‘Trainingshoofdstel’ zelf maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

‘Trainingshoofdstel’ zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 20:59

Hoi!

Wat ik me zo af vroeg...

Je hebt van die trainingshoofdstellen? Hieraan zitten bij de bakstukken musketons of andere knipjes waarmee je het bit snel en gemakkelijk kan verwisselen.

Maar nou heb ik dus al 3 hoofdstellen in gebruik voor 1 paard. 1 voor dressuur, 1 voor springen en een stang en trens om te proberen.

Maar... nou moet ik nog wel eens van bit wisselen en wil eigenlijk niet nog een duur hoofdstel aanschaffen.

Kun je ook musketon haken aan de huidige bakstukken maken? En dan de bakstukken korter doen?

Ik zit me dit gewoon af te vragen, geen idee of hier nadelen of juist voordelen aanzitten.

Voordat ik dit zou gaan doen ben ik dus eerst opzoek naar ervaringen/ideeen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:04

Je kan toch gewoon kleine musketonnetjes kopen en die aan het bakstuk hangen (zoals je normaal een bit zou ophangen). Dan moeten je bakstukken wel een stuk hoger hangen dus wat gaatjes bijmaken of misschien zijn maat pony-bakstukken wel veel korter?

Ik heb wel eens aan mn teugels zelf musketons gemaakt. Dat scheelt al met verwisselen, dan hoef je alleen het bit nog los te maken. Misschien makkelijker?
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 18-03-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:04

Er bestaan bakstukken met clipjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:11

Op zich is bakstukken met clipjes een goed idee.

Maaaarrrrrr... dan moet je paard daar wel tegen kunnen. Die clipjes zijn van metaal, net als het bit. Er zijn paarden die het gerammel van metaal op metaal, en dat dan in hun mond, echt niet kunnen waarderen. Die paarden reageren vaak ook niet goed op teugels met clipjes.

TS als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Maar let wel goed op de reactie van je paard.

x_Milou

Re: ‘Trainingshoofdstel’ zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:15

Ik heb prima ervaring met zulke trainingshoofdstellen met klipjes. Je kunt idd gewoon losse klipjes aan je bakstukken maken, maar dan moet je wel vrij korte bakstukken hebben. Anders wordt het al snel te lang.
Zulke zou ik pakken: https://www.agradi.nl/shires-hoofdstel-clip-rvs.htm

Deeks93

Re: ‘Trainingshoofdstel’ zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 22:56

Ik ben dus niet de enige in ieder geval!!

Ik weet dat ie er wel tegen kan, hij is eerder mee een trainingshoofdstel gereden.

Maar uit nieuwsgierigheid... zou je hiermee dan ook op concours mogen rijden?

Marko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:55

Je kunt ze ook zelf maken, zie deze video op YouTube