Kaptoom: invloed positie ringen zijkant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Kaptoom: invloed positie ringen zijkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:04

Voor onze Welsh A ben ik op zoek naar een kaptoom. Ik wil hiermee kunnen longeren, aan de hand/lange lijnen en bitloos mee kunnen rijden (nou ja, in dit geval de kinderen dan). Nu is het grootste probleem: ze heeft echt een heel inieminie neusje, opgemeten 41 cm dus er zijn maar weinig kaptomen die uberhaupt in aanmerking komen:

- F.R.A. Baro
- Romy Huisman (heb haar gemaild om te checken of hij uberhaupt gaat passen)
- Rambo Micklem multi

Maar... als ik naar de foto's van de verschillende kaptomen kijk, lijken de ringen aan de zijkant allemaal op een andere plek op het hoofd te zitten. Die van FRA lijken wat meer op de neus te zitten, waar die van Romy Huisman weer meer aan de zijkant zitten. Micklem lijkt er een beetje tussenin te zitten, maar dan zitten die weer wat lager lijkt het?
Heeft de positie van deze ring een gevolg voor de inwerking, of komt dat allemaal niet zo nauw?

Mochten er nog andere suggesties zijn voor deze mini maat, hou ik me aanbevolen

Welshclub08

Re: Kaptoom: invloed positie ringen zijkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:10

Haha ik zit met het zelfde probleem dus ik volg dit even :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:19

Stuur stephany van Lovelance een berichtje, die kan er 1 voor je maken op jouw maat en jouw wensen

Want ja, de positie is belangrijk voor zowel de inwerking als de pasvorm
Laatst bijgewerkt door Caira op 30-03-19 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:20

Ik heb welliswaar op grotere paarden wel eens gewisseld van ringen e.d. met name tussen de hoogte van de kaptoom-ringen en bijv. sidepull-ringen merk ik wel degelijk verschil, maar het "vervelende" is, voor het ene paard werkt het ene goed, en het andere paard werkt het andere beter...
Ik kan je sowieso naar iemand verwijzen die ze kan maken, maar er zijn meerdere die kaptomen maken.

Ik gok zo dat de micklem sowieso te groot gaat zijn, FRA hoor ik over dat ze vaak te klein vallen.
Heb je de mini/shet shops en MP al gecontroleerd? Daar kom je ook leuke dingetjes tegen.
Als je bitloos wilt rijden zoek je trouwens eigenlijk dus (ook) een sidepull functie, en niet de ringen enkel op de neus, dit is wel handig om rekening mee te houden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:39

Maar hoe weet ik dan welke positie ik moet hebben Caira? :=

De micklem hoor ik van dat hij op de meeste welshjes wel past, maar die zou ik wel graag eerst laten nameten voor ik me daar aan waag.
FRA heb ik de afmetingen van gevonden en daar zou de neus en bakstukken zeker van moeten passen (en dan heb ik het over de mini). Enige wat ik niet gemeten heb is de frontriem maar dat is uiteraard het makkelijkst op te lossen probleem.
Ik heb verschillende mini en shet shops al gecheckt, net als MP maar vindt verder niet echt (passende) alternatieven waar ik blij van word.

Bitloos rijden is niet de belangrijkste eis, kinderen zijn nog heel jong en rijden nu met een halstertje. Belangrijkste is vooral dat ik zelf wat met ponylief kan gaan doen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:42

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:45

Daar is het kopstuk te lang van -O- Veel verder dan 72 cm kwam mijn meetlint niet

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:51

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:02

Hier vind ik die fra baro's juist best groot vallen, heb hier eentje die in shet en pony past. Nu had ik pony gekocht maar die staat op het aller kleinste overal.

Sta je open voor biotaan? Anders kan je ook eentje volledig op maat laten maken eventueel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 07:31

Dank je Marie, daar was ik nog niet geweest!

Ik sta zeker open voor biothaan, ik vind momenteel passend belangrijker dan materiaal :') die van Romy huisman is ook biothaan

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:26

Hmm was even gaan kijken en deze dat ik in gedachten had was van Romy, nu zijn er nog die op maat maken. Zou het op die kar gooien al snel op maat. Heb hier de fra baro in maat mini-shet en pony. In maat mini-shet past die mijn jaarling mini shetten tot mijn grotemaats minipaard die ook in kleine shet past. Had je van België geweest had je mogen passen maar je bent van Nederland vermoed ik.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:02

Lori schreef:
Hier vind ik die fra baro's juist best groot vallen, heb hier eentje die in shet en pony past. Nu had ik pony gekocht maar die staat op het aller kleinste overal.

Ja, de BARO valt GROOOOOOT.
Mijn merrie heeft normaal in maat Cob alles op zn grootst, of maat full alles op zn kleinst.
De Baro: maat cob, alles op zn strakst en dan nog gaatjes bij moeten prikken in de neusriem om het geheel passend te maken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:07

Ik heb een van harrys horse, maar mijn ponys hebben niet heeeeeel klein hoofd.
Moest wel wat gaatjes bijprikken nog in de neusriem
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:17

Bedankt voor de reacties
Ik ga nu een leren op maat laten maken. De baro was eigenlijk de enige die volgens de volgens de metingen zou passen en aangezien hier de ervaringen juist zijn dat ze groot vallen, durf ik dat ook niet aan

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:22

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:02

Ik liep hier ook tegenaan met mijn ukkies. Dus daarom besloten ze zelf maar te gaan maken. Ik maak ze sinds deze week ook voor de verkoop, mocht je nog iets zoeken.
Afbeelding

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:11

Nynkster schreef:
Ik heb een van harrys horse, maar mijn ponys hebben niet heeeeeel klein hoofd.
Moest wel wat gaatjes bijprikken nog in de neusriem
[ [url=m/cWZYIk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik ook, vind hem erg fijn, ook dat je er voor kunt kiezen met of zonder bit

Mijn paard van 1.70 heeft maat cob bij die van hh

Ik weet zelf ook niet zo goed waar de extra ringetjes voor bedoeld zijn , ik gebruik met longeren de middelste, bij de zijkant heb ik het idee dat ik hem uit balans haal

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:27

De positie van de ringen beïnvloed de inwerking die je hebt op het hoofd. Midden op de voorkant van de neus is fijn voor longeren, je hoeft niet de lijn te wisselen als je van hand verandert en je kunt ook het hoofd iets omhoog of omlaag vragen.
Voor de ringen aan de zijkant werken de ringen directer op de schedel als ze wat hoger op de neus zitten. Dit is handig als je paard bijvoorbeeld zijn kaak juist eruit drukt en daardoor geen goede stelling aanneemt. Hoe lager de ringen (meer side pull, minder kaptoom) hoe meer je het hele hoofd naar 1 kant vraagt, bij een paard dat van zichzelf gemakkelijk de juiste stelling aanneemt is dit prima maar het kan ook lastig zijn. Om deze reden heb ik zelf het liefst de ringen aan de zijkant wat hoger op de neus.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 22:30

Er wordt er inmiddels een voor me gemaakt, maar wie weet kunnen ze een ander klein snoetje helpen :)

Bedankt voor de uitleg dgl, heel nuttig!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:12

DGL: dat is ook mijn ervaring, ik heb kaptoom met "hoge" ringen, en sidepull-ringen, de hoge ringen zijn ideaal voor het nét wat beter benadrukken van de stelling.
Overigens denk ik dat met die extreem kleine snuitje er wel minder verschil in zit, je heb toch al minder cm. waarover je het kan verplaatsen...

Ik ben heel benieuwd TS naar de creatie die gaat volgen!!
Die kaptoom van Mirriejj is ook uberschatig, ik wil spontaan zo'n kleine pony :P
Heb je dit kaptoom nou genaaid Mirriejj? (IVM met klinknagels)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:17

Ik ben ook benieuwd naar de kaptoom van TS :) laat je een foto zien als die af is?

Siskeh, ik naai het inderdaad, omdat ik klinknagels persoonlijk niet mooi vind.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 14:02

Doe ik, duurt wel nog een weekje of 3 ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 11:53

Hij is er! Moet de neusriem nog een gaatje lager?

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:58

Gut wat schattig <3 1 lager is inderdaad een goed idee, dan liggen de jukbeenderen vrij, misschien zelfs 2, maar ik gok dat je dan misschien op het zwevende deel van het neusbeen komt. (neusjes zijn zo klein, heb je maar weinig ruimte ;) )

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 12:08

Ja het is een heel gepruts op zo'n klein hoofdje maar God wat ben ik blij dat ik nu iets heb wat wel goed past :') haar hoofdstel schuift steeds naar haar oogjes dus dat is niet ideaal