Ik heb inmiddels heel veel verschillende zadels mogen rijden, van veelzijdigheidszadels tot springzadels, dressuur en western, maar ook barefoot. Daar ik nooit een eigen paard heb gehad heb ik ook nooit echt een keuze gehad in type zadels en over het algemeen was er sprake van 2ehands zadels en zadels van rond 1990-2000.
Nu was er echter een zadelmaker bij ons op stal, er is toen een zadel aangemeten voor mij en het paard dat ik rijd. Tot mijn grote verbazing zijn er bij veel zadels en merken allerhande steunen en weetikveelwat beschikbaar.
Persoonlijk vind ik barefoot bvb een mooi initiatief, ik vind het fijn om te voelen wat het paard precies onder me doet, maar met de zadels die ik heb gereden krijg ik een enorme stoelzit, wat ik niet echt bevorderlijk vind voor mij en het paard. Hetzelfde heb ik met westernzadels (en zie ik ook vaak bij andere ruiters).
Hoewel ik westernzadels heel mooi vind en barefoot een mooi initiatief, heb ik toch het gevoel dat de 'ouderwetse' zadels geschikter zijn voor zowel paard als ruiter. Dit heb ik ook aangegeven toen de eigenaresse op zoek ging naar een nieuw zadel. Schetst mijn verbazing: Er zit werkelijk overal steun bij sommige 'normale' zadels. Ik wist niet wat ik zag