Echt onmisbare dingen eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knabbel1070

Echt onmisbare dingen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:16

Heyy iedereen,

Over ongeveer 2 weekjes komt mijn 1e eigen pony een hele leuke 12 jarige haflinger merrie. Nou vroeg ik me af wat vinden jullie nou echt onmisbaar en moet je echt hebben in de 1e/1e 2 maand(en) met je pony? Ik heb al een hele lijst opgesteld met spullen maar als ik die allemaal gelijk aanschaf is dat wel heel erg duur. Stalling is geregeld het gaat echt alleen om spullen.

Alvast bedankt <3
(Als het niet goed staat of er al een topic over is sorry!

Getup

Re: Echt onmisbare dingen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:19

Veel geld :D

Borstels,halster en touw. Zadel & hoofdstel. Dekje .

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:27

Thermometer, haflingers willen nog wel eens exceem krijgen dus een vliegen/exceem deken is geen overbodige luxe. Hele berg elastiekjes zodat je de manen kunt vlecht als je ze lang wilt laten groeien. Mokzalf voor het geval dat. Zandweg en collosan altijd handig. Betadine shampoo. Antiklitspray/magic gel. Zweetdeken. Vliegenmasker.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:29

Wat wil je met je paard gaan doen? :)

Als je gaat rijden heb je wel wat andere spullen nodig als eerste aanschaf dan wanneer je gaat mennen of vrijheidsdressuren. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:32

Absolem schreef:
Thermometer, haflingers willen nog wel eens exceem krijgen dus een vliegen/exceem deken is geen overbodige luxe. Hele berg elastiekjes zodat je de manen kunt vlecht als je ze lang wilt laten groeien. Mokzalf voor het geval dat. Zandweg en collosan altijd handig. Betadine shampoo. Antiklitspray/magic gel. Zweetdeken. Vliegenmasker.

Op thermometer na heb ik dit soort dingen pas na een paar jaar gekocht voor mijn paardjes.

EHBO-set is wel handig. Eentje voor paarden, die voor mensen zijn niet bruikbaar voor bv grote wonden.

SimplySusan

Het hangt er van af wat je gaat doen met je pony. Als je gaat rijden zijn bovengenoemde dingen eerste benodigdheden, ga je mennen is het een ander verhaal :+
Ik denk nog aan een hoevenkrabber, een longeertouw en longeerzweep. Misschien kun je tweedehands mooie spullen kopen?
Veel plezier met je haflinger.

Charlottemv

Echt onmisbare dingen vind ik zadel, hoofdstel, borstel, hoevenkrabber, halstertouw en halster, longeerlijn.
Misschien kun je de vorige eigenaar vragen of ze speciale dingen nodig heeft zoals een exceemdeken of mokzalf want als het niet nodig is dan zou ik dat ook niet kopen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:33

Borstels, halster, nummer van een dierenarts en hoefsmid, een regen deken, halstertouw, hoefkrabber. Longeer artikelen.

Romyxbonbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:34

Ik zou even gaan kijken naar voer! uiteraard krijgt ze op de stal ruwvoer en waarschijnlijk ook basisbrok maar dit voorziet meestal niet in alle benodigde vitaminen en mineralen! En het is uiteraard wel belangrijk dat ze die krijgt :) Je zou even kunnen kijken naar een vitamine brok (ik geef zelf metazoa superfitbroxx) of een kruidenmuesli laag in suikers. Ook zou ik een zoutblok in de stal hangen zodat het paard daar altijd naar behoefte in kan voorzien! :) Verder kom je er vaak vanzelf wel achter wat buiten de basis dingetjes nog nodig is! Eventueel kan je waarschijnlijk altijd wel iets lenen! veel plezier met je nieuwe paardje!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:36

Lekkere paardensnoepjes.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:46

Voer
Goed passend zadel (evt. Overnemen van vorige eigenaar?)
Hoofdstel
Cap
Halstertouw plus reserve
Sjabrak
Beenbescherming
Zweep
Longeerlijn
Rijkleding
Borstels

Is idd duur maar dit zou ik meteen de eerste maand aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:57

Gezond verstand.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:00

Ik zou het geld dat je hebt niet meteen allemaal uitgeven, maar voldoende achter de hand houden voor geval er iets nodig blijkt te zijn. Producten als mokzalf, eczeemdekens en sommige andere dingen lijken mij alleen handig al je paard ook toevallig die kwalen heeft, zelf zou ik dat pas kopen als zou blijken dat het paard ook daadwerkelijk iets mankeert. Die producten heb ik zelf nog nooit nodig gehad in elk geval. Als je het geld nog even op je rekening laat staan tot je zeker weet of je paard wel of niet wat mankeert dan kan je je geld misschien ook aan leukere dingen uitgeven. Zweetdeken zie ik nu ook het nut niet van, die gebruik ik eigenlijk alleen in de winter als ze erg bezweet zijn na het rijden, we gaan nu de zomer in.

Ik zou de eerste centen investeren in wat leuke basisspulletjes, je wilt een halster en touw en borstels. Lekker kunnen tutten met het paard en genieten. We gaan de zomer tegemoet, als het dier een roze neus heeft zou je kunnen kijken naar zonnebrandcreme, want roze neuzen verbranden sneller als in de zon als dieren met donkere neus. Vliegenspray zou ik ook alvast in huis halen, maar wellicht dat je meer voelt voor een vliegendeken of vliegenkap, dat zul je zelf het beste weten.
Moet je ook zelf dingen doen op stal zoals uitmesten? Misschien moet je dan ook iets van kleding voor jezelf regelen dat je daarvoor kan gebruiken zodat je mooie rijlaarzen er niet meteen aan gaan. Zelf draag ik altijd een ander paar schoenen om stallen uit te mesten, en ik heb ook 2 zomerjassen en 2 winterjassen: een jas voor netjes, en eentje voor naar stal. Want die jas die gaat naar paard ruiken, er gaat mest en kwijl op komen :D

Longeerlijn, hoofdstel, en een zadelpasser + aankoop van het zadel zouden mijn volgende stappen zijn. Zweepje vind ik ook altijd fijn om mee te longeren.

Een paar leuke dekjes heb je misschien al? Anders zou ik er 1 of 2 halen, meer kan je altijd nog sparen. Misschien een leuke en een wat goedkopere (2ehand) bijvoorbeeld als geld een issue is, dan kan je de saaie gebruiken als reserve wanneer je leuke in de was ligt.

En bovenal, heel veel plezier gewenst!! Geniet er van!

Edit: wow dat werd een lange post :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:12

Echt noodzakelijk
- halster
- halstertouw
- poetspullen (incl. hoevenkrabber)
- brokken (krachtbron of vitaminebrok, wat je wil gaan voeren iig)

De rest komt vanzelf.
Je merkt ook vanzelf of je iets nodig hebt.

Rijspullen e.d. kun je ook naderhand kopen. Bijvoorbeeld na een zadelpas oid. Maar zadel is die direct zwaar noodzakelijk.
Als je je paard maar kan verzorgen

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 19:19

Heel erg bedankt iedereen!
zaten nog wel wat dingen tussen waar ik niet aan gedacht had!
Helaas kan ik niks overnemen van de voorige eigenaar ze komt van een fokkerij en het zadel wat ze voor haar hadden was al erg oud dus als ze er is laat ik sws een zadelmaker komen voor het zadel. Want ik wil idd met haar gaan rijden (en natuurlijk ook andere dingen maar dat spreekt voor zich) het enisgte wat ik op dit moment heb zijn borstels en rijkleding voor mij zelf.

Iemand het het over zonnebrand voor zijn neusje(is natuurlijk niet nu direct nodig want zo warm is het nog niet maar vond het wel een goeie) in de zomer heb je speciale voor paarden of kan je gewoon die voor mensen zonder parfum gebruiken?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:22

Ik vind het belangrijk dat ik altijd het volgende in huis heb:
- Zweetdeken
- Winterdeken (in verband met eventueel ziekte, dan wil je je paard warm kunnen houden)
- borstels (ros-, harde-, zachte-, hoefkrabber)
- Honingzalf (voor wondjes)
- Thermometer
- Halster / touw (en een reserve halster en touw, mocht het eerste onverhoopt breken)

De rest gaat zich vanzelf wijzen. Ik werk veel op de grond met mijn paarden dus voor mij is een carrot stick, touwhalster en leadrope ook echt onmisbaar. Een zadel en een hoofdstel komt allemaal vanzelf. Voor mijn ruin vind ik het ook belangrijk dat ik altijd shampoo in huis heb (voor zijn eczeem), een eczeemdeken (en een reserve deken) en allerlei anti-jeukmiddelelen.

Veel plezier met je nieuwe pony! Het komt vast allemaal goed. Laat je niet gek maken. Het meeste heb je niet nodig. ;-)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:27

Knabbel1070 schreef:
Heel erg bedankt iedereen!
zaten nog wel wat dingen tussen waar ik niet aan gedacht had!
Helaas kan ik niks overnemen van de voorige eigenaar ze komt van een fokkerij en het zadel wat ze voor haar hadden was al erg oud dus als ze er is laat ik sws een zadelmaker komen voor het zadel. Want ik wil idd met haar gaan rijden (en natuurlijk ook andere dingen maar dat spreekt voor zich) het enisgte wat ik op dit moment heb zijn borstels en rijkleding voor mij zelf.

Iemand het het over zonnebrand voor zijn neusje(is natuurlijk niet nu direct nodig want zo warm is het nog niet maar vond het wel een goeie) in de zomer heb je speciale voor paarden of kan je gewoon die voor mensen zonder parfum gebruiken?

Ik vind sudocrem veel effectiever, blijft beter zitten.

Ik zou niet te veel kopen, je komt er vanzelf wel achter wat handig is om te hebben. Ik zie hier dingen tussen staan die ik nog nooit gekocht heb en ook nog nooit gemist heb.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:33

Zonnebrand kun je gewoon die voor mensen gebruiken, wel hoge factor en waterresistent. Maar is echt niet nodig voor elk paard, niet elk neusje is gevoelig voor verbranding.

Echt noodzakelijk (voor een rijpaard).
Halster + touw
Poetspullen
Basis EHBO (termometer, ontsmettingsmiddel, wondzalf)
Zadel + singel + stijgbeugels
Dekje (liefst 2)
Hoofdstel

Rest kun je altijd bijkopen als het nodig blijkt, maar als je niet teveel geld in 1x wilt uitgeven, zou ik het bij de basisspullen houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:37

Vergeet ook niet een stal waar ze elke dag een uur of 8-10 buiten komen met een maatje/kudde en met ruwvoer!

Voor het geluk van je paard het allerbelangrijkste

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 19:43

troi schreef:
Vergeet ook niet een stal waar ze elke dag een uur of 8-10 buiten komen met een maatje/kudde en met ruwvoer!

Voor het geluk van je paard het allerbelangrijkste

Die heb ik al :o vind ik zelf ook erg belangrijk! <3

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:56

Ik zou trouwens wel zorgen voor 2 halsters. De pony komt in een nieuwe omgeving waar alles toch wennen is. En mocht zij ergens van schrikken als zij vast staat en de boel kapot trekken dan heb je nog een reserve. Tuurlijk kun je een nieuwe kopen zodra er één kapot is maar het zou een beetje onhandig zijn als je pony de boel net kapot heeft getrokken en los over het erf loopt en jij geen halster meer hebt om haar te vangen. Als je halstertouw kapot knapt kun je nog een keer je longeerlijn eraan maken tot dat je een nieuwe hebt.

Ik zou verder zorgen voor:
- passend zadel + stijgbeugelriemen + stijgbeugels (als je gaat rijden)
- hoofdstel dat netjes past
- fijn bitje voor haar (als je niet bitloos gaat)
- zadeldekje
- longeerlijn
- halsters
- halstertouw
- borstels (ros, harde, zachte en hoevenkrabber)
- regendeken (voor als het echt dagen achter elkaar gaat regenen)

Wat IK zelf handig zou vinden voor de komende periode:
- vliegenspray
- vliegendeken + iets voor de ogen voor de vliegen
- zweetdeken
- betadine (voor wondjes, wondspray zou ik zelf niet gelijk aankopen. Huid blijkt prima in staat te zijn zichzelf te herstellen en gaat vaak beter zonder tussenkomst van wondspray. Wondspray is meer voor de gemoedsrust van de ruiters, dan hebben ze het idee dat ze wat gedaan hebben. Als je wel wat voor de wondjes achter de hand wil hebben zou ik vetramil (honingzalf doen) maar kun je ook altijd nog halen als je het echt nodig hebt)
- beenbeschermers. Zeker als je van plan bent te springen. Met dressuur is het eigenlijk alleen nodig als je pony haar eigen benen aantikt en dat merk je vanzelf.

En andere dingen om over na te denken maar niet gelijk/echt nodig:
- emmer (handig om te voeren, te wassen etc)
- schaar (manen/staart meet te knippen, touwtjes van stro- en hooibalen te knippen)
- thermometer (kun je nu al gebruiken om de basistemperatuur van je pony te weten zodat je weet wat normaal is voor haar)
- extra dekje. Als de één heel nat geworden is met rijden en niet goed opgedroogd is kun je een droge pakken. Maar wellicht heb je in de praktijk eerst genoeg aan één.
- longeersingel om mee te longeren als je dat handig lijkt. + bijzet of touwtjes
- elastiekjes voor als ze lange manen heeft
- (slowfeed) hooinet maar dat ligt een beetje aan het voerbeleid op stal
- handdoek (om kootholtes af te drogen zeker als ze lange sokken heeft om mok te voorkomen, spullen in te vette of om zelf te gebruiken)
- ledervet om je spullen te onderhouden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:01

T is net zoals bij baby's,het liefst smeren ze je een lijst van 3 A4'tjes aan :D .

Spullen kopen is zo gedaan,je hoeft nu echt geen tig dingen te kopen,die je niet meteen nodig hebt . Die kun je beetje bij beetje bijkopen, en ook in de gaten houden,of er ergens aanbiedingen zijn, bijvoorbeeld.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:07

Wat Getup zegt ja. Ik begon met mijn pony met een halster, touw en een poetssetje. Beetje bij beetje kocht ik dingen bij, en heb gaandeweg ook weer een hoop dingen verkocht omdat ik het niet tot nauwelijks gebruikte .

Je merkt vanzelf wel welke spullen jullie samen nodig hebben, en behalve een halster en een touw kan ik niks bedenken wat écht nodig is vanaf dag 1!

Heel veel plezier met je eigen pony!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:23

Ik kreeg in 2016 mijn paard en het enige wat ik van te voren had gehaald is een nieuw halster :')
Toen ze eenmaal op stal kwam ben ik met mijn moeder naar EJ gegaan en daar een poetsset, dekens, longeertouw en snoepjes gekocht.

De rest kwam later.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:34

Zadel,hoofdstel,longeerlijn, longerzweep, 2 a 3 borstels, rijlaarzen, cap, rijzweepje, reserve halster, een goede hoefsmid en dierenarts.

Verder beschermers, dekens en andere spullen heb je niet perse nodig en zowel kan je dat altijd nog aanschaffen. Zonnebrand en andere zalfjes zou ik zelf pas in huis halen als je het nodig hebt. Ik heb zelf alleen betadine shampoo als ehbo spullen,in de 17 jaar dat ik paarden heb verder nooit iets daarvan nodig gehad op dierenarts voorgeschreven oogdruppels en zalf na