Ongebroken Wilson bit / Vierringstrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Ongebroken Wilson bit / Vierringstrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 09:31

Ik zou graag willen weten of iemand hier me kan vertellen of ik onderstaand bit kan kopen in Nederland, bij voorkeur zonder ribbels en echt met recht mondstuk, niet licht gebogen. (straight bar, geen mullen)

Ik heb maat 13,5 nodig.

De gebroken versies weet ik te vinden, die heb ik niet nodig :)

Afbeelding

https://www.hcstores.nl/media/catalog/p ... 201041.jpg

SBravour

Re: Ongebroken Wilson bit / Vierringstrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:05

Ben heel benieuwd wat de functie is van de dubbele ringen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:22

Ik ook! Ik volg even. Ik ben nieuwsgierig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:26

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 14:07

Femke_Tweety schreef:
https://www.thehorsebitshop.co.uk/produ ... xProd=1500

Engeland.
Maar online te bestellen, dus in Nederland te krijgen lijkt me?

En stüben, Duitsland;

https://www.stuebben.com/gb-dk/en_GB/ca ... uth-84943/

Zijn beide met een Mullen mouth, m.a.w. dit is geen recht mondstuk :) anders had ik deze besteld idd.

Online te bestellen is idd in Nederland te krijgen, maar de winkel waar de afbeelding van afkomstig is is een italiaanse webshop. Heb er een beetje zon weetnie gevoel bij :)

SBravour schreef:

Avalanche81 schreef:
Ik ook! Ik volg even. Ik ben nieuwsgierig.

Engelstalige uitleg:
https://www.thesprucepets.com/descripti ... le-1886084

Van de website van Ooteman, bij een enkelgebroken versie:
De 4-ringen trens wordt veel gebruikt bij het mennen. Door de lichtere inwerking kan dit bit gebruikt worden als alternatief voor een stang.

Van Paul Versluis:
Verder kennen we in de aangespannen sport nog de vierringtrens. Deze lijkt op een gewone
trens, maar heeft twee extra ringen. De losse ringen worden bevestigd aan de bakstukken en
de ringen die aan het mondstuk vastzitten, aan de leidsels.

Mijn uitleg er bij: het bit hangt als het ware "los"in de ringen, terwijl de leidsels (of teugels) aan de andere ring bevestigd worden. Hierdoor trek je niet rechtstreeks aan de bakstukken en voorkom je veel druk achter de oren. Ik wil dit bit graag proberen omdat mijn paard gevoelig is op de liverpool en enkel fijn loopt op een rechte liverpool, enigszins gebogen vind hij heel vervelend. Daarnaast is hij erg gevoelig voor druk achter de oren.
Een gebroken bit is geen optie en vind ik persoonlijk voor het mennen ook niet fijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:08

Kan de niet een smid extra ringen aan een ongebroken trend laten zetten?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 14:09

belle_boef schreef:

Dat soort handwerk vind ik persoonlijk niet zo prettig om mee te mennen. Als het breekt omdat het toch niet goed is gedaan, heb je echt de grootste ongelukken ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:17

Zou een b-stang of bokkebitje dan geen optie zijn?

Die kun je zo bevestigen dat er maar zeer weinig hefboomwerking is. En zijn er ongetwijfeld ook met recht mondstuk.

Zelf heb ik -redelijk lang- gemend met een klassieke ongebroken bustrens.

Daar had ik uiteindelijk voor een aantal situaties net te weinig verstelmogelijkheden, paard loopt inmiddels voor de kar met Liverpool (bevalt niet 100% maar is in feite net pensioen dus laat ik de zoektocht naar voor wat hij is)
Onder het zadel meestal met een kimblewick.
Dat laatste bit lijkt hij erg prettig te vinden, wordt eigenlijk niet gebruikt bij mennen,maar waarom ook niet eigenlijk...

Maar voor jouw paard is gewoon een standaard ongebroken bustrens uitproberen misschien helemaal geen gek idee.

Is stabiel in de mond, geen druk achter de oren, en wel íets aan de mondzeide aan de kant waar de leidsel niet opgenomen is. (Alsof je die kant iets wegduwt dus)

Is simpel en goedkoop uit te testen, omdat dit type bit erg makkelijk en relatief goedkoop te verkrijgen is.

De mijne heeft er lang lekker op gesjouwd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:23

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 15:11

Femke_Tweety schreef:
Zou een b-stang of bokkebitje dan geen optie zijn?

Die kun je zo bevestigen dat er maar zeer weinig hefboomwerking is. En zijn er ongetwijfeld ook met recht mondstuk.

Zelf heb ik -redelijk lang- gemend met een klassieke ongebroken bustrens.

Daar had ik uiteindelijk voor een aantal situaties net te weinig verstelmogelijkheden, paard loopt inmiddels voor de kar met Liverpool (bevalt niet 100% maar is in feite net pensioen dus laat ik de zoektocht naar voor wat hij is)
Onder het zadel meestal met een kimblewick.
Dat laatste bit lijkt hij erg prettig te vinden, wordt eigenlijk niet gebruikt bij mennen,maar waarom ook niet eigenlijk...

Maar voor jouw paard is gewoon een standaard ongebroken bustrens uitproberen misschien helemaal geen gek idee.

Is stabiel in de mond, geen druk achter de oren, en wel íets aan de mondzeide aan de kant waar de leidsel niet opgenomen is. (Alsof je die kant iets wegduwt dus)

Is simpel en goedkoop uit te testen, omdat dit type bit erg makkelijk en relatief goedkoop te verkrijgen is.

De mijne heeft er lang lekker op gesjouwd.

Bustrens helemaal recht, zijn er eigenlijk niet of ik kan ze niet vinden. Hebben bijna altijd een mullen mondstuk :(

Kimblewick heb ik er 2 van, maar beide met tongboog, is ook een no go...

B stang heb ik, maar zijn te dik vaak en ook niet verkrijgbaar met 100% recht mondstuk... wat een lastpak he? :Y)

Eileen_ schreef:
In dit topic [HAR] gezocht een vierrings bit ongebroken. staan ook veel tips en misschien kan je anders de TS nog een berichtje sturen :)
Heb dit bit nog nooit eerder gezien of van gehoord, wel heel interessant!

Die kwam ook niet veel verder dan op bestelling laten maken. Pony and Carriage heeft m idd, maar ook met mullen mondstuk...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:21

Ah, leuke puzzel!

Baucher bitje zou een optie kunnen zijn dan?
Die zijn er ongebroken en volgens mij ook recht.

Kimblewick bestaat ook recht volgens mij?

Afbeelding

Afbeelding

Soort kimblewick maar dan zonder de twee sleuven / 3 opties. (Die ik persoonlijk dus zo waardeer juist) Leidsel kan dus alleen aan de d-ring. Wel recht mondstuk.

Wellicht interessant.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:31

SBravour schreef:

De 4 ringen fungeren eigenlijk als kaakklem. Dit bit wordt wel eens bij het mennen gebruikt en is vrij populair bij de Hongaren. Het ziet er vriendelijker uit dan het is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:37

Lukasje schreef:
SBravour schreef:

De 4 ringen fungeren eigenlijk als kaakklem. Dit bit wordt wel eens bij het mennen gebruikt en is vrij populair bij de Hongaren. Het ziet er vriendelijker uit dan het is.

Volgens mij juist niet.

Bij een gebroken versie zou dat inderdaad kunnen.

Doordat het bit buigt komen de zijkanten dichter op elkaar, en drukken ze de "extra" ringen van de bakstukken naar elkaar toe.

Maar bij een ongebroken versie is daar geen sprake van.

(Persoonlijk vind ik ongebroken sowieso in de meeste gevallen vriendelijker, maar dit is niet de gangbare mening, dat weet ik. Ongebroken is ook níét hetzelfde als stang, hoewel dat vaak door elkaar gehaald wordt)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:42

Ir1ne schreef:
belle_boef schreef:

Dat soort handwerk vind ik persoonlijk niet zo prettig om mee te mennen. Als het breekt omdat het toch niet goed is gedaan, heb je echt de grootste ongelukken ;)

Wanneer het uit een fabriek komt last ook iemand persoonlijk het ringetje voor je dicht. Er is niet een soort van kant en klare bitten machine. :) Wanneer een lasser er voor jou persoonlijk twee ringen op zet zal het zelfs met veel meer zorg zijn gedaan.
Bij een ijzerhandel kan je kant en klaar twee ringen van goede kwaliteit rvs halen en iemand met een tig machine zet het zo aan elkaar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:44

@ Femke: ik moet je inderdaad gelijk geven want ik had het effectief over de 4-ringentrens, enkel gebroken en die is niet zo “lief”.
En, ik ben ook van jouw mening dat een ongebroken trens vaak aangenamer voor het paard is dan een enkel- of dubbelgebroken. Eentje rijd ik hier al jaren op dubbelgebroken. Mijn jonge merrie moet daar niks van weten, te rommelig, die heeft een ongebroken trens. (Maar dat is even off topic, sorry TS)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:25

Is ook off topic maar wel discussie voer. Ik vind het toch wel redelijk interessant. Ik ben alleen erg benieuwd naar de reden van een compleet rechte ongebroken trens?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:54

Ik denk dat als je Letty van t Peerdwinkeltje belt, ze het vast wel kan leveren.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:00

Avalanche81 schreef:
Is ook off topic maar wel discussie voer. Ik vind het toch wel redelijk interessant. Ik ben alleen erg benieuwd naar de reden van een compleet rechte ongebroken trens?

Prettiger voor het paard, rustiger in de monde, druk is verdeeld en geen scharnier in de mond.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:01

Nee dat snap ik, maar waarom zou je voor een recht mondstuk kiezen als je ook voor een mullen mondstuk kunt gaan? Dan heb je meer ruimte voor de tong zeg maar.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 19:22

Avalanche81 schreef:
Nee dat snap ik, maar waarom zou je voor een recht mondstuk kiezen als je ook voor een mullen mondstuk kunt gaan? Dan heb je meer ruimte voor de tong zeg maar.

Omdat mijn paard niet fijn loopt op een gebogen mondstuk (en nee, ook niet een beetje).... en ja, dat weet ik heel zeker, ik heb al een mooie collectie bitten thuis ;)

Lukasje schreef:
@ Femke: ik moet je inderdaad gelijk geven want ik had het effectief over de 4-ringentrens, enkel gebroken en die is niet zo “lief”.
En, ik ben ook van jouw mening dat een ongebroken trens vaak aangenamer voor het paard is dan een enkel- of dubbelgebroken. Eentje rijd ik hier al jaren op dubbelgebroken. Mijn jonge merrie moet daar niks van weten, te rommelig, die heeft een ongebroken trens. (Maar dat is even off topic, sorry TS)

Ik deel die mening hoor. Ik heb een dubbel gebroken voor het longeren geprobeerd. Wordt ie heel heel boos van... :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 19:23

Femke_Tweety schreef:
Ah, leuke puzzel!

Baucher bitje zou een optie kunnen zijn dan?
Die zijn er ongebroken en volgens mij ook recht.

Kimblewick bestaat ook recht volgens mij?

[ [url=m/fkQ7M7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Rn1CFL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Soort kimblewick maar dan zonder de twee sleuven / 3 opties. (Die ik persoonlijk dus zo waardeer juist) Leidsel kan dus alleen aan de d-ring. Wel recht mondstuk.

Wellicht interessant.

[ [url=m/EazCoO.png]Afbeelding[/url] ]

Baucher is idd ook een optie, alleen ik heb nog geen betaalbare echt rechte gevonden. :)
De kimblewick is volgens mij alsnog licht gebogen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:26

Avalanche81 schreef:

Ieder bit heeft voor- en nadelen.

Een recht mondstuk verdeelt de druk overal evenredig op de tong:
- Dit kan als voordeel gezien worden voor paarden die geen druk aan de zijkanten dulden zoals een mullen mondstuk;
- Dit kan als nadeel gezien worden voor paarden die geen evenredige druk op de volledige tong dulden.

Een mullen mondstuk verdeelt de druk aan de zijkanten van de tong:
- Dit kan als voordeel gezien worden voor paarden die geen evenredige druk op de volledige tong dulden;
- Dit kan als nadeel gezien worden voor paarden die geen druk aan de zijkanten dulden.

Snap je?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:50

Yes, dat wilde ik idd weten, bedankt :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:42

Avalanche81 schreef:
Yes, dat wilde ik idd weten, bedankt :)

Misschien nuttige informatie: ik men met mijn paard, ik rij er niet op. ik heb een bit waar hij fijn op te longeren is, maar met mennen werkt dat bit teveel op zijn lagen/zijkanten van de mond. M.a.w. hij heeft erg dunne lagen waardoor een mondstuk welke op de zijkanten/lagen drukt voor hem heel oncomfortabel is... Heeft een hele dikke vlezige tong en weinig ruimte in zn mond om een bit te hebben. Ik heb echt alles al geprobeerd, maar blijf terugvallen op een rechte stang en dan echt helemaal recht.

Rij hem nu met een Sprenger liverpool met beweegbare scharen, maar in bijvoorbeeld te marathons komt hij teveel terug, dan heb ik liever een rechte trens. Hij is op het moment zo licht en fijn te rijden, dat ik hem op een vierringstrens wil proberen. Lijkt me voor hem veel fijner :)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:47