Hulpteugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_ophi3

Hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 21:27

Hoi, ik heb even een vraagje,
Tijdens het rijden begint mijn paard vaak met zijn hoofd te schudden, dan gooit hij eerst zijn hoofd omhoog en daarna heel hard naar beneden waardoor hij mij uit het zadel trekt. Hier wordt hij dan steeds vervelender in dat het echt bijna niet meer te doen is. Nu heeft iemand mij gezegd dat een slofteugel kan helpen. Dit heb ik gerpobeerd en het werkt echt super goed, maar ik zelf kan er niet goed mee omgaan met twee teugels in mijn hand omdat ik merk dat hoe los die slofteugel ik ook in mijn hand heb liggen, dat mijn paard het af en toe zat is en dan begint te bokken (dit komt dus denk ik door mij). Maar wat kan ik anders nog gebruiken om het schudden met zijn hoofd te verminderen? Ik dacht eventueel een martingaal, maar ik weet niet of dit de oplossing is.
Wie kan mij helpen?

Suzanne F.

Re: Hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:30

Wat denk je van goed les nemen zodat je je pony beter de baas kan? Want hij doet dit zeer waarschijnlijk omdat jij te weinig overwicht op hem hebt en dus een loopje met je neemt. Een hulpteugel gaat je daar niet bij helpen want zoals je al zegt gaat hij dan bokken en dus andere manieren zoeken om te zieken. Hij moet even correct gecorrigeerd worden en dat kan een goede instructeur jou leren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:36

Een instructeur kan je helpen. Paardrijden leer je door onder begeleiding veel kilometers te maken.
Er bestaat geen quick fix via internet.

S_ophi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 21:41

Mijn instructrice zegt dat het een irritante tik van hem is wat hij waarschijnlijk al vanaf jongs af aan doet, en dat het er niet uit te krijgen is. Nou kan ik iemand zoeken die dit wel op kan lossen maar mijn instructrice kent mijn paard goed. Ik rij meer buiten dan in de bak dus wellicht wat meer lessen nemen dan maar en hopen dat dat werkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:41

Een touwtrekwedstrijd ga je nooit (op een goede manier) winnen. Paard voorwaarts en aan je been zien te krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:45

Stel nou, dat het echt een tik is, die hij van jongs af aan doet. Dan nog helpt een slofteugel niet. Met een slofteugel kan een paard nog steeds zijn hoofd naar zijn borst trekken en dan ineens zijn hoofd weer wegsteken en daarmee de ruiter een ruk in de handen geven.
Dit soort dingen zijn niet met een quick fix op te lossen. Dit moet je rijkunstig oplossen. Als jouw instructrice hier niet mee uit de voeten kan, zal je misschien op zoek moeten gaan naar een andere instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:55

Als een hoofdschudder gaat bokken als hij door hulpteugels niet meer kan hoofdschudden dan zou ik eens serieus kijken of er niet lichamelijk iets mis is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:10

Waarom schud je paard met z'n hoofd? Meestal heeft hij dan ergens ongemak. Denk aan zadel, tanden, hoofdstel, bit, of van jou als ruiter. Bijna geen enkele gedraging is een tik maar gewoon een gebrek.

S_ophi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 22:40

Misschien ook een stukje verveling van hem omdat hij het liefst hard wil gaan en alleen maar galop, maar dat kan niet overal met buitenrijden. Ook is hij gewend met zijn eigenaar met lange/losse teugel te rijden maar dat geef ik hem niet altijd omdat hij erg schrikkerig is. Kan ook een reden zijn waarom hij het doet, maar zelfs al krijgt hij losse teugel doet hij het nog (ik zelf denk misschien verveling tijdens stappen) maar dan trekt hij niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:47

Een paard dat zelfs met los hangende teugel hoofdschudt tijdens het rijden is geen goed nieuws.
Ik zou even afstappen van het idee dat het gewoon tussen zijn oren zit en dat het verveling of stout zijn of alleen maar hard willen gaan en serieus gaan nadenken over de optie dat de pony pijn heeft.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:48

Heb je zijn tanden goed laten nakijken? Heeft hij het juiste bit in?