Blijft een paard schoner onder een vliegen/eczeemdeken??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottekuhh_x

Blijft een paard schoner onder een vliegen/eczeemdeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 15:23

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of een paard tijdens het rollen schoner blijft onder een vliegen/eczeemdeken dan zonder? Ik ben eigenlijk sowieso al van plan om een vliegendeken of misschien een eczeemdeken aan te schaffen. Daarbij vroeg ik me dus ook gelijk af of je paard hier misschien schoner onder blijft, vooral het zand dat in de haren blijft zitten. Mijn pony is namelijk een enorme smeerpoets. Ze staat nu door het mooie weer natuurlijk weer zonder deken en ze ziet er gelijk al niet meer uit... ze is alweer helemaal grijs en omgetoverd tot zand pony. Het is een palomino dus je ziet het nogal goed.

Mocht dit niet het geval zijn, zijn andere tips om haar schoon te houden/krijgen ook van harte welkom. Ik krijg al het zwarte zand er namelijk in geen mogelijkheid uitgepoetst :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:27

Nee. Vuil komt gewoon tussen de mini-mazen door. Rollen heeft een functie en als je paard niet medisch gezien (lees: eczeem) een deken nodig heeft, dan is dat alleen maar heerlijk voor het dier. Poetsen is ook weer een goede start van het rijden: het stimuleert de doorbloeding. ;)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:30

Als je paard geen medische noodzaak heeft voor het dragen van een eczeem deken - doe het dan ook vooral niet. En al helemaal niet voor een kul reden als 'lekker snel schoon' of 'helemaal grijs'.

Mijn paard heeft er wél één nodig, is nog steeds grijs van het stof, en heeft het zomers bloedheet. :n Ja, de mestvlekken zijn weg, maar mijn paard staat met dertig graden met een afgesloten doek over zijn rug en hals. Geloof mij - ik haal liever mestvlekken weg van mijn stoffige pony. :D

Lottekuhh_x

Re: Blijft een paard schoner onder een vliegen/eczeemdeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 15:55

Poetsen doe ik sowieso altijd voor het rijden. Het is meer dat ik haar niet constant kan wassen. Ik poets altijd al erg lang en zelfs dan gaat het er niet uit.

Het idee van de vliegen/eczeemdeken komt hier trouwens niet uit voort. Ik snap dat je dit alleen moet doen indien noodzakelijk. Vorig jaar heeft ze een hele tijd hele erge jeuk gehad, maar nu niet meer. Dit was in de zomer, dus ben bang dat ze dat dit jaar misschien weer gaat krijgen. Ze had het toen over haar hele lijf, dus geen idee of het eczeem kon zijn. Ze kreeg toen ook merriebrok ipv normale brok, omdat de rest dit ook kreeg. Het kon ook daar aan liggen, maar daar zal ik in de loop van de tijd pas achter kunnen komen. Ik wilde meer een vliegendeken aanschaffen uit voorzorg. Het vies worden was meer bijzaak en makkelijk meegenomen als het zo was.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:58

Nee, die van mij iig niet. Heb een aantal zwarte en bruine paarden en een appaloosa die er in de zomer ook uitziet als een stofbruingrijze. Niks aan te doen. Hier moeten de paarden in het dazenseizoen een vliegendeken op, anders is het niet te doen, maar als t ff kan gaan die dingen er weer af. Liever een vies paard dan een oververhitte die beperkt wordt door dekens.
Helaas heb ik er ook 1 met licht zomereczeem die dus zodra het enigszins weer wordt zijn burka aan moet. Nog steeds een noodzakelijk kwaad, zo'n deken.

Nies_

Re: Blijft een paard schoner onder een vliegen/eczeemdeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:04

Ja het scheelt wel iets. Als het echt gaat om schoon houden kun je het beste een wat dikkere eczeem deken of een zomerdeken pakken. Die worden natuurlijk wel wat sneller warm, maar op een koelere dag houden ze daar echt niks van over. Je zou echt niet de enige zijn die ze even onder een dekentje zet voor een wedstrijd ofzo, wat een onzin dat dat niet zou kunnen.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 16:08

Ja precies, ik was ook niet van plan een vliegendeken of iets dergelijks op te doen als het niet echt nodig is. Ik kijk het sowieso eerst even aan. Het nadeel is alleen dat als het echt eczeem is, een vliegendeken denk niet voldoende zal zijn. Het nadeel aan eczeemdekens is dat ze natuurlijk veel warmer zijn. Wij hebben zelf nog nooit vliegendekens gebruikt, dus heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe warm het zal zijn. Als ik jou zo hoor, dus best behoorlijk. Ik denk dat ik dan nog ff wacht met aanschaffen en eerst kijk hoe het gaat. Dazen hebben wij in de zomer ook best een hoop, maar daar geven ze niet heel erg meer om.

Gelukkig zijn de andere allemaal bruin of vos, dus dan neem ik dat vies worden maar voor lief.

@Nies_ ja precies, voor eventjes moet dat sowieso wel kunnen. Ik dacht is miss sowieso wel iets luchtiger dan een regendeken. Op echte warme dagen is het natuurlijk een ander verhaal.