Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw zadel voor mijn bijna 5 jarige fjord. Momenteel rijd ik hem met een boomloos Barefoot Cheyenne zadel, maar ben hier niet helemaal tevreden over. Ik lees goede verhalen over de Massimo Trail op fjorden. Op internet kan ik terugvinden dat de boom nog 2 maten te verstellen is van de Massimo Trail. Is het aan te raden om zo'n zadel aan te schaffen voor een 5 jarige? Hij wordt nog niet heel intensief gereden (+/- 1x per 2 weken). Hij zou dus nog wat kunnen groeien/meer bespiering kunnen gaan krijgen.
Uiteraard zou ik er wel een zadelpasser bij halen.
De groeischijven sluiten tussen 5,5 en 6 ongeveer. Helaas niet zo heel veel over te zeggen hoevéél groei er nog in zit (bij mijn vorige paard echt best veel. Bij mijn huidige paard verwacht ik niet veel groei meer het komende jaar, ze wordt bijna 5).
Ik hoor overigens van een dealer dat kwaliteit van de Massimo zadels terugloopt sinds ze ergens anders gemaakt worden? Dan is een tweedehands dus aan te bevelen boven eentje uit de 'nieuwe fabriek'.
Het is wel een type zadel dat normaal op jouw type paard past. Vervelend is alleen dat hij niet alleen nog bréder kan worden, maar zelfs nog smáller als zijn schoft er iets meer uit gaat komen in de groei nog...
Het heeft voor mij wel de voorkeur boven een zadel met echt rigide boom, die je dus niet kunt verstellen en waarschijnlijk zéker een keer moet vervangen.
Kimley
Geplaatst: 26-03-19 08:22
Ik heb een massimo trail voor mijn 6 jarige tinker. Hij is inderdaad 2 maten groter of smaller te maken. En door de Franse kussens is het een fijn zadel
Ik rij al jaren met een massimo trail. Echt een heerlijk zadel, gekocht toen mijn tinker een jaar of 4 was. Hij is nog wel wat gegroeid en de boommaat is nu verbreed naar een 42..
Evt heb ik nog een zgan Massimo trail zadel over, zwart boommaat 40 zitmaat 17,5 met korte Franse kussens.
dianaw33
Geplaatst: 26-03-19 10:08
Het is een leuk verkooptrucje van Massimo, maar er kunnen tegenwoordig heel veel merken verbreed of versmald, of met hitte ( ik denk bijvoorbeeld aan Kieffer, Zaldi, Summer, Tekna), of gewoon in de pers, en dat zijn er nog veel meer. Staar je dus niet blind op 1 merk maar kies gewoon een zadel dat nu goed past voor jullie beiden. Ik heb diverse Massimo's gehad, en heb er nog 1, en mijn ervaring is overigens ook dat het er na een jaar al uitziet als 10 jaar oud, zoals hierboven aangegeven. Mijn huidige is een ouwetje, en met veel (maandelijks) onderhoud hou ik die netjes, maar het is altijd het enige zadel dat beschimmelt op stal tijdens een regenperiode.