Ik ben al een paar dagen internet aan het afstruinen naar informatie over een kaptoom. Ik wil graag met mijn verzorgpaard aan de slag gaan met een kaptoom, zodat we het grondwerk kunnen uitbreiden! Ik merk toch echt dat ik het mis wanneer ik verder met haar wil gaan (denk aan stelling en buiging) en dat een touwhalster daar tekort schiet.
Nu heb ik natuurlijk al wat kaptooms op het oog, maar ik twijfel heel erg tussen een neusriem met ketting/ijzer of eentje zonder. Ik heb hier verscheidene reacties over gelezen en raak hierdoor alleen maar meer in de war

Ik heb geen idee hoe mijn verzorgpaard reageert op druk vanaf haar neus.
Ik was eigenlijk van plan een kaptoom met ketting aan te schaffen, omdat dat als een soort van 'vanzelfsprekend' naar voren kwam toen ik op zoek was. Ik ben mij er natuurlijk bewust van dat deze een scherpere inwerking heeft dan eentje zonder ketting, maar hiermee kan je natuurlijk juist de hulpen heel erg klein maken. Wat mij echter tegen hield om deze te kopen is het feit dat ik toch ook weer veel mensen zie die een kaptoom zonder ketting aanraden en ook dat zij hierbij zeggen dat deze ketting uiteindelijk een beetje door het leer heen zal komen, waardoor deze een beetje op het neusbot komt.
Tevens zou ik misschien ook wat bitloos kunnen rijden als dat bevalt bij haar, waardoor ik juist weer neig naar geen ketting. Zo veel afwegingen... ik weet het echt niet meer

Ik hoor graag van jullie waar je voor zou kiezen (of hebt gekozen) en waarom! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Edit; De kaptooms die ik op het oog heb zijn:
Showmaster kaptoom van Kramer (€44,90) -> met ketting
Harrys Horse kaptoom van Agradi (€52,99) -> (ik vermoed) zonder ketting