Zadels kopen: het blijft leuk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadels kopen: het blijft leuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:39

Zadelblues...
Mijn missie was simpel: ik wilde een flexibel/boomloos zadel dat ik op meerdere paarden zou kunnen gebruiken.

Zadel 1: Geweldig zadel, helemaal verliefd en dus meteen besteld in Italië... Zadel is 2 keer naar Nederland gekomen, twee keer met fouten erin (o.a. scheve kussens, verkeerde D-ringen enzovoorts). 11 maanden nadat ik het besteld had was het eindelijk in Nederland... Helaas, wervelkanaal te smal gemaakt. |o Dat weer teruggemeld aan de fabrikant. De fabrikant reageerde met dat ze dit niet meer konden herstellen, dat ze ook geen andere voor mij gingen maken want zo kon ik het ook gewoon gebruiken, plus dat dit het zadel was dat ik besteld had en dat ik dus hoe dan ook moest betalen. Na een week lang discussieren over het consumentenrecht eindelijk geld teruggekregen, en zo eindigde ons 11 maanden lange Italiaanse avontuur.

Zadel 2: Ik besloot over te gaan naar een betrouwbaar merk en daar een tweedehands exemplaar van te kopen. Ik vind het perfecte zadel op Ebay voor 850 pond. Ik bied 825 pond ex verzenden en krijg een bericht terug dat ze niet onder die prijs gaat zitten. Wat haar goed recht is. Een paar dagen later kijk ik op Facebook en zie ineens dat het zadel daar ook al een maand te koop staat. Voor 800 pond ex verzenden. Ik ga terug naar de verkoopster op Ebay en vraag of haar advertentie misschien door een fraudeur op Facebook gebruikt wordt. Nee hoor, dat is ook haar advertentie, alleen staat hij daar goedkoper, en bieden hoeft ook niet meer want al verkocht. Voor 800 pond. 8-)
Dan denk ik, had mij het dan voor 825 pond verkocht via Facebook, dan had je nog winst gemaakt ook. >;)

Zadel 3: Op facebook zie ik een ander zadel dat ik ook wel zie zitten. Ik mail heen en weer over de gegevens, en vind dan ineens nog een advertentie van dezelfde vrouw voor hetzelfde zadel, alleen lopen in die foto's de stiksels anders. Dus dan ga je toch weer checken: heb je nou 1 zadel te koop of 2, want op de foto's lijken ze anders. Nee, het is hetzelfde zadel. Ik schrijf dat het er echt anders uitziet. Nee, het is hetzelfde zadel. Ik zet met Photoshop kruisjes op de twee zadels op de punten waarop ze van elkaar afwijken. Ja, het zadel in die ene advertentie is gewoon een voorbeeldfoto van internet, maar het is wel hetzelfde zadel. :x |o

Tot zover mijn queeste naar de heilige graag van een zadel. :x
Ik begin me nu ernstig af te vragen: gaat het ook wel eens goed?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Zadels kopen: het blijft leuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:43

Oh moet je mijn vriend vragen, die vind het helemaal leuk om 6 sites in de gaten te houden en dan bij een goede prijs nog eens een bod te doen en direct in de auto te springen. :D

Wij hebben het wel eens leuk gedaan door juist op minder bezochte sites dan mp te kijken. Als iets er al een maand opstaat kun je onderhandelen.

Wat zoek je precies?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:45

Of het weleens gooed gaat... jazeker wel, gewoon een goede zadelmaker laten komen?

Er zijn topics genoeg op bokt die je vertellen welke zadelmakers in jouw regio zitten en hoe goed ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:47

Als hij in de auto stapt naar Engeland dan ben ik voor! :D
De merken waar ik nu mijn pijlen op heb gericht zijn Engels (Heather Moffett Flexee of de Vogue) of Duits (Startrekk) dus ik zit eigenlijk al alleen maar op Engelse en Duitse pagina's te kijken. Ik heb ze al in het echt gezien en weet dus ook het type en de lengte van beide merken die ik zoek, alleen is het op de tweedehands markt gewoon wachten tot er iets te koop komt. En het zou echt super erg helpen als mensen gewoon kloppende advertenties zouden maken...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:49

Majolen schreef:
Of het weleens gooed gaat... jazeker wel, gewoon een goede zadelmaker laten komen?

Er zijn topics genoeg op bokt die je vertellen welke zadelmakers in jouw regio zitten en hoe goed ze zijn.

Ik heb voor mijn eerste boomloosje iemand laten komen, maar de 6 barefoots daarna gewoon zelf van internet geplukt. En ja mijn da is tevreden over alle ruggetjes.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:54

Zoek je echt per se boomloos?

Ik heb nu een reactor panel zadel en daar ben ik ook echt super tevreden over.. zadel is vrij makkelijk op ieder paard aan te passen door de panelen anders te bevestigen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:56

Ahhh das lastig. Qua oplichters maak ik altijd een afspraak om het op te halen. Weigert iemand dat houd het direct op. Gaat iemand erin mee en krijg ik een adres meld ik een dag later dat ik verhinderd ben en vraag ik of het alsnog opgestuurd kan worden.

Vergeet ook belgische tweedehandssites niet. Je weet maar nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:06

Licor schreef:

Ik heb nu een reactor panel zadel en daar ben ik ook echt super tevreden over.. zadel is vrij makkelijk op ieder paard aan te passen door de panelen anders te bevestigen

Ik heb Reactor Panel zadels vaker voorbij zien komen maar vind ze vreselijk duur en in Nederland tweedehands vrijwel niet verkoopbaar, dus dat is een risico dat ik niet ga nemen als ik geen eigen paard heb waarbij ik zeker weet dat ik dat zadel nog 20 jaar ga gebruiken.
Vandaar dat ik naar Startrekk of Heather Moffett kijk, die passen wel bij alle eisen en zijn betaalbaarder en makkelijker te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 00:50

Verdiep je eens in het wow-zadel.

Je bent slim genoeg om het concept te snappen.

Mijn pb staat open.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:45

En een Trekker misschien?
Is semi boomloos, en opvolger van de Startrek.
Is in Nederland goed verkrijgbaar ook fijne pas service.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:42

Heb ik gehad voor [***], maar die vond de takken van het kopijzer te lang, want die lopen ook vrij lang door naar beneden. Bij de Flexee zijn ze sowieso korter, dus dat vind ik dan veiliger bij veel paardenwissels.
Op zich is het super dat iedereen meedenkt over zadelmerken, maar ik opende dit topic vooral als klaagtopic uit wanhoop over onbetrouwbare fabrikanten, vage verkopers en niet kloppende advertenties in de zadelwereld. Inmiddels ben ik weer drie advertenties verder, waarvan er een al in februari verkocht was en de andere door de adverteerder gehouden zou worden. Alleen voelt niemand zich geroepen om zulke advertenties dan ook te verwijderen. |o

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:26

Op ja... zadel troubles... how Nice...

Off topic...
Ik wist niet dat je nog een paard had... naast Rio (zo jammer dat het zo gelopen is met Rio... Ik vond jullie een top team samen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:55

Nee, geen eigen paard meer voor mij, in elk geval niet binnen afzienbare termijn, [***] was echt mijn grote once in a lifetime liefde voor mij en zou niet weten hoe een ander paard dat zou moeten vervangen.
Gelukkig waren er in de buurt nog genoeg (probleem)paarden die training en aandacht nodig hadden die heb ik dus sindsdien geholpen. Daarvan doe ik er nu nog twee, waarvan er eentje binnenkort waarschijnlijk weer heringereden kan gaan worden en daardoor bedacht ik dat ik eigenlijk gewoon een flexibel zadel wil hebben dat ik op meerdere paarden kan gebruiken. Een van de paarden heeft bijvoorbeeld nog een boomzadel liggen, maar dat past allang niet meer en dan wil ik niet dat het opnieuw zadelmak maken meteen weer gekleurd wordt door een zadel dat niet lekker zit tot ze klaar is voor een echte zadelpassessie. Dan heb ik liever iets flexibels/boomloos als algemeen (her)inrijzadel, dat is leuker voor de paarden en dus ook leuker voor mij. 8-)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:09

xyzutu2 schreef:
Licor schreef:

Ik heb Reactor Panel zadels vaker voorbij zien komen maar vind ze vreselijk duur en in Nederland tweedehands vrijwel niet verkoopbaar, dus dat is een risico dat ik niet ga nemen als ik geen eigen paard heb waarbij ik zeker weet dat ik dat zadel nog 20 jaar ga gebruiken.
Vandaar dat ik naar Startrekk of Heather Moffett kijk, die passen wel bij alle eisen en zijn betaalbaarder en makkelijker te verkopen.

Ik herken je zadel troubles wel heel erg hoor.. ik heb mijn paard al 13 jaar en in al die tijd kon ik nooit een echt goed passend zadel vinden.. tot de reactor panel dan..

Nieuw heb ik 2500 betaald.. vond ik zelf nog meevallen (ik keek eerst voor n wow en die was zo 1000 euro duurder).. maar tweedehands kon ik ze voor 1000 euro krijgen in de UK bij Gini en Dean zelf.. heb ik ook nog naar gekeken toen ze hier waren maar ik wilde graag 19 inch en die hadden ze niet..

Wat ik t voordeel vind van reactor panel is dat je een zadel kunt uitzoeken dat bij jou zelf past.. waar jij goed in zit.. en daarna kun je het passend maken op elk paard.. dus mocht mijn paard overlijden en er weer een nieuwe komen.. dan kan t zadel ook weer daarop..

Maar voor een bijrijdpaard ofzo is het inderdaad veel geld ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:20

Eigenlijk heb ik nooit grote problemen, terwijl ik best een aantal 2ehands-zadels heb gekocht.
Altijd onder de 500 E.
Ik haal ze altijd zelf op, dus zoek binnen een straal van 100 km.
En beding dat ik binnen 3 dagen terug mag brengen.
Dan ga ik met het zadel naar mijn zadelmaker die het zadel bekijkt (bv of de boom goed is) en beslist of het aangepast kan worden voor het paard waar het op moet liggen. Kan dat, dan laat ik het zadel daar.
Kan het niet, dan gaat het terug...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:24

Ja, ik vind het ook moeilijk om geld uit te geven aan een systeem wat ik niet helemaal begrijp en een zadel waar ik niet in proef heb gezeten. Bovendien zou het nu ook nog eens op een paard met een ruglengte van 44 cm moeten liggen, en dat is zelfs bij boomloos/flexibele boomzadels al lastig, want hoewel de meeste verkopers schermen dat je daar best een zadel van 55cm op mag leggen omdat de laatste 10 cm toch niet draagt, de kans is groot dat ik als ruiter door dat zadel alsnog teveel op de laatste rib wordt gezet omdat bij een zadel van 55 cm het zwaartepunt bijvoorbeeld niet op 25 cm van de voorkant ligt maar op 35 cm. En dat heeft bij een korte rug wel echt gevolgen.
Dus op zich heb ik met de Flexee een zadel gevonden dat flexibel en kort is en waar ik zelf ook in pas, nu alleen nog de bijpassende verkoper vinden. ;)

Ik heb trouwens vier keer eerder tweedehands zadels online gekocht en dat ging altijd perfect, nooit problemen gehad. Alleen lijkt het nu alsof er alleen maar advertenties geplaatst worden die niet kloppen, door mensen die niet reageren of die allang niet meer courant zijn. Best vermoeiend. 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:05

Zit je ook op Heather haar FB pagina's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:36

Ja, die van haar zelf en de second hand pagina. Helaas staan daar in mijn maat vooral advertenties op die niet meer geldig zijn. Plus een zadel van een particulier dat nog nieuw is en dus 5 euro meer kost dan een nieuwe in de winkel bij Heather. ;)
Tweedehands zou het mooist zijn want dan is de ergste stijfheid er al uit, maar als het zo doorgaat dan wordt het misschien toch maar nieuw.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:39

Welke Startrekk wil je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:44

Ik wil het liefste een Flexee VSD (eventueel GP) omdat ik weet dat die kort genoeg is en mij als ruiter ook beenruimte genoeg geeft. Bij Startrekk Dressurs vind ik de tweedhandswereld erg lastig te doorgronden sinds ze in 2015 alle zittingmaten hebben omgegooid. Een oude S2 zou kunnen of een nieuwe S1, maar daarvan is het dus ook al de vraag of die niet te lang zijn voor het paard, zeker bij die nieuwe die de kunststof plaatjes heeft. Mijn huidige trainingspaardje heeft zo'n 44 cm draagvlak dus daar valt een S1 zelfs al overheen, en aangezien de voorste singelstoot direct aan het kopijzer vastzit is het daarbij extra belangrijk dat dat goed ruim achter de schouder ligt. Bij een Flexee zit de voorste singelstoot achter het kopijzer, dus daar is nog iets meer speling mogelijk, vandaar dus dat ik nu vooral kijk naar Flexees.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:51

Ja de Startrekk dressuur moet je echt in het echt kunnen bekijken. Ook de ruimte tussen de kussens scheelt enorm. Ik heb daar echt veel verschillen in gezien. Maar je hebt er natuurlijk meer in Duitsland te koop, dus dan gaat even kijken ook niet altijd zo makkelijk.

Als Flexee dan betrouwbaarder is snap ik je voorkeur helemaal. Zijn ook mooie zadels. Hoop dat je snel wat vind.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:35

O en net de HM kom je weinig tegen idd

Je kent de diverse groepen neem ik aan
Stond van de week Een startrekk op .
Wel nog 825 euro

Mijn ervaring met t nieuwe model startrekk met die kunstof panelen was slecht.
Paard ging aan de kletter
Zomaar ineens
En ze heeft dat nooit eerder gedaan en daarna nooit weer ook
Lag dus echt aan de startrekk met panelen .

Nu HM erop

Toevallig een 2e hands dressuur gevonden. En nog een van volledig leer ook .
Wel maar 17"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:52

Ik koop echt nooit een zadel zonder dat ik heb kunnen passen. Mijn laatste aankoop is een Albion Adjusta voor 950 van internet. Bleek nog in de buurt dus we konden passen. Helaas niet rijden want het paard stond nog geblesseerd. Maar ik wist dit is echt een buitenkansje, want ons paard heeft een erg korte rug. 16.5 inch zie je niet zoveel zonder dat je echt in de ponytzadels komt en dan zou het weer te smal worden. Dus toch min of meer op de gok gekocht, alhoewel we er wel een beetje zicht op hadden met passen. Klein beetje hoeven navullen, maar tot nu toe de beste aankoop ever. Het zadel kan in 3 maten versteld dus dat is heel fijn, want het paard is 3.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:59

Welke Startrekk zoek je?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:18

Oh echt ellendig altijd met die zadels! Ik heb de Prince Orion ook serieus overwogen maar toen niet gedaan vanwege de levertijd. En na jouw ervaring ben ik helemaal blij dat ik er toen niet eens aan begonnen ben.

Ik heb nu sinds kort een HM Vogue (VSD) en ben er echt énorm blij mee! Wat een heerlijk zadel! Hij zit voor mij fijner dan de Prince Orion en mijn paard loopt er ook heel erg prettig onder (en minder 'huh wat is dit?' dan bij de Prince Orion). Kwalitatief vind ik hem ook mooier dan de Prince Orion (leerkwaliteit, afwerking).

Heather zelf raad overigens eerder de Vogue aan dan de Flexee wanneer je hem op meerdere verschillende paarden wil gebruiken vanwege de leren boom in de Flexee. Ik heb haar een tijdje zelf aan de telefoon gehad om te overleggen. De Vogue gebruikt zij zelf al vele jaren op hele verschillende paarden zonder er tegen aan te lopen dat het zadel teveel "naar het paard gaat staan". Hier ligt hij (met op twee paarden een extra pad erbij) ook fijn op drie heel verschillende paarden.

Zelf gaf ik de voorkeur aan een dealer boven een particulier (want ja, Engeland is nu eenmaal niet direct om de hoek). En ik had de grote mazzel dat er eentje te koop kwam mijn gewenste kleur, maat en model. En hoewel het financieel eigenlijk net een beetje te vroeg kwam, de kans gelijk maar gepakt :D

Afbeelding