Zadel jonge tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anique86

Zadel jonge tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:04

Hallo allemaal,

in augustus komt mijn, pas gekochte, jonge Tinkerruin bij ons in de buurt te staan. (Tot die tijd blijft hij nog in de kudde bij zijn huidige eigenaren).

Hij wordt in april 2 jaar en is wat mij betreft nog lang niet klaar om te berijden. Niet erg, ik ga de komende jaren hem aan zo veel mogelijk dingen laten wennen en hem dingen leren, rustig aan, alles op zijn tijd. Zo dus ook misschien wennen aan het zadel. Maar nu komt dus mijn vraag: wanneer ga je een zadel kopen voor een jong paard? Want hij is voorlopig nog niet uitgegroeid en ik wil wel dat een zadel goed op hem past. Koop je dan in de eerste paar jaar steeds een ander zadel? Of zijn er zadels die aan te passen zijn?

Ik ben niet onervaren met paarden, maar wel onervaren met het beleren van paarden. Ik wil zo natuurlijk mogelijk met hem aan de slag. Bitloos, ijzerloos, (misschien boomloos, daar heb ik me nog niet in verdiept)
Ik zal hem in de toekomst recreatief rijden en ook met hem gaan mennen.

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben, dus nog niet om meteen toe te passen maar om de komende jaren een goede start met mijn paardje te hebben.

X_Willemijn

Re: Zadel jonge tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:09

Op dit moment zijn wij bezig met het beleren van een jonge tinker, zelf gebruiken wij een boomloos
zadel. Qua steun en zit is het even wennen, maar nu zit het prima. Zelf vind ik het ideaal, en worden
de andere paarden ook met een barefoot zadel + inlages gereden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:12

Ik heb een boomloos dressuur zadel gekocht voor niet te veel geld. Als hij ver genoeg is ingereden wil ik het zadel na laten kijken. Ik rij overigens nu vooral met boomloos dekje met inlages en een barebackpad. Gaat prima. Meneer vind het alleen maar gezellig dat ik op hem zit. :')

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:13

Het beste is een goede zadelmaker/passer te laten komen volgend jaar ergens. En dan vaak laten controleren.

Zadels met verwisselbaar kopijzer (mensen zeggen vaak verwisselbare boom) zijn er wel, kan je het zadel in de breedte bijstellen.
Dit betekent niet dat ieder zadel met verwisselbaar kopijzer ook past, daar hangt meer vanaf dan alleen het kopijzer, dus ook dit zou ik laten controleren door zadelmaker/passer :)

Mocht je BBP (barebackpad) gaan gebruiken, gebruik dan alsjeblieft geen beugels. Dit is funest voor de paardenrug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:17

Ik heb mijn tinker ook doorgereden met een boomloos zadel zodat het zadel mooi mee kon groeien, maar ik vond het zo'n fijn zadel dat ik er nu, 15 jaar later, nog steeds mee rijd :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:22

Ik zou zolang je er niet op gaat zitten een oud zadel opgooien wat recht ligt. Zolang er niemand op zit en het zadel er maar eventjes op ligt moet dat geen probleem zijn.

Toen ik nog 15 paarden p week zadelmak maakte had ik 3 verschillende oude zadels bij, en er zat er altijd wel een tussen die paste. Maar ik ga geen zadelmaker laten komen en een compleet zadel laten aanmeten voor een paard wat nog zadelmak gemaakt moet worden. Dit omdat zadels niet goedkoop zijn, en omdat het paard toch nog wat gaat groeien in hoogte en breedte.

Je zou wel een zadelverkoper kunnen laten komen om verschillende zadels uit te proberen en te kijken wat op dat moment het beste ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:41

Hier een boomloosje gekocht om mijn tinker door te rijden. Nu over op een boomzadel. :)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:06

Ik heb vorig jaar een net geen driejarige Akhal Teke gekocht. Ik vroeg me hetzelfde af als jou. Ook het beleren van een jong paard is nieuw voor mij.
Uiteindelijk ben ik begonnen met een dekje en longeersingel. Daar rustig aan mee gewandeld en wat gelongeerd. Op het dekje en longeersingel heeft de mijne amper gereageerd. Daarom ben ik al snel overgestapt naar een oud zadel van mijn vorige paard. Ik weet niet of je een oud zadel hebt dat je kan gebruiken om zadelmak te maken en te wennen aan een zadel? Het zadel hoeft niet perfect te liggen als het enkel om wennen gaat. Zelf ben ik niet op dat zadel opgestapt om mijn merrie ruitermak te maken.
Dit heb ik uiteindelijk zonder zadel gedaan. Het was de bedoeling om met barebackpad te starten, maar degene die ik wou was uitverkocht en het zadelpasconsult is er vroeger gekomen dan ik van plan was. :+

Voor ons eerste zadel heb ik gekozen voor de Freemax Western. Dit is een boomloos westernzadel. Daar zit een fork in, deze moet wel aangemeten worden op je paard. Bij mij is er een grotere maat fork in gezet dan mijn merrie nodig had op dat moment, omdat ze nog zou groeien in de spieren. Dat is opgevangen door een pad met inlages te gebruiken.
Het voordeel van dit zadel is dat het eruit ziet als een boomzadel en het ook stevig zit. Ideaal mocht mijn jonkie besluiten om wat gekke sprongen te maken tijdens het beleren. :D

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:53

Ik heb mijn tinker zonder zadel ingereden. Vooral stap dan.
Na een paar maanden heb ik een kent and masters gekocht, cob type.
Deze hebben een verwisselbaar kopijzer. Mijn merrie word nu 10 en ben nog steeds blij dat ik toen dit zadel gekozen heb. Heb al verschillende kopijzers erin gehad. Zou er niet aan moeten denken om telkens een nieuw zadel te moeten zoeken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:23

Ik ben ook fan van boomloos.

July2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:17

Ik vind het in ieder geval heel knap van je dat je bitloos wilt doen, ik ben 100% voor en vindt totaal niet dat dit een noodzakelijk hulpmiddel is voor een paard! Ik zou nu zeker nog geen zadel aanschaffen als ik jou was. Je kunt sowieso eerst beginnen met een dekje op zijn rug leggen, daarna met een longeersingel zodat hij ook leert dat hij een singel heeft etc. Ik zelf zou nog even wachten met het aanschaffen van een zadel! Mocht je echt al willen beginnen met het zadel dan zou ik even op marktplaats naar een goedkoop zadel kijken maar dan alleen om het erop te leggen en hem aan het gewicht te laten wennen. Een slecht zadel kan je paard flink schade aanrichten als je ermee gaat rijden... Maar dat weet je zelf natuurlijk ook al haha :D daarnaast heeeel veel plezier met je nieuwe aanwinst! Geniet ervan <3 <3

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:26

Ik heb een boomloos zadel gekocht voor mijn Tinker en die blijft er ook. Rijd ook vanaf het begin af aan bitloos trouwens.

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 10:37

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ben afgelopen woensdag weer bij mijn paardje geweest. Hij heeft de keuring van de dierenarts goed doorlopen. Hij bokte toen ze op zijn rug drukte, dit vond hij erg raar. Ik ga daarom inderdaad heel klein en rustig aan beginnen. Met iets kleins op zijn rug leggen (een borstel ofzo) en daar steeds iets groters zoals een dekje inderdaad ofzo.

Een familielid van mijn man heeft een aantal zadels liggen en ik kan er 1 van haar lenen/over nemen tegen de tijd dat ik er iets mee wil. Maar dat gaat de komende maanden toch nog niet zijn. Hij is echt nog helemaal groen, dus moet alles nog leren. Zadel komt pas later denk ik. Maar ik vind het belangrijk om me overal goed op in te lezen dus vandaar dat ik er nu al over aan het denken ben.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:20

Gewoon rustig aan heel veel gewone voorwerpen nemen en op de rug leggen inderdaad! Vindt hij iets eng, dan kan je eerst naast hem werken, overal aaien met dat voorwerp en uiteindelijk op de rug gaan leggen. Zo ben ik begonnen met een stom handdoekje, heb ik een grote fitnessbal op de rug gelegd, knuffels, plastic zakken, een kat ( :') ),... Mijn paard was gelukkig heel nieuwsgierig van aard en nam het allemaal zonder problemen aan. Ook kan je met een touw (bv longeerlijn) al eens rond de rug en buik gaan. Eerst losjes en daarna rustig druk opbouwen waardoor ze dat ook leren kennen als voorbereiding op een singel.
Iets wat ik ook gedaan heb is springen rond het paard, zodat ze dit ook normaal vinden. Dat is handig als voorbereiding op opstappen. Als ze niet meer raar kijken van gewoon springen, kan je bijvoorbeeld al lichtjes de handen op de rug plaatsen terwijl je springt. Ook een krukje gebruiken en erop staan terwijl je poetst is handig om je paard te laten wennen dat je hoger staat.

En hoe meer je doet en creatiever je hiermee omgaat, hoe minder je paard uiteindelijk opkijkt van het zadel zelf, ze zijn immers al een hele boel gewoon. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:36

Ga voor jezelf na wat je wil gaan doen? In alle markten zit wel een type zadel voor de tinker. Op die van mijn moeder liggen trec en western, mijn pa heeft een gewone vz erop liggen. Ik heb een leverancier die ze met een speciale boom levert, zodat ik ze kan aanpassen. En zowel wintec als thorowgood/kent en masters lukt. Er zijn echt legio mogelijkheden. Ik durf te zeggen dat ik dat weet, ik zie er veel ivm mijn betrokkenheid bij het ics stamboek. Dus belangrijk is het dat het zadel past bij wat jij wil gaan doen

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:07

Ik ben bij mijn merrie eerst zonder zadel begonnen met inrijden, daarna een boomloos Ghostzadel er op. Ze is nu nog volop in de groei, en met een Ghost kun je heel makkelijk zelf dingen aanpassen. (Wel even een keer met een boomloos-zadelpasser kijken zodat je weet wat je doet, misschien)

Als ik jou verhaal zo hoor zou ik ook lekker laagdrempelig beginnen. Inderdaad eerst wennen aan "iets" op de rug, af en toe er wat overheen leunen met je arm etc. Als hij ouder is kun je dan eens over zijn rug gaan liggen, en zo steeds iets meer doen. In mijn ervaring werkt dat vaak heel fijn en ontspannen. :)