Afstappen Spaans zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Afstappen Spaans zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 00:36

Ik heb een spaans zadel- enorm fijn, een monturas lucas ellen.

Alleen vraag ik me toch af of ik nu zo'n stijve hark ben, of andere mensen ook niet af kunnen stappen met beide voeten uit de beugels?

Ik krijg het gewoon níet voor elkaar- de voorkant is te hoog om helemaal voorover te buigen, en de achterkant is te hoog om mijn been overheen te krijgen. Nu slinger ik 1 been over de voorkant en glijd dan als volleerd schoonspringster eruit. :+ Linkervoet in de beugel kan ook, maar daarvan is me vroeger al afgeleerd dat te doen.

Hoe doen jullie dat? Ben ik nou echt zó stijf, of zijn er trucjes die ik nog niet heb ontdekt?

Daphneeeej

Re: Afstappen Spaans zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:52

Ik heb met mijn spaanse/barokke zadel totaal geen probleem :') buig gewoon voorover met bovenlijf en zwaai mijn been er zonder problemen overheen. Weet eigenlijk niet of ik gewoon soepel genoeg ben of dat ik iets speciaals doe. Zal even weer eens ermee rijden en kijken hoe ik het eigenlijk doe hihi

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 01:01

Graag! Alvast bedankt :D

Ik buig wel voorover maar steun dan bijvoorbeeld niet op de voorkant geloof ik.

Net met de staleigenaresse afgesproken dat we ik (als de tijd ervoor is) in het weekend ga oefenen, en dat er gefilmd wordt :+ Je weet nooit of ik het ooit in kan sturen naar 'de leukste thuis' en iets kan winnen, hahaha

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:48

Hier ook geen problemen met afstappen van een Portugees zadel met hoge achterboog. Gewoon een kweste van oefenen en soepel worden. :j

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 08:58

En jullie doen beide beugels uit, en stappen dan pas af, toch?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:35

Yup. :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:37

Is jouw zadel zo hoog dan? Ik heb er ook geen last van met mijn zadel. Mwah nu je het zegt... Doe ik wel eerst rechts uit, gooi m'n benen over het zadel en doe dan links uit en stap af. Niet helemaal zoals het moet dus haha

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:39

Mm mijn boomloze aangepaste zadel heeft een hoge voor en achterbrug waar je goed in opgesloten zit. Ik kom er met mijn stijve lijf toch soepel vanaf. Linkerbeen erover zwaaien. Rechts in de beugel houden en pas als ik er naast hang voet uit beugel en afspringen. Of andersom als ik rechts afstap. Prcies andersom van opstappen dus :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:43

Jullie houden dan 1 voet in de beugel- dan lukt het mij gelukkig ook nog :D

Het is alleen als ik eerst allebei mijn voeten uit de beugel doe, dat ik niet meer mijn been over de achterkant van het zadel krijg. Ziet er wel heel komisch uit als ik het toch probeer :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:46

Waarom zou je twee voeten eruit willen doen als het niet lukt?

Wel eens gedaan met westernzadel, alleen met jas aan knop blijven hangen en geen voeten in de beugels. Dan hang je daar :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:46

Met nog 1 voet in de beugel lukt het mij ook niet.

Ik rij in een boomloos westernzadel met knop en redelijk hoge cantle. Voeg daarbij een bodyprotector en een bolletje op pootjes (ik dus) en het elegant afstappen gaat 'm niet worden.

Zo lang paard er niet van verschiet kan ik er ook de humor wel van inzien.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:55

karuna schreef:
Waarom zou je twee voeten eruit willen doen als het niet lukt?

Wel eens gedaan met westernzadel, alleen met jas aan knop blijven hangen en geen voeten in de beugels. Dan hang je daar :')

Dit heeft n kennisje ook gehad op mijn paard :') ik was zo blij dat paardlief zo braaf bleef staan! Wat n moeite om je dan los te krijgen!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:03

Ik heb t een keer gehad bjj gewoon een dressuurzadel met hoge lepel, icm een iets strakke rijbroek en siliconen kniestukken, doe dus zelf altijd allebei mn beugels uit en dan eraf hoppen maar dat lukte ff niet _O- toen dus maar 1 voetje in de beugel na een paar pogingen 8)7

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:07

en als je je handen (of 1 hand dat is iets minder opvallend, maar dat lukt dan misschien weer niet meteen) voor op het zadel zet zodat je je met je kont uit het zadel omhoog duwt en op dat moment ben je wellicht hoog genoeg om met je been over de achterkant van het zadel te zwaaien zodat je er makkelijk af springt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:26

Het lukte mij ook niet, het zadel lag ook niet zo fijn op mijn paard dus uiteindelijk verkocht maar het op en afstappen was een ramp. Als je er eenmaal inzat dan zat het heerlijk.