Hulpteugel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessaMicado

Hulpteugel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 22:02

Hallo!

Ik heb een vraagje, ik ben sinds kort gaan wekelijks gaan springen met een super enthousiaste pony. Hij vindt springen prachtig maar wordt zo druk dat ik hem bijna niet meer onder controle kan houden. Hij begint al te rennen als we langs een hindernis rijden en hierna is hij bijna niet te stoppen.

Nu is mijn vraag of het een optie is om bijvoorbeeld een martingaal te gaan gebruiken maar heb hier nog geen ervaring met deze pony gehad.

Als mensen andere tips hebben heel erg graag!

Avalanche

Re: Hulpteugel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:27

Ik heb een andere oplossing. Niet gaan springen als je niet handig genoeg bent om een hete pony te kalmeren.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:30

Een martingaal lost je probleem niet op. :D Ga eerst eens werken aan je dressuur met de pony, daarna balkjes. Begin makkelijk, je slaat enorm veel stapjes over. Als hij niet eens rustig door een bak kan gaan met hindernissen erin, werk daar dan maar als eerst aan. :) Dan kun je het elke keer gaan uitbouwen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:33

Mijn pony werd ook heet met springen, ik heb op een gegeven moment gewoon een hindernis in de bak gezet en gewoon gaan dressuren zonder de hindernis te nemen, na een aantal keer werd ze rustiger, op moment dat ze rustig genoeg was nam ik ook tussendoor een sprongetje

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 01:07

Jeetje wat onaardige reacties!
We hebben het allemaal moeten leren.

Bovenstaande tip vind ik een goede! Dressuren tussen de hindernissen.
Gooit je pony ook zijn hoofd in de lucht? Je kan een martingaal altijd eens proberen. Het kan weinig kwaad.

Geef je probleem ook aan bij je instructrice, misschien kunnen jullie het in je les meenemen.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 01:26

Nicje87 schreef:
Jeetje wat onaardige reacties!
We hebben het allemaal moeten leren.

Bovenstaande tip vind ik een goede! Dressuren tussen de hindernissen.
Gooit je pony ook zijn hoofd in de lucht? Je kan een martingaal altijd eens proberen. Het kan weinig kwaad.

Geef je probleem ook aan bij je instructrice, misschien kunnen jullie het in je les meenemen.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! Lekker dressuur rijden tussen de sprongen. Blijven oefenen, dan kom je er wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 01:55

Ik vind deze reacties niet zo onaardig eigenlijk :) ze krijgt toch prima tips?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 06:46

Tips dat ze niet moet springen vind ik geen tips. Ik ken genoeg mensen die met dressuur netjes controle hebben en bij wijze van spreken in t z rijden en nog met springen heel veel moeite hebben om hem te houden. Hier op de vereniging heb je zelfs eentje die zo knetterhard gaat, terwijl hij al heel lang springles heeft. Niet te houden is hij gewoon. Alles al geprobeerd, met hindernissen rijden, Net zo lang springen tot hij moe wordt, in draf er over, En noem maar op.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 06:53

Veel dressuur om controle te krijgen is uiteraard goed. Maar een marginaal kan je wel helpen om de controle te houden. Verwacht er alleen geen wonderen van. Hij begint immers pas te werken op het moment dat het hoofd in de lucht gaat en het rennen begint ;) .

TessaMicado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 06:57

Thanks voor de reacties!

Als ik dressuur met hem rij is er zo goed als niks aan de hand en luistert hij prima. Bij balkjes draven doet hij het ook allemaal heel erg braaf maar zodra er een hindernis staat wordt hij heel erg heet en gooit hij zn hoofd de lucht in en heb ik maar weinig controle over m

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:36

TessaMicado schreef:
Thanks voor de reacties!

Als ik dressuur met hem rij is er zo goed als niks aan de hand en luistert hij prima. Bij balkjes draven doet hij het ook allemaal heel erg braaf maar zodra er een hindernis staat wordt hij heel erg heet en gooit hij zn hoofd de lucht in en heb ik maar weinig controle over m

Gewoon een martingaaltje er om gooien. Als hij echt zo met zn kop gaat schudde dan wordt het wel lastig om controle te houden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:56

LiannePuthzy schreef:
Mijn pony werd ook heet met springen, ik heb op een gegeven moment gewoon een hindernis in de bak gezet en gewoon gaan dressuren zonder de hindernis te nemen, na een aantal keer werd ze rustiger, op moment dat ze rustig genoeg was nam ik ook tussendoor een sprongetje

Dit is een goede tip. Als dit nou goed gaat en je hebt in het parcours nog te weinig controle kun je eens een martingaal oid proberen, maar het is altijd beter om een hulpmiddel achter de hand te houden dan om er gelijk al mee te beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:07

Inderdaad een martingaal om doen. Die werkt alleen als je het nodig hebt en zodra er weer meer rust is, werkt de martingaal niet meer in

Vaak is het begin wat onstuimig, maar als de pony meer ervaren wordt, wordt de les minder spannend. En vraag je instructeur om hulp om tussen de hindernissen door weer te ontspannen.
Truc is meestal om vooral zelf goed uit te ademen. Ppppfffff

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:10

Zeker een martingaal gebruiken. Geeft iets meer controle wanneer de pony zijn hoofd te hoog houdt. Als je niets doet wordt het een gewoonte die hoe langer hoe moeilijker af te leren is.