Welk stang en trens hoofdstel voor haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miriammiddel

Welk stang en trens hoofdstel voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 21:24

Hallo allemaal!

Ik ben erg benieuwd welk merk, type en maat stang en trens hoofdstel jullie hebben voor jullie haflinger (met foto het liefst), aangezien ik binnenkort zelf ook op zoek wil naar eentje, aangezien ik bijna Z1 mag starten. Ik ben dan ook erg benieuwd welke hoofstellen goed passen bij jullie haflingers!

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar eentje met een anatomisch gevormd kopstuk en een niet te brede neusriem aangezien een neusriem van meer dan 4 cm bij mijn haflinger te breed is en het hem echt niet staat. Daarnaast hou ik van een aansprekende frontriem.

jansje73

Re: Welk stang en trens hoofdstel voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:28

Kijk eens bij tessproducts.nl.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:45

Ik ben heeel blij met mijn schockemohle venice!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:15

Equibling heeft een heel mooi hoofdstel anatomisch, frontriem naar keuze en neusriem niet zo breed. Type Cenin.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:20

Geen haflinger maar ik lees wel even mee...
Jester, hoe valt die qua maat, met name lengte frontriem en neusriem?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:50

Ik heb een full voor mijn paard, normaal heeft hij een kleine full. Ik kan hem bij deze nog kleiner maken! De neusriem rekt nog wel erg, in het begin had ik weinig gaatjes over terwijl die later op zijn strakst nog wel los zat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:11

Jester_ schreef:
Ik heb een full voor mijn paard, normaal heeft hij een kleine full. Ik kan hem bij deze nog kleiner maken! De neusriem rekt nog wel erg, in het begin had ik weinig gaatjes over terwijl die later op zijn strakst nog wel los zat

Dank je!
Bij mijn paard zijn neusriem en frontriem meestal te kort, terwijl de rest goed is, vandaar mijn vraag...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:15

Oh deze neusriem is wel ruim verstelbaar! De frontriem zat hem ook niet strak maar daar durf ik niks over te zeggen haha

Afbeelding

Afbeelding

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:19

Niet om een discussie te starten, maar waarom op S&T? Je mag gewoon in het Z rijden met trens he! ;)

Antwoord op jouw vraag: https://bridle2fit.com/nl/ kan je zelf samenstellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:23

Jester Thanx! :D
Echt een prachtig hoofdstel!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:44

Ja ook echt heeel blij mee! Heel fijn zacht leer en mooie pasvorm!

Hobbit7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:04

Annekeee schreef:
Niet om een discussie te starten, maar waarom op S&T? Je mag gewoon in het Z rijden met trens he! ;)

Je mag idd in het Z rijden met trens. Maar óók met s&t. Neem aan dat ts daar een bewuste keuze in maakt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:35

Hobbit7 schreef:
Annekeee schreef:

Je mag idd in het Z rijden met trens. Maar óók met s&t. Neem aan dat ts daar een bewuste keuze in maakt.

Lief dat je voor TS wilt antwoorden! Maar graag hoor ik het van haarzelf!

Ik zie veel combinaties bij me in de ring die voor het eerst Z mogen en dan een S&T erin hangen. Vaak voor de “show”. Dat vind ik zo zonde, vaak lopen die paarden juist fijner op trens. Zeker ook door de onervarenheid van de ruiter!
Ik vind goed rijtechnisch (!) rijden met S&T nog een hele klus! := het ziet er wel onwijs stoer uit!

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 00:13

@Jester_ dat hoofdstel van je ziet er inderdaad erg gaaf uit en staat hem ook goed!

@Annekee, ik ben voornamelijk erg benieuwd welke hoofdstellen mooi passen bij haflingers, niet omdat ik perse dringend op zoek ben naar eentje omdat ik gelijk mijn eerste Z wedstrijd met S&T wil en moet rijden, integendeel zelfs. Ik ben me voornamelijk aan het oriënteren en ben ook erg benieuwd hoe hij überhaupt op een stang en trens loopt. Voor hetzelfde geldt loopt hij wel stukken beter op een trens hoofdstel. Echter kun je daar maar op één manier achter komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:19

Dit is mijn hoofdstel van Equibling (Cennin model) die kan je helemaal zelf op maat laten maken :)
Mijn hoofdstel is een Cob maar de neusriem het aansnoerriempje is full en de frontriem ook. De neusriem van deze is 3cm breed

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:23

Afbeelding

Dit is de grandprix 2.0 van ww hippique.

Een heel mooi anatomisch gevormt kopstuk en neusriem.

Ik heb een 13cm onderlegtrens met een 12.5cm stang. Beide van hh.

Mijn advies is om kwa onderlegtrens zo dicht mogelijk bij je trens te blijven waar je nu mee rijd.

Mijn trens hoofdstel heeft dus een dubbelgebroken watertrens. Mijn onderlegtrens van mijn stang en trens is ook een dubbelgebroken watertrens.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:30

Ik heb mijn hoofdstel zelf laten samenstellen door Bianca lodeweegs ( ook bitfitter/ jurylidwat ook fijn is voor als je je eerste stang en trens koopt aangezien heel vaak mensen hun hoofdstel/stang en trens niet goed hebben zitten, en fijn om te proberen waar je paard het beste op loopt). Je kunt het hoofdstel precies zo als je dat zelf wilt, lak of geen lak, rondgenaaid of plat, verschillende frontriemen, neusriemen. Je kunt terplekke bekijken wat mooi staat en zo naar eigen smaak samenstellen. Ook stelt ze alles goed af en heeft ze verschillende kopstukken zodat je een mooi op maat gemaakt hoofdstel krijgt. De prijs is vergelijkbaar met andere goeie merken. Afbeelding ik heb toen zelf 3 combinaties met bitten geprobeerd en dan is het toch wel fijn dat je het kunt uitproberen en duidelijk het verschil kunt merken waar het paard het fijnst op loopt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:14

Peelie schreef:
[ [url=m/QyGL4v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn advies is om kwa onderlegtrens zo dicht mogelijk bij je trens te blijven waar je nu mee rijd.

Mijn trens hoofdstel heeft dus een dubbelgebroken watertrens. Mijn onderlegtrens van mijn stang en trens is ook een dubbelgebroken watertrens.

Kleine aanvulling op Peelie;
Op zich zeker geen slecht advies dicht bij je huidige trens te blijven, maar enkel als dat geen al te dikke trens is, want het neemt allemaal nogal veel plaats in, dus het is imo vaak juist vriendelijker een zo dun mogelijke trens te zoeken (binnen de toegelaten grenzen uiteraard). Ikzelf ben bij stang en trens fan van een dunne (enkelgebroken) trens met zo'n tongboog, een anatomische vorm zeg maar.

Maar dat is natuurlijk gewoon wat testen waar je paard goed op reageert.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:14

Ik kreeg dat advies ook van mijn instructeur.
Bij mij kon het wel want ik rijd ‘m met een myler level 2 en die zijn dun.
Omdat ik het gewissel van bitten niet handig vind heb ik er een myler onderlegtrensje met hetzelfde mondstuk bij gekocht.
Je mag nu ook 2 weken proberen en dan nog terug sturen bij Myler, super handig dus!
Ik ben lekker aan het proberen!

Ik wil ergens dit jaar Z gaan starten, omdat ik op dit moment toch niet start zei mijn instructeur, ga nu gewoon ook eens rustig stang en trens uitproberen om te kijken hoe hij daarop reageert.
Dan kun je altijd nog op trens blijven maar heb je het geprobeerd en neem je het risico niet als je net weer aan het starten bent.
Dus ik ben nu ook gewoon rustig een beetje aan het uitproberen, heb daarvoor eerst een 2e hands hoofdstel gekocht.

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:31

SinneJ schreef:
Peelie schreef:
[ [url=m/QyGL4v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kleine aanvulling op Peelie;
Op zich zeker geen slecht advies dicht bij je huidige trens te blijven, maar enkel als dat geen al te dikke trens is, want het neemt allemaal nogal veel plaats in, dus het is imo vaak juist vriendelijker een zo dun mogelijke trens te zoeken (binnen de toegelaten grenzen uiteraard). Ikzelf ben bij stang en trens fan van een dunne (enkelgebroken) trens met zo'n tongboog, een anatomische vorm zeg maar.

Maar dat is natuurlijk gewoon wat testen waar je paard goed op reageert.

De onderlegtrens die ik nu heb is idd dun, maar mijn stang is dat ook. Anders wordt het zo'n mond vol.

Mijn onderlegtrens is in priciepe het zelfde als mijn gewone trens. Alleen ietsje dunner en een kleinere ring.

Eerst had ik een enkelgebroken bustrens, maar daar liep hij echt niet fijn op.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:57

@ Peelie
Mijn onderlegtrens is ook hetzelfde als mijn gewone :) een Sprenger enkelgebroken kk balkenhol is dat geloof ik, de dunste daarvan. Loopt mijn paard heel fijn op.

@Nouvel
Ik probeer inderdaad ook niet te veel bitten te proberen. Dat is ook altijd mijn argument tegen een bitfitter. Het concept is heel erg mooi en ik wil niet zeggen dat die mensen hun vak niet kennen, maar na 3 bitten is de reactie van je paard niet meer zo betrouwbaar als basis voor het kiezen. Daarom best eerst goed nadenken voor je gaat testen en in dat opzicht is de tip van Peelie waardevol, want je weet al dat je huidige trens goed is voor je paard, dus zoek daar een dunne uitvoering van zou ik voorstellen als logische eerste poging ;)