en toen had ik al de indruk dat het niet goed ligt...

Zal op zoek gaan naar een goede zadelpasser liefst in de buurt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:44

Je zadel ligt een heel stuk teveel naar voor, daardoor drukt het op de schouders en ligt het zo achterover gekanteld, maar ik vrees dat als je het meer naar achteren legt, het op de lendenen zal drukken...

In de buurt van Lebbeke ken ik niet meteen goede zadelpassers, maar de mensen van Alea uit Gentbrugge komen normaal gezien wel tot bij jou mocht je willen kijken voor een Wintec bijvoorbeeld, en anders heb je Passie voor Paarden in zwalm, zelf geen ervaring mee, maar al goede dingen van gehoord.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 17:38

ireika schreef:
Je zadel ligt een heel stuk teveel naar voor, daardoor drukt het op de schouders en ligt het zo achterover gekanteld, maar ik vrees dat als je het meer naar achteren legt, het op de lendenen zal drukken...

In de buurt van Lebbeke ken ik niet meteen goede zadelpassers, maar de mensen van Alea uit Gentbrugge komen normaal gezien wel tot bij jou mocht je willen kijken voor een Wintec bijvoorbeeld, en anders heb je Passie voor Paarden in zwalm, zelf geen ervaring mee, maar al goede dingen van gehoord.

Dankjewel voor de tip.
Het zadel ligt idd wat ver naar voren op de foto, maar als ik het achteruit leg dan schuift het toch wat terug bij het aansingelen.
Tijdens het rondneuzen kwam ik uit op een tweedehands zadel van trekker.

Afbeelding

Boomloos met volledig verstelbare kussens, voorboog, en zitting. Lijkt me zeer interessant om mee te groeien met het paard...