Hoe RWC van Barefoot niet meer laten schuiven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe RWC van Barefoot niet meer laten schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 11:24

Voor mn verzorgpaard hebben we de barefoot RWC liggen van het vorige paard van de eigenaresse. Nu heeft de eigenaresse de pommel eruit gehaald omdat ze alle pommels vond knellen.
Het betreft een tinker met weinig schoft. We rijden met normale dekjes bij dit zadel.
Het zadel schuift echt enorm nu en we willen het graag goed krijgen.

Hebben jullie tips?

Billy

Re: Hoe RWC van Barefoot niet meer laten schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:26

Volgens mij heb je zowel een pommel als een aangepaste pad nodig...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:29

Is het echt de RWC Dressage One? Daar zijn er maar een paar van gemaakt, het was een sample zadel dat niet in "echte" productie is genomen omdat hij toch wat te stijfjes was voor een Barefoot.

Er zijn dus ook niet zoveel ervaringen mee als met de andere "echte" Barefoots zeg maar, maar daarvoor geldt wel dat als je de pommel er uit haalt, dat het zadel wel zijn vorm verliest en sneller zal gaan schuiven. Nu heeft de RWC Dressage One geen pommel maar alleen kopijzers maar op zich kan je daar ook wel van verwachten dat als je die er uit haalt, je meer kans op schuiven hebt.

Is het geen optie om een kopijzer te laten verbreden of te kijken of er een breder kopijzer van bvb. Wintec in past? Of anders toch maar een ander zadel zoeken dat wel goed past?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 11:30

Billy schreef:
Volgens mij heb je zowel een pommel als een aangepaste pad nodig...

Bij eem RWC zou je geen speciale pads nodig hebben, maar ik vraag me dus ook af of je dat niet beter wel kan doen. Wat betreft pommel dacht ik misschien aan een flexibele zachte pommel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:31

Als het echt een RWC Dressage One is dan zit er geen pommel in, maar een kopijzer :)
En een kopijzer kan je niet vervangen door een zachte pommel.

Heb je niet toevallig een foto van het zadel....? :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 11:43

pmarena schreef:
Als het echt een RWC Dressage One is dan zit er geen pommel in, maar een kopijzer :)
En een kopijzer kan je niet vervangen door een zachte pommel.

Heb je niet toevallig een foto van het zadel....? :)

Ja het is idd echt de one en hoor net dat het idd kopijzers zijn.
Woensdag komt er een barefoot zadelpasser kijken of het wel een optie is met dit zadel verder te gaan. Is zojuist geregeld dus ik ben benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:17

+:)+

Spannend! Ellende is dat we ook niet zo heel veel met dat zadel kunnen, de normale Barefoots zijn letterlijk en figuurlijk veel flexibeler. Hopelijk is er toch een goede, betaalbare oplossing te vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:29

Je hebt wel een pommel/kopijzer nodig. Anders zakt het zadel naar voren en drukt t op de schoft.
De pad heeft twee kussentjes die aan weerszijden van de wervelkolom liggen. Zo drukt het zadel niet op de wervelkolom. Engelse zadels hebben daar van zichzelf al kussens, maar de barefoots zijn aan de onderkant vrij plat dus die zouden op de ruggengraat drukken wanneer je er geen extra kussens onderlegd. Ik begrijp dat dit zadel geen extra pad nodig heeft. Hier zitten dus waarschijnlijk de kussens al in. Dit is ook waarom ik ooit voor dit zadel ben gevallen, ik wilde zo graag met mooie dekjes rijden. Heb het zadel uiteindelijk niet gekocht. Maar je zou als simpel testje je paard eens kunnen opzadelen met een halstertouw eronder, dat halstertouw leg je dan van voren naar achteren over de ruggengraat heen dus tussen de kussens. in de beugels gaan staan, en iemand dat Halstertouw er onder vandaan laten trekken. Wanneer dat makkelijk gaat heb je geen extra pad nodig, maar dat is dan nog geen garantie dat het zadel goed past want het kan op veel meer plaatsen drukken dan op de wervelkolom