Kaptoom, met of zonder ketting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_vt

Kaptoom, met of zonder ketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 20:53

Hoi!

Ik ben al een paar dagen internet aan het afstruinen naar informatie over een kaptoom. Ik wil graag met mijn verzorgpaard aan de slag gaan met een kaptoom, zodat we het grondwerk kunnen uitbreiden! Ik merk toch echt dat ik het mis wanneer ik verder met haar wil gaan (denk aan stelling en buiging) en dat een touwhalster daar tekort schiet.

Nu heb ik natuurlijk al wat kaptooms op het oog, maar ik twijfel heel erg tussen een neusriem met ketting/ijzer of eentje zonder. Ik heb hier verscheidene reacties over gelezen en raak hierdoor alleen maar meer in de war :')
Ik heb geen idee hoe mijn verzorgpaard reageert op druk vanaf haar neus.
Ik was eigenlijk van plan een kaptoom met ketting aan te schaffen, omdat dat als een soort van 'vanzelfsprekend' naar voren kwam toen ik op zoek was. Ik ben mij er natuurlijk bewust van dat deze een scherpere inwerking heeft dan eentje zonder ketting, maar hiermee kan je natuurlijk juist de hulpen heel erg klein maken. Wat mij echter tegen hield om deze te kopen is het feit dat ik toch ook weer veel mensen zie die een kaptoom zonder ketting aanraden en ook dat zij hierbij zeggen dat deze ketting uiteindelijk een beetje door het leer heen zal komen, waardoor deze een beetje op het neusbot komt.
Tevens zou ik misschien ook wat bitloos kunnen rijden als dat bevalt bij haar, waardoor ik juist weer neig naar geen ketting. Zo veel afwegingen... ik weet het echt niet meer :?

Ik hoor graag van jullie waar je voor zou kiezen (of hebt gekozen) en waarom! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt! _/-\o_

Edit; De kaptooms die ik op het oog heb zijn:
Showmaster kaptoom van Kramer (€44,90) -> met ketting
Harrys Horse kaptoom van Agradi (€52,99) -> (ik vermoed) zonder ketting

BrittS

Re: Kaptoom, met of zonder ketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:56

Ik heb beide, ooit begonnen met eentje met ketting er in, daarmee voor mijn idee de oefeningen ''uitgelegd'' maar later overgegaan op een rambo zonder ketting, mijn nieuwe paard heb ik nooit met de kaptoom met ketting getraind, alles gewoon met de rambo. Voor het rijden zou ik sowieso geen kaptoom met ketting gebruiken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:57

Ik vind mijn kaptoom met ketting er in fijner dan die zonder. Veel stabieler, veel duidelijker. (paard kreeg wondjes van de micklem kaptoom) Ook is die super zacht omlegd waardoor de ketting niet goed te voelen is maar wel stabiliteit geeft. Is dus wel belangrijk om even goed te voelen hoe goed de kaptoom onderlegd is als je er eentje wil kopen met ketting. Ook goed opletten of het een ketting is en niet een ijzeren boog met kartels oid.

Sabine_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 08:03

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nog even gezocht in mijn paardentassen of er nog wat bruikbaar spul tussen zat. Nu heb ik mijn sidepull neusriem weer teruggevonden, waardoor ik inprincipe de kaptoom niet nodig heb als ik bitloos wil gaan rijden. @BrittS, ben het helemaal met je eens dat rijden met een ketting er in geen strak plan is!
Ik ga toch de kaptoom met ketting aanschaffen, mede inderdaad omdat ik het daarmee goed kan 'uitleggen' en het toch wat meer duidelijkheid geeft voor haar!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:40

Die van showmaster heb ik gehad en is niet fijn. Hij was scheef en de stokjes waar de ringen op zaten staken uit aan de onderkant. Geen aanrader dus. Zal dan eerder iets meer geld uit willen geven voor de fra kaptoom :)
En ik ben trouwens helemaal voor schakels. Mijn ene paard is best gevoelig op het hoofd en kan ik hier heel fijn mee rond “sturen”. Kan veel preciezer laten weten wat je wilt.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:51

Mijn ervaring met kamptomen zonder versteviging op de neus is dat ze enorm gaan schuiven. Of je moet ze vastnsoeren natuurlijk.
Ik gebruik een met schakel (wel zacht gevuld leer eromheen) deze blijft netjes liggen en geeft de hulpen goed door.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:07

Mijn oude paard vond een kaptoom met ketting vreselijk. Ik heb voor haar toen een kaptoom van biothaan laten maken die ik ook gebruikte voor haar dochter. Nu ik een nieuw paard heb en die kaptoom slecht werd heb ik die van Harry’s Horse gekocht, en die bevalt goed.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:15

Hier alleen met kettinkje of schakels er in, Maar uiteraard dik onderlegd! Gaat het schuiven zo fijn tegen waardoor je een duidelijke en bijna ruisvrije connectie hebt. Is voor mij een.must en zeker met longeren. Heb inmiddels bergen kaptooms uitgeprobeerd maar kom altijd weer bij dezelfde uit :')

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:26

Ik ben ook op zoek naar een kaptoom die niet schuift! Kun je me vertellen welke kaptoom jij gebruikt, VisibreTeam?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:31

ik gebruik de kaptoom van dabo's design, is een ontwerpje dat ik heb laten samenstellen naar wens (extra padding onder de neus, kinriem, alles verstelbaar, etc), en die blijkbaar zo goed beviel dat die in de webshop terechtgekomen is.
Die ligt superfijn, schuift niet en is onderhoudsvriendelijk.
https://dabo-design.nl/shop/kaptoom/
ik heb hem met alle opties (neusriem onderlegd, kopstuk onderlegd, de duurste kinriem met 2 ringen en onderlegd, bithangers, ..., maar zonder frontriem, die voegt niets toe.), dan komt die rond de 70 of 75 euro uit.
Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:35

Ik heb zowel een kaptoom met ketting er in als een zonder ketting. Die met ketting ligt veel rustiger en stabieler om haar hoofd.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:39

VisibreTeam schreef:
Hier alleen met kettinkje of schakels er in, Maar uiteraard dik onderlegd! Gaat het schuiven zo fijn tegen waardoor je een duidelijke en bijna ruisvrije connectie hebt. Is voor mij een.must en zeker met longeren. Heb inmiddels bergen kaptooms uitgeprobeerd maar kom altijd weer bij dezelfde uit :')

Ben benieuwd welke jij gebruikt? Ik heb de kaptoom van Harry;s Horse, die is gewoon van leer, zonder metaal. Maar die schuift inderdaad wel en dat is toch minder prettig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:59

Jessica_K schreef:
Ik ben ook op zoek naar een kaptoom die niet schuift! Kun je me vertellen welke kaptoom jij gebruikt, VisibreTeam?

Kramer :') heb ze alle 3, er was een ijslander versie maar die is van de site af. Ik haal wel altijd de keelriem er even met een heggeschaar af, kaakriem is voldoende :))

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:08

Ik heb ook de lederen van kramer. Niet te duur maar wel super functioneel en gaat lang mee

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:29

Wat ik fijner vind ligt volledig aan het model en het paard waar ik mee werk. Op mijn shetje gebruik ik een goedkope nepleren kaptoom zonder ketting, maar die ligt super stabiel. Voor mijn haflinger had ik de kaptoom van kramer die inmiddels van de site af is. Deze is nu echter aan vervanging toe, dus ik ben nu andere merken aan het uit proberen. Met een van mijn trainingspaardjes werk ik met de micklem, die voldoet ook prima.

Het belangrijkste vind ik echter een goede (vaste, niet een verschuifbare) kaakriem. Die zorgt echt voor stabiliteit en houd de bakstukken bij de ogen weg. Een keelriem is echt nutteloos.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:54

Die van Kramer zijn maar 1 maat? Die passen vast niet op een welsh a :=

Sabine_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 14:35

VisibreTeam en Esther_r20, gebruiken jullie de kaptoom van Kramer die ik benoemde of een andere soort?
Voor degenen die een kaptoom met ketting/schakels gebruiken, zouden jullie misschien aan mij kunnen vertellen welke (merk, soort, en dergelijke) jullie gebruiken? Dan ga ik toch even kijken en vergelijken welke ik dan uiteindelijk ga aanschaffen! Het is natuurlijk een aanschaf waar je lang plezier van kan hebben en ik wil toch wel voorkomen dat goedkoop duurkoop wordt :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:55

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:59