Rondgeribt paard en ruiter met smal bekken, zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Rondgeribt paard en ruiter met smal bekken, zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:57

Omdat ik me aan het oriënteren ben op een ander sprjngzadel zal ik even de complexe situatie toelichten.

Paard, Irish draught (jachtpaard type)
Rondgeribt, iets schoft mw/wijde boom

Ruiter, smal vooral smal bekken (last van bekken bij veel zadels), 1.80 lang en lange bovenbenen en wel maatje 36 (dus vaak 17 inch)

En liefst een bruin zadel maar dat is wel bijzaak

Heb nu een prestige Paris maar ik kom met Mn benen over het zweetblad voor en heb niks aan de wrong.

Qua bekken en rond paard kan het net

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:04

Als je nu, behalve je bovenbenen een goed zadel hebt, zou je hetzelfde zadel maar dan een inchmaat groter kunnen proberen. Onafhankelijk van je broekmaat, voor lange bovenbenen heb je ook extra ruimte in de zitting nodig, omdat je anders, zoals je nu merkt, over de wrong heen komt met je knieën. Ik heb hier ook een ruiter van 1.80 met broekmaat 34, en die moet ook echt 17,5 inch hebben voor de bovenbenen, of 17 inch met nauwelijks wrong (Maar daar heb je met springen weer niets aan natuurlijk).
Overigens moet die op boommaat 36 rijden, dan heb je pas een uitdaging :D
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 07-03-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:05

De inchmaat van het zadel is juist mede afhankelijk van je beenlengte. Het is een fabeltje dat dit alleen te maken heeft met de dikte van je billen :D
Ik zou in jouw geval dus ook zeker naar 17.5 en 18 inch kijken. Dan heb je veel meer ruimte voor je lange bovenbenen.

Qua specifieke zadels kan ik je niet adviseren helaas.

IrishDraught

Re: Rondgeribt paard en ruiter met smal bekken, zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 12:31

Helaas wordt een inch maat groter wel zwemmen, ik heb nu al 1,5 hand achter Mn billen als ik gewoon zit

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:36

friesam schreef:
Helaas wordt een inch maat groter wel zwemmen, ik heb nu al 1,5 hand achter Mn billen als ik gewoon zit

Als je goed kunt zitten, maakt dat helemaal niets uit. Je hebt geen steun van de achterkant of voorkant van je zadel nodig en zeker niet bij een springzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:38

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Toen der tijd een Euroriding zadel aangeschaft met een m/w boom. Dat ging prima.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:25

Harry Dabbs heeft zadels die voldoen aan jouw plaatje. Voor het paard wordt de juiste boom gekozen en voor de ruiter wordt het dan opgebouwd zoals gewenst. Zitmaat moet gewoon correct zijn, de zweetbladen en beugelriemhaken worden dan aangepast aan de lengte van de benen.

Bij Empire zadels vind je dat ook zo.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:32

Ik heb een kent&masters zadel sinds kort voor mijn Tinker. Erg fijn zadel en de mijne is ook speciaal voor rondgeribte paarden. Heb zo 123 niet bij de hand welke t precies is.. kan ik evt nog even nazoeken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:41

Dit klinkt echt flauw, maar wel de realiteit. Een smalle zit op een rondgeribt paard kan niet. Hooguit als je zadel wat meer de hoogte in gaat, maar rechtstreeks op de boom geschikt voor een rondgeribt paard gaat het niet lukken. Een zadelmaker/passer die iets anders verkondigt, verstaat het vak niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:44

Bates heeft standaard een smalle twist, wow heeft een lady's seat en de mogelijkheid om de kussens een inchmaat korter dan de zitting te nemen. Overigens ben ik het zeer eens met de opmerking dat je inch maat samenhangt met je lengte.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:56

Als je tevreden bent over je huidige zadel dan zou je bij prestige een 17inch met een extra naar voren en wat groter zweetblad kunnen bestellen. Wordt ook vaker gedaan en dat staat in de zadels vaak genoteerd als +2. Het gareel heeft veel verschillende zadels liggen van prestige en vaak ook wel wat met een groter naar voren gebouwd zweetblad.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 06:03

Misschien is Signum wat voor je? Ligt super op mijn ronde paard en zit ook niet breed. Signum's kun je ook met langer zweetblad bestellen en de mijne heeft een verplaatsbare wrong, maar er zijn verschillende modellen. En ze zijn traploos verstelbaar, ook erg fijn :j

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:45

Precies zo is het Tessebes, je moet altijd gaan opbouwen op de boom, anders is het simpelweg niet mogelijk zonder concessies te doen die voor het paard niet goed zijn (te smalle boom gebruiken).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:50

Toch kun je een redelijk smalle been doorloop creeren zonder concessies te doen aan de boom. Schleese, Wow en Bates zijn daar zelfs heel goed in. Ik geloof dat Prestige ook zadels heeft waarbij dit gedaan is.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:52

Ik heb een Seabis springzadel (bruin), ik kan er zelf erg fijn in zitten. Heb ook snel last van mijn bekken omdat ik erg smal ben. Ik heb maat 34 en zadel is een 17,5", deze ruimte had ik echt nodig voor mijn benen en ik ben niet eens super lang :+

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:02

gewoon een prestige bestellen met vooruitgebouwd zweetblad, heeft mijn man ook ik geloof een +2
hij is 185 . ik kan er met mijn 170 ook prima op rijden. moet dat gewoon heel kort gaan zitten, maar met een springzadel sta je toch meer dan dat je zit. Wij zijn wel voor 18 inch gegaan om die reden, ik kan in het springzadel 2 handen achter mijn kont kwijt maar zi prima in het midden van het zadel, en als ik sta heb ik voldoende steun aan de wrong. ( eventing)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:58

Afbeelding

Mijn verzorgpaard was ook een Irisch draugt Horse.

En ik zit erop en ik ben 1.75 met lange stelten. En ik reed op dressuur zadel zonder wrong , en zat heerlijk

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 22:07

Kent en masters heb ik gepast, ging op het paard maar er was voor mij geen oplossing in zitmaat/zweetblad te vinden (zadelpasser bij grweest)

Ik overweeg op dit moment idd een prestige met +4 (heb nu al +2) maar wilde kijken wat er nog meer aangeraden werd.
De bates springzadels spreken me ook aan (en het eventing model) wellicht dat ik die ook probeer.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:22

Ainsley zadels zijn geschikt voor een smallere bekken bij de ruiter. Als je een 18,5 inch maat pakt (als je paard dit kan hebben) met een verstelbare boom, dan ben je er mogelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:25

Wow heeft in verhouding met veel andere zadels een vrij smalle zit en is ook goed passend te maken op bredere paarden.
ik heb een Wow op een lusitano en arabo fries, beide breed.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:37

Ik heb een tekna op mijn brede haflinger kruising. Die is er ook in het bruin, ik zou dan wel voor de S line zadels gaan. Ligt super op mijn brede pony. Heeft ook korte kussens en verwisselbaar kopijzer.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:41

Wij hadden voor ons rondgeribte paard ook een Kent & Masters, maar ik kon daar echt niet op zitten. Sinds kort hebben wij een Bates en naast dat het stukken beter zit, lag het ook meteen goed op ons paard.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:24

Ik zou is kijken naar een Wow zadel. Recent een breder paard gereden met dat type zadel en het was echt een verademing!