Goed dressuurzadel voor paard met veel schouder en korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Goed dressuurzadel voor paard met veel schouder en korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 11:25

Hallo,

Ik had een vraagje. Gisteren heb ik de zadelmaker laten komen. Helaas het paard dat ik eerst had gekocht ligt niet goed. Ben gelukkig op tijd gestapt maar is veel te lang.

Mijn paard heeft veel schouder en een relatief korte rug, waardoor het Anky dressuurzadel dat ik had niet goed lag. Dit zou ook niet opgelost kunnen worden met opvullen oid. Het moet een 17,5 inch zadel zijn. Een optie was 1 van de nieuwere dressuurzadels van prestige. Alleen zij hadden 1 nieuw en dat is voor mij te duur. Nu vroeg ik mij af of jullie een goed zadel weten. Mijn paard is 1,62.

Met vriendelijke groet,
Willemijn van Dijk

Mara2000

Re: Goed dressuurzadel voor paard met veel schouder en korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:32

Herkenbaar. Na 3 boomzadels die elke x problemen gaven met zijn schouder ben ik overgestapt op boomloos. En dat gaat echt super. Was ook even zoeken naar het juiste zadel, maar we zijn nu allebei heel tevreden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:44

Westeind Ruitersport heeft veel ervaring met IJslanders en PRE; paarden met korte ruggen en veel schouder, vaak ook nog rondgeribt. Of Polane, ook een aanrader.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 11:54

Lante schreef:
Westeind Ruitersport heeft veel ervaring met IJslanders en PRE; paarden met korte ruggen en veel schouder, vaak ook nog rondgeribt. Of Polane, ook een aanrader.

Bedankt voor de tip. Heb Westeind even een mail gestuurd.
@Mara2000 het is inderdaad een drama. Staat nu een week stil of althans niet meer gereden. Begint zo te kriebelen. Longeer hem wel etc. en grondwerk dus we vermaken ons wel maar ideaal is anders. Echter wil ik ook geen onnodig risico lopen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:55

Ik heb al jaren voor mijn paard met zeer korte rug en veel schouder een tekna zadel.
Heb goede ervaring met Mariska van Oest van Zadelhulp. Ben heel erg tevreden over haar.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 11:57

Def schreef:
Ik heb al jaren voor mijn paard met zeer korte rug en veel schouder een tekna zadel.
Heb goede ervaring met Mariska van Oest van Zadelhulp. Ben heel erg tevreden over haar.

O bedankt, weet je toevallig ook welk Tekna zadel je nu hebt? Mijn voorkeur gaat uit naar een zadel die nog is aan te passen omdat hij zo in de groei zit. Het zadel van prestige zou na een paar maand weer ophouden en dan zit ik met het zelfde probleem.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:17

Mijn paard heeft hetzelfde probleem en loopt al heel wat jaren super fijn onder een Schutte zadel. Aangemeten door Ninon zelf en inmiddels wordt hij onderhouden door Kiki van oosterzee. Deze zadels zijn inmiddels ook goed 2e hands te vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:18

Zadelpasser met ervaring met barokke paarden vragen.

Die zijn vaak relatief kort met toch wel veel schouder.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:19

Def schreef:

Ik had ook een Tekna (model Icelandic). Lag goed, fijn zadel. Maar uiteindelijk toch ook weer problemen met zn schouders. Het probleem zit bij hem echt in het kopijzer. Daar loopt de schouder tegenaan.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 14:28

Hoe weet je eigenlijk of hoe meer je op hoe lang het zadel vlak mag zijn. Want soms lees je hij is zo veel cm.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 19-04-19 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:45

HorseTimeXL schreef:
Hoe weet je eigenlijk of hoe meer je op hoe lang het zadel vlak mag zijn. Want soms lees je hij is zo veel cm.

Het is simpelweg onzin als mensen zeggen hoe lang een zadel is, dat is niet te meten.
Op je paard wel enigzins (schouder tot 18e rib), maar hoe je een zadel op wil meten, geen idee. Je hebt namelijk geen idee tot hoe ver de kussens dragen etc

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:11

HorseTimeXL schreef:
Def schreef:

O bedankt, weet je toevallig ook welk Tekna zadel je nu hebt? Mijn voorkeur gaat uit naar een zadel die nog is aan te passen omdat hij zo in de groei zit. Het zadel van prestige zou na een paar maand weer ophouden en dan zit ik met het zelfde probleem.

Tekna s line dressuurzadel heb ik!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:14

Prestige is gewoon aan te passen, alleen niet iedere zadelmaker kan dat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 17:18

Afbeelding
Dit is mijn paard trouwens met het verkeerde Anky zadel. Hij is 1,62

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:26

Wellicht eens een paar KN zadels proberen? Die zijn veelal met een rechter gesneden zweetblad en volgensmij ook met Franse kussens te krijgen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:32

HorseTimeXL schreef:
Hallo,

Ik had een vraagje. Gisteren heb ik de zadelmaker laten komen. Helaas het paard dat ik eerst had gekocht ligt niet goed. Ben gelukkig op tijd gestapt maar is veel te lang.

haha Is je stal te klein dat je lange paard niet goed ligt ;) :D ?

Ik lees even mee,want mijn paard heeft een beetje dezelfde bouw en loop ook tegen dit probleem aan. Inmiddels al 4 zadels verder....KN lag inderdaad redelijk op hem.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 17:41

Haha ja sorry dat klinkt een beetje raar ja :') zal door het warme weer liggen hahah. Zit er aan te denken om ergens het Tekna zadel te bestellen. Kan je bij de meeste websites het zadel ook weer terug doen als je gepast hebt dat jullie weten?

Ik twijfel tussen een 17 inch en een 17,5 inch.. ik zit namelijk ook tussen maat 36 en maat 38 met broeken.. meeste broeken zijn maat 26 dus omgerekend 36.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:10

Hier ook goede ervaringen met ewn tekna s line op korte paarden met veel schouder

Ze vallen best kort en klein dus zal voor een 17,5 gaan

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 18:21

Oke bedankt little_birdy en de rest. Jullie geven hele waardevolle tips! <3

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:39

Bowo schreef:
HorseTimeXL schreef:

Het is simpelweg onzin als mensen zeggen hoe lang een zadel is, dat is niet te meten.
Op je paard wel enigzins (schouder tot 18e rib), maar hoe je een zadel op wil meten, geen idee. Je hebt namelijk geen idee tot hoe ver de kussens dragen etc

Is dit zo? Ik ben nl 1 van die mensen die graag wil weten hoelang de kussens zijn. Veel zadels vallen al af omdat ze te lang zijn. En vaak zie je wel tot waar een zadel de rug raakt.

Maar omdat ik het ook niet meer weet, komt er vrijdag een zadelpasser. Ben wel benieuwd hoe mij huidige (Ghost) nu echt ligt en waar ik verder naar kan kijken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:42

Bowo schreef:
HorseTimeXL schreef:

Is dit zo? Ik ben nl 1 van die mensen die graag wil weten hoelang de kussens zijn. Veel zadels vallen al af omdat ze te lang zijn. En vaak zie je wel tot waar een zadel de rug raakt.

Maar omdat ik het ook niet meer weet, komt er vrijdag een zadelpasser. Ben wel benieuwd hoe mij huidige (Ghost) nu echt ligt en waar ik verder naar kan kijken.[/quote]
Maar het verschilt per paard tot waar de kussens precies dragen. Bij een holle rug, zullen de kussens naar verhouding meer dragen dan bij een rechte rug

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:46

HorseTimeXL schreef:
Haha ja sorry dat klinkt een beetje raar ja :') zal door het warme weer liggen hahah. Zit er aan te denken om ergens het Tekna zadel te bestellen. Kan je bij de meeste websites het zadel ook weer terug doen als je gepast hebt dat jullie weten?

Ik twijfel tussen een 17 inch en een 17,5 inch.. ik zit namelijk ook tussen maat 36 en maat 38 met broeken.. meeste broeken zijn maat 26 dus omgerekend 36.

Heb je pb terug gestuurd!
Op mijn paard ligt een 17 inch en maat 38 gaat daar nog prima mee.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:48

Kent and masters zadel heb ik op mijn paard (tinker) liggen. Veel schouder en ook een korte rug en zadels speciaal voor rondgeribte paarden hebben ze ook. Daarnaast zit er een verwisselbare boom in, dus handig mocht je paard groeien etc

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:52

Hier ook een tekna op een pony met brede schouders. Enige zadel wat blijft liggen en niet naar voren schuift. Ik heb zelf maat 36 en heb een 17,5 inch. Valt best klein uit. Ik heb de s line dressuur!
Afbeelding

Afbeelding

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:06

Ik heb een oud model van Hennig met wijde boom.