Welk bit???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tesss84

Welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 11:46

Hoi allemaal!

Baltimore en ik zijn nu bijna een maand verder en er zijn al behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd.. de zadelmaker is geweest en ik mag geen meter meer rijden met het zadel wat ik erbij heb gekocht van de oude eigenaar. Het zou een maatwerkzadel moeten zijn maar de zadelmaker moest daar hartelijk om lachen en bijna huilen tegelijk. Iedere meter met dit zadel is er een teveel en het zadel is waarschijnlijk de oorzaak van het totale gebrek aan spiermassa bij de schoft.. arm dier! Dus hij wordt nu gereden met een barebackpad door een stalgenootje (mijn balans is nog niet goed genoeg) en door mij functioneel gelongeerd.

Maar ik wil nog meer veranderen. We hebben kunnen zijn dat in stap en galop hij supermooi nageeft maar de draf beangstigd hem enorm. Mijn instructeur vermoedt dat dat aan zijn enorm scherpe bit ligt. Dit bit is hij altijd mee gereden en ik wilde niet alles in een keer veranderen dus we hebben er bewust voor gekozen om de eerste tijd door te gaan met dit bit. Het gaat om het volgende bit:

Afbeelding

Maar omdat we nu tegen zijn angst voor het bit lijken aan te lopen waardoor hij met zijn hoofd gooit en zijn rug wegdrukt in draf, wil ik niet meer wachten. Ik zoek dus een nieuw bit. Hij mag wel wat scherper zijn als hij besluit een loopje te nemen met zijn ruiter maar het moet mild zijn wanneer hij het goed doet. Ik wil hem zoveel mogelijk positief stimuleren.
Het liefst een bit wat ik zelf van scherper naar steeds milder kan maken waardoor hij geleidelijk kan wennen aan de vrijheid die ik hem wil geven. Hij wordt namelijk wat onzeker nu hij niet meer in alles vastgeklemd zit en lijkt zijn bewegingen zelf opnieuw te moeten coördineren wat hij spannend vindt. Ik wil hem ondersteunen daarin met een bit wat ik stelselmatig kan ‘vermilden’ zodra hij vertrouwen heeft in zichzelf.

Suggesties zijn meer dan welkom, mede-bokkers!

Pistasche

Re: Welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:53

Goed dat je er zo druk mee bent om het hem comfortabel te maken! Een bit is heel persoonlijk en per paard heel verschillend. Bij sommige ruitersportzaken kan je bitten tijdelijk lenen om te proberen. Of wellicht van stalgenoten?

Ik rijd zelf fijn met een sprenger dubbel gebroken bit of Myler bitten: http://www.mylerbits.nl/

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:00

Je zou kunnen kijken naar een locked bitje, zie zijn er in verschillende uitvoeringen en van verschillende merken. DIe van Trust hoor ik wel goede verhalen over. Deze bitjes 'blokkeren' bij te veel druk, maar bij weinig of geen druk zijn ze een gewoon bitje.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:03

Rena100 schreef:
Je zou kunnen kijken naar een locked bitje, zie zijn er in verschillende uitvoeringen en van verschillende merken. DIe van Trust hoor ik wel goede verhalen over. Deze bitjes 'blokkeren' bij te veel druk, maar bij weinig of geen druk zijn ze een gewoon bitje.

Ik neem aan dat je hetzelfde bedoelt als een Danger bit? Dat is een dubbel gebroken trens die inderdaad niet niet helemaal door kan buigen. Dus zelfs als je een keer wat harder aan de teugel moet trekken heb je geen "notenkraker" effect.

Ik rij ook met zo'n bit, ben er erg blij mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:03

Ik zou zo'n zelfde model bit nemen maar dan zonder dat bijzondere mondstuk. Gewoon een dubbel gebroken d trens. Dubbele longe eraan zodat je hem op die manier kan ondersteunen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:12

Wat goed dat je zo voor je paardje bezig bent!
Het is met bitten net als met zadels: het ligt aan jou én je paard...

Mijn merrie loopt fijn op een ongebroken watertrensje.
Enkel- en dubbelgebroken waren geen succes.

Het voordeel van ongebroken (of van varianten zoals van myler) is dat ze niet het het notenkrakereffect geven. Als je ze een keer moet oppakken, zijn ze er wel, maar zonder pijn te geven.

Afhankelijk van je paard kun je voor ongebroken gaan (zonder individuele inwerking van beide kanten van het bit) of voor een myler mondstuk, waarbij je dus wél beide kanten individueel kunt laten inwerken.

Wil je een gebroken bit, dan gaat mijn voorkeur normaal gezien uit naar dubbelgebroken, zodat je niet de 'punt' krijgt die je bij enkelgebroken weleens krijgt richting gehemelte als je een keer écht moet ingrijpen.

Er zijn natuurlijk 1001 bitten met evenzoveel inwerkingen, de meesten best scherp.

Qua ringen heb je met een d-ring of kneveltrens zijdelings het meeste in te brengen. Een watertrens met bitringen kan natuurlijk ook als je die extra zijdelingse inwerking wil. Zonder bitringen heb je bij een watertrens niet de zijdelingse invloed.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 12:15

Dank allemaal! Ik heb een Sprenger Max control 3 bit.. maar ik zoek waar mogelijk een bit wat ik van scherp naar mild zelf kan instellen, in plaats van steeds een ander bit kopen. Nu er straks een nieuw maatwerkzadel aangekocht moet worden, nieuwe dekens, nieuw bit.. wil ik de kosten indien mogelijk beperken mijn spaarrekening is nu eenmaal niet oneindig, helaas!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:17

Tesss84 schreef:
Dank allemaal! Ik heb een Sprenger Max control 3 bit.. maar ik zoek waar mogelijk een bit wat ik van scherp naar mild zelf kan instellen, in plaats van steeds een ander bit kopen. Nu er straks een nieuw maatwerkzadel aangekocht moet worden, nieuwe dekens, nieuw bit.. wil ik de kosten indien mogelijk beperken mijn spaarrekening is nu eenmaal niet oneindig, helaas!

In dat geval is een Kimblewick misschien een optie?
Je kunt een set van twee teugels eraan maken, eentje op de lagere stand (schaarwerking) en eentje op de hogere stand (trenswerking).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:20

Skippy01 schreef:
Tesss84 schreef:

In dat geval is een Kimblewick misschien een optie?
Je kunt een set van twee teugels eraan maken, eentje op de lagere stand (schaarwerking) en eentje op de hogere stand (trenswerking).

Maar het paard loopt nu niet met een hefboom werking dus waarom die verandering toebrengen ?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:26

Tesss84 schreef:

Scherp of mild is toch vooral de ruiterhand. Ik heb een paar goedkope bitjes van de plaatselijke ruitershop en een paar ooit duurdere versies tweedehands van marktplaats. Kon ik voor een paar tientjes uitproberen wat het beste bij mijn paard past.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:35

belle_boef schreef:
Maar het paard loopt nu niet met een hefboom werking dus waarom die verandering toebrengen ?

Omdat TS aangeeft een bit te willen dat 'van mild naar scherp in te stellen is'. Op de trensteugel is het eender welk ander bit, en anders is hij dus scherp(er) op de andere teugel. In theorie is dit bij de wensen van TS dus een optie. Of ze daar een optie in ziet is niet aan jou of mij uiteindelijk.

De 'andersom' versie is ook nog een interessant idee misschien: een baucher bitje. Ligt als een stabiele d-trens, geeft bij meer druk wat extra druk achter de oren. Geen schaarwerking dus zoals een Kimblewick. (een baucher is het meest onbegrepen bitje denk ik, omdat veel mensen er toch ten onrechte een schaarwerking aan toekennen)

Schildpadddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:42

Hij mag wel wat scherper zijn als hij besluit een loopje te nemen met zijn ruiter maar het moet mild zijn wanneer hij het goed doet.

volgens mij moet je dit probleem niet met een bit gaan oplossen maar is dat voornamelijk een rijtechnisch probleem. Tuurlijk kan een bit je daarbij helpen, maar ik zou voor de keuze van het bit rekening houden met hoe het paard normaal loop dus zonder 'sterk' te worden
ik rij zelf jonge paarden, van onbeleerd tot B niveau, meeste rij ik met een bus/d trens en de paarden met een gevoelige mond met een Trust of Beris rubberen soft stangetje

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:48

Schildpadddd schreef:
Hij mag wel wat scherper zijn als hij besluit een loopje te nemen met zijn ruiter maar het moet mild zijn wanneer hij het goed doet.

volgens mij moet je dit probleem niet met een bit gaan oplossen maar is dat voornamelijk een rijtechnisch probleem. Tuurlijk kan een bit je daarbij helpen, maar ik zou voor de keuze van het bit rekening houden met hoe het paard normaal loop dus zonder 'sterk' te worden
ik rij zelf jonge paarden, van onbeleerd tot B niveau, meeste rij ik met een bus/d trens en de paarden met een gevoelige mond met een Trust of Beris rubberen soft stangetje

Dat is natuurlijk de andere kant van het verhaal ;) ik houd zelf helemaal niet van scherpe bitten, rijd eigenlijk veel jonge paarden bitloos en de bitten die ik gebruik zijn eigenlijk altijd een ongebroken trensje en een dubbelgebroken trensje, afhankelijk van het paard. Maar ik ben niet tegen het gebruik van een Kimblewick - mits juist gebruikt, en ik denk dat het huidige bit vervelender is voor een paard dan een Kimblewick op standje 'trens' :) Het is uiteindelijk altijd de ruiterhand die bepaalt. Ik ken mijn ruiterhand, die van mijn klanten ook, maar niet die van TS ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:13

In dit geval zou ik dan toch kiezen voor een bitfitter, gewoon alleen al vanwege de mogelijkheid verschillende bitten te kunnen uitproberen... Juist omdat er angst mee speelt voor een idd erg scherp bit.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 15:15

Ik begrijp jullie punt. Het is nu eenmaal zo dat het paard al 8 jaar met dit bit gereden wordt en hij bijna slaafs naar de ruiterhand is. Niet uit eigen keuze lijkt het, maar meer gedwongen vanwege scherpte. Mijn hand is minder stil dan ik graag zou willen maar vooral te los. Het is zijn onzekerheid naar aanleiding van zelf de balans vinden met rijden en volgen waarom ik niet ineens naar alle vrijheid wil. Hij zoekt teveel bevestiging of hij het goed doet met meer vrijheid dus qua ondersteuning is een ander bit welke met de tijd milder kan worden wat mij betreft een goede weg voor ons beiden. De Kimblewick ga ik eens verdere info over opzoeken!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:43

Ik zou eens een ongebroken bustrens proberen.
Dan heb je geen ruis, het ligt stil in de mond.
Het is niet scherp, waardoor je paard weer vertrouwen kan krijgen, ik denk echt dat dat een oplossing kan zijn

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:45

Ik denk dat een bitfitter erbij halen natuurlijk nooit kwaad kan.
Daarbij geloof ik zelf dat als een paard te lang met een sterk inwerkend bit, of door een sterk inwerkende ruiterhand is gereden, dat je er het beste dan niet iets enorm ingewikkelds in kan hangen.
Heb je weleens overwogen om gewoon een dubbelgebroken bustrens, of ongebroken bustrens te proberen? Deze bitten zijn vaak ook niet zo duur en daardoor makkelijk uit te proberen. Een dubbelgebroken trens geeft je de mogelijkheid om meer onafhankelijk links en rechts in te werken. Een ongebroken trens kan daarentegen wat meer rust in de mond creëren, zeker als jij een nog wat onrustige hand hebt. :)

Overigens is mijn ervaring en die van de paardenmensen om mij heen, dat Myler bitten behoorlijk scherp inwerken, dus een paard die al wat schuw is voor de hand zou ik geen Myler in hangen. (Niks tegen Myler overigens hoor, ik rij er zelf ook mee)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:13

Tesss84 schreef:
Ik begrijp jullie punt. Het is nu eenmaal zo dat het paard al 8 jaar met dit bit gereden wordt en hij bijna slaafs naar de ruiterhand is. Niet uit eigen keuze lijkt het, maar meer gedwongen vanwege scherpte. Mijn hand is minder stil dan ik graag zou willen maar vooral te los. Het is zijn onzekerheid naar aanleiding van zelf de balans vinden met rijden en volgen waarom ik niet ineens naar alle vrijheid wil. Hij zoekt teveel bevestiging of hij het goed doet met meer vrijheid dus qua ondersteuning is een ander bit welke met de tijd milder kan worden wat mij betreft een goede weg voor ons beiden. De Kimblewick ga ik eens verdere info over opzoeken!

Even over een andere boeg gooiend, waarom niet het meest simpele en vriendelijke bit en een slotteugel eraan. Kan jij hem meer ruimte geven indien nodig en er even bijpakken wanneer hij dat nodig heeft. Dan kan je je gehele training bieden wat hij nodig heeft. Desnoods rij je alleen als je instructeur erbij is zodat hij je slotgebruik in de gaten kan houden.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 07:13

belle_boef schreef:
Tesss84 schreef:

Even over een andere boeg gooiend, waarom niet het meest simpele en vriendelijke bit en een slotteugel eraan. Kan jij hem meer ruimte geven indien nodig en er even bijpakken wanneer hij dat nodig heeft. Dan kan je je gehele training bieden wat hij nodig heeft. Desnoods rij je alleen als je instructeur erbij is zodat hij je slotgebruik in de gaten kan houden.

Maar wat is dan het meest vriendelijke en stabiele bit?? :) het oerwoud der bitten is behoorlijk groot en gecompliceerd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:19

Tesss84 schreef:

Maar wat is dan het meest vriendelijke en stabiele bit?? :) het oerwoud der bitten is behoorlijk groot en gecompliceerd.[/quote]

Voor mij is dat een ongebroken bit, ligt stil, leidt geen eigen leven. Zelf meer fan van een baucher of d-trens dan van een bustrens, omdat een bustrens toch snel wat dikker oploopt naar de zijkanten en veel paarden die ruimte niet hebben (bitfitter kan dat uitsluiten eventueel natuurlijk).

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:10

Ik had een soortgelijk probleem toen ik een half jaar geleden mijn paard kocht: bang voor het bit, hij durfde het niet aan te nemen en kroop er daarom achter.
Ik heb Bianca Lodeweegs laten komen (bitfitter) en via haar een Trust innosense gekocht. Dat is een ingebroken kunststof bit wat veel gebruikt wordt bij jonge paarden en paarden die bang zijn voor het bit. Echt een wereld van verschil!
Ze zijn er ook in baby pelham versie als je meer controle wil. Via Bianca mag je het bit eerst testen voordat je het aanschaft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:21

Probeer gewoon een paar goed passende, eenvoudige en vriendelijke bitjes (dubbel gebroken, ongebroken of myler) en probeer er zo weinig mogelijk mee te doen, alleen licht contact. Bijna alle oefeningen kan je op zit en been rijden en dat is wat je paard moet leren. Wees kritisch wat je met je hand doet (of de ander met de hand doet als je zelf niet rijdt) en wees geduldig als je paard het niet direct snapt of het juiste antwoord geeft. Succes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:23

Oef dit is een nasty bit
De hoeken van de boog drukken gemeen op de tong

Weet niet welke maat je zoekt
Maar ik heb een 2 in 1 stubben vlinder bit .
Kun je op een lager oog zetten voor wat meer inwerking
Of op de gewone trensringen
Het is dubbel gebroken
De ene kant is t bit wat 4 kant andere druk
En de andere kant is ze rond

Sanne_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:48

Een Trust InnoSense bit is misschien inderdaad een optie, zoals hierboven al gezegd is. Ik heb laatst vrij uitgebreid advies gekregen bij Bittenshop.nl, daar kan je misschien ook navragen!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:56

Ik heb er een bitfitter bijgehaald voor mijn merrie met een moeilijke mond en aanleunings problemen, en man dat maakte verschil. Heb gereden met iets van 8 bitten en we waren het er na 1 al over eens dat ijzer niet ging werken, ik heb nu een trust ongebroken bit van een soort van rubber achtig spul en paard loopt hier echt fantastisch op. Wist niet wat mij overkwam de eerste paar keer rijden.