glucksrad, bloem, of star hackamore?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeweltjex

glucksrad, bloem, of star hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 16:55

hoihoi,

ik zat laatst te denken. wat is allemaal het verschil, en welke vinden jullie fijner of zien jullie het liefst?

als eerste de glucksrad.
deze is rond en lijkt op een geluksrad, zoals de naam zegt. je kan hem als sidepull en hele lichte hackamore werking instellen. voor en nadelen?

star hackamore.
eigenlijk doet deze het zelfde als de glucksrad, behalve dat hij er anders uitziet. deze ‘openingetjes’ zijn kleiner en in het midden zie je een soort ster. waarom zou je eerder deze nemen? voor en nadelen?

bloem hackamore.
deze heeft allemaal kleine rondjes aan elkaar, wat lijkt op een bloem. soms zit er ook nog een rondje/ring onder aan. deze dient dan als scherpere hackamore. verder kan je deze ook als sidepull en lichte hackamore doen. al bij al is deze dan toch het handigst, agz je ook een scherpere hackamore kan doen (voor als je dat wilt bv op buitenrit) maar ook sidepull kan. voor en nadelen?

ik ben benieuwd naar jullie meningen! ik ga zelf geen van deze hoofdstellen aanschaffen, ben gewoon benieuwd :)

groetjess

Anoniem

Re: glucksrad, bloem, of star hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:14

Bij alle hackamores geldt dat je de tandarts heel goed moet laten controleren of je paard geen haken maakt aan de buitenkant van zijn eerste kiezen. Daar leg je met een hack/bloem/etc namelijk een metalen plaat tegenaan en met elke teugelhulp plet je met die plaat de wangen van het paard tegen het kauwvlak van die kiezen aan. Zitten daar haken, dan is dat niet alleen erg pijnlijk maar kan het zelfs wondjes geven in de mond.
Met sidepulls heb je dit probleem een stuk minder, bij aansnoerhoofdstellen heb je dit weer wel en vaak nog erger omdat die vaak een slechte release hebben waardoor de neusriem aangesnoerd vast blijft zitten. Bij een hack&co heb je in elk geval wel een directe release, maar het is zeker niet onschuldig en pijnloos.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:32

Ik ken de termen niet, heb je misschien foto's van alledrie de soorten?

Jeweltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 17:27

Monique1963 schreef:
Ik ken de termen niet, heb je misschien foto's van alledrie de soorten?

Afbeelding
star^

Afbeelding
glucksrad^

Afbeelding
bloem hack^

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:34

Ik heb gisteren een star hackamore gekocht. Dus deze ga ik binnenkort proberen. De bloem hadden ze er ook, zowel met als zonder schaar (op de foto is eentje met schaar).
De verschillen zijn nihiel, alleen optisch. Ik heb het dan even over alle hackamores die hier genoemd worden zonder schaar (dus de bloem met alleen de bloem).