Baltimore en ik zijn nu bijna een maand verder en er zijn al behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd.. de zadelmaker is geweest en ik mag geen meter meer rijden met het zadel wat ik erbij heb gekocht van de oude eigenaar. Het zou een maatwerkzadel moeten zijn maar de zadelmaker moest daar hartelijk om lachen en bijna huilen tegelijk. Iedere meter met dit zadel is er een teveel en het zadel is waarschijnlijk de oorzaak van het totale gebrek aan spiermassa bij de schoft.. arm dier! Dus hij wordt nu gereden met een barebackpad door een stalgenootje (mijn balans is nog niet goed genoeg) en door mij functioneel gelongeerd.
Maar ik wil nog meer veranderen. We hebben kunnen zijn dat in stap en galop hij supermooi nageeft maar de draf beangstigd hem enorm. Mijn instructeur vermoedt dat dat aan zijn enorm scherpe bit ligt. Dit bit is hij altijd mee gereden en ik wilde niet alles in een keer veranderen dus we hebben er bewust voor gekozen om de eerste tijd door te gaan met dit bit. Het gaat om het volgende bit:

Maar omdat we nu tegen zijn angst voor het bit lijken aan te lopen waardoor hij met zijn hoofd gooit en zijn rug wegdrukt in draf, wil ik niet meer wachten. Ik zoek dus een nieuw bit. Hij mag wel wat scherper zijn als hij besluit een loopje te nemen met zijn ruiter maar het moet mild zijn wanneer hij het goed doet. Ik wil hem zoveel mogelijk positief stimuleren.
Het liefst een bit wat ik zelf van scherper naar steeds milder kan maken waardoor hij geleidelijk kan wennen aan de vrijheid die ik hem wil geven. Hij wordt namelijk wat onzeker nu hij niet meer in alles vastgeklemd zit en lijkt zijn bewegingen zelf opnieuw te moeten coördineren wat hij spannend vindt. Ik wil hem ondersteunen daarin met een bit wat ik stelselmatig kan ‘vermilden’ zodra hij vertrouwen heeft in zichzelf.
Suggesties zijn meer dan welkom, mede-bokkers!