Dressuurzadel of springzadel erbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 10:21

Hoi iedereen!

Langzaam wordt het tijd om naar een ander zadel uit te gaan kijken. Mijn vraag aan jullie is: welk zadel?

De situatie:
Ik heb een 6-jarige E-pony die zo langzamerhand stabiel in gewicht en bespiering is geworden. Ik rij hem dressuurmatig en ik heb elke week springles. Ook maak ik regelmatig buitenritten maar dat is voor de zadelkeuze minder van belang (als ik echt lange afstanden ga rijden kijk ik wel weer verder). Het doel is om in zowel dressuur als springen wedstrijden te gaan rijden.
Op dit moment rij ik met een Wintec veelzijdigheidszadel (richting dressuur) 17". Mijn kont past hier prima in, denk zelfs dat ik 16,5" ook nog wel red. Ik merk dat ik op de wintec de laatste tijd steeds minder lekker zit, ondanks dat ik altijd heerlijk met Wintecs gereden heb. Daarom wil ik graag een discipline-specifiek zadel aan gaan schaffen. Nu mijn vraag: Kan ik beter een dressuurzadel aanschaffen en blijven springen met mijn vzh of een springzadel aanschaffen en blijven dressuren met mijn vzh?

Twee goedkope zadels voor beide disciplines is zeker ook een optie, maar mocht mijn keuze vallen op een duurder zadel, zouden jullie dan eerst voor een dressuur- of een springzadel gaan?

Edit: Ben overigens van plan voor het "nieuwe" zadel naar Country Mill te gaan
Laatst bijgewerkt door nessinator op 25-04-19 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:23

Ik zou je vzh verkopen en een spring- en dressuurzadel kopen. Aangezien je het niet 1, 2, 3 nodig hebt kan het een goede optie zijn om de tweedehands markt in de gaten te houden. Dan kun je twee prima zadels kopen voor relatief weinig geld.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:27

Dan zou ik voor een goed dressuurzadel gaan en het veelzijdigheidszadel voorlopig behouden als springzadel. Je kunt dan later altijd nog kijken naar een apart springzadel.
Mijn ervaring is dat het met dressuur veel fijner is om een goed zittend dressuurzadel te hebben, dat helpt je namelijk ook enorm met je houding omdat je veel steun hebt aan het zadel.
Ik vind dat persoonlijk met een springzadel wat minder, omdat die voor mijn gevoel wat universeler zijn. Met een veelzijdigheidszadel valt ook behoorlijk comfortabel te springen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 12:38

Dank je wel al voor jullie reacties!
@Nies: dat is zeker een optie, maar ik ben zo bang dat ik een zadel aanschaf dat niet past... Daarom schaf ik liever een zadel aan bij een zadelmaker :)
@Dreamguide: Juist inderdaad dat netjes zitten loop ik nu tegenaan. Het is zeker fijn om nu aan mijn eigen zit te werken, maar kan ik die stevige nette zit vanuit mijn dressuurzadel dan ook meenemen naar een springzadel? Of zit die zo anders dat ik dan weer met mijn houding ga klooien?

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:22

Je kunt met een vzh zadel prima springen, maar ik vind voor dressuur een dressuurzadel toch fijner. Het is ook wat je gewend bent overigens. DUs ik zou dan een dressuurzadel aanschaffen en de vzh voor het springen houden.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:40

Ligt eraan welk niveau je springt. Vanaf het M is een springzadel wel erg fijn. Maar B en L is prima met een veelzijdigheid. Ik rij ook liever dressuur in een dressuur zadel. Maar dit is heel persoonlijk. Ik zou zeggen probeer het uit bij Country Mill

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurzadel of springzadel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:32

Haha als ik jullie antwoorden zo lees is het maar goed dat ik het even 'in de groep gegooid' heb! Ik neigde juist naar springzadel, want dressuur kan prima met een springzadel (zeker op mijn huidige niveau) maar springen op een dressuurzadel wordt toch lastig.
Dus bedankt iedereen voor jullie input!