past dit bit? watertrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

past dit bit? watertrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:02

Afbeelding

Afbeelding

2 jaar geleden een bitfitsessie gehad en hierbij enkele bitten getest.
Het bit wat het fijnste leek te passen hadden ze niet in zijn maat en werd besteld. ( Een trust sweet iron ongebroken met tongboog medium, zeker geen goedkoop bit)
Na 2 weken heb ik deze incl de geadviseerde rubberen bitschijfjes opgehaald en ben ik ermee gaan rijden. Hij liep er echter nog steeds niet ontzettend fijn mee, erg onrustig met zijn hoofd en mond en kort erna ben ik overgestapt op bitloos.
Na de behandeling met een osteo 2 maanden geleden bleek zijn kaak ook vast te zitten en was ik benieuwd of dit ook invloed gehad zou hebben op het rijden met bit
Het bit erbij gepakt en deze gepast zonder de rubberen bitschijfjes. Hij loopt inderdaad een stuk fijner erop maar ik vraag mij af of die niet te smal is, gezien de watertrensringen, zeker omdat ik er ook nog rubber bitschijven bijhad wat het nog smaller maakt.

Ik heb dit voorgelegd aan de bitfitter en dit was hun reactie : Ik heb even extra overleg gehad en berichten en foto’s bekeken, het bit zit prima in de mond van het paard. De ringen maken een bit inderdaad een ietsje smaller. Maar ook met bitringen lijkt dit bit prima in de mond van het paard te passen.
Kortom de maat van het bit is correct.

Ben ik nu overbezorgd en kan ik er incl de rubberen ringen gewoon mee rijden of is het nu al iets te smal en kan ik beter een maat groter kopen

XladyX

Re: past dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:04

Ik vind het bit ook te smal, naar mijn weten hoort een watertrens aan beide kanten een halve cm speling te hebben zodat de lip er niet tussen komt. Dat is op jouw fotos niet het geval. Kun je niet een maatje groter van iemand lenen om uit te proberen?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:07

Ik vind hem ook de klein lijken.. Zou inderdaad een maatje groter proberen!

Bianca Schoenmakers had een tijd terug (11 Februari) op instagram een post geplaats over watertrensjes en bitringen etc. Misschien dat je dat even kan doorlezen?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:09

Ik vind hem ook te smal inderdaad! :j

nina82

Re: past dit bit? watertrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:14

Deze oogt idd te smal, maar een maatje groter zal weer te ruim zijn denk ik. Heb je ook een foto te paard als de teugels zijn aangenomen? Want meestal komt het bit dan iets verder uit de mond.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:15

ik denk ook te smal

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:19

Denk dat die zeker te smal is. Er moet altijd iets ruimte zitten bij een watertrens. Als ik het zo zie vallen de lippen van je paard helemaal tot aan de ringen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:20

lijkt mij ook te smal. En hoe hoog hangt het bit?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:25

nina82 schreef:
Deze oogt idd te smal, maar een maatje groter zal weer te ruim zijn denk ik. Heb je ook een foto te paard als de teugels zijn aangenomen? Want meestal komt het bit dan iets verder uit de mond.

Ik kan wel eens een foto maken maar volgens mij niet veel verder. is ongebroken dus zal niet veel kunnen schelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:26

nina82 schreef:

Ook te ruim als er nog rubberen ringen tussen komen? Dat scheelt weer een halve cm

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:30

Een maatje groter met bitschijven zou imo perfect passen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:37

Lijkt mij idd ook te smal maar het bit lijkt ook te hoog te hangen.
Foto's vertekenen misschien maar ik vind de mondhoeken nogal opgetrokken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:52

Ik zal volgende keer een foto maken van de zijkant met het hele hoofd erop ivm de hoogte
ik baal er alleen van dat ze mij afschepen met een antwoord dat het zelfs met rubberen bitringen erbij nog prima past terwijl mijn paard er niet lekker op loopt en ook jullie aangeven dat het aan de smalle kant is. Dan noemt zich dat een bitfitter en betaal je ruim 100- euro voor een niet passend bit

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:55

Afbeelding

Hier zie je het misschien iets beter op, deze kon ik ook nog terugvinden. Is toch niet te hoog of wel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:11

Is niet te hoog, maar smal zat inderdaad, ik zou eens vergelijken met een maatje groter

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:51

Een passend bit hoeft niet per se het meest comfortabel te zijn voor het paard.
Een ongebroken bit is rustig in de mond, maar als je paard graag ermee speelt is een dubbel gebroken bitje misschien beter.

Het bit past precies volgens mij, met bitringen wordt t wel wat krapjes. heb je hem er al mee gelongeerd? dan kan hij zonder de (soms onrustige) inwerking van je handen wennen aan het bit.

Je moet er wel rekening mee houden dat het met een ongebroken bit moeilijker voor het paard is om de hulpen links en rechts uit elkaar te houden. Een gebroken bit werkt makkelijker eenzijdig in (waarbij de andere kant stil in de mond ligt)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:58

Jimbo schreef:
Een passend bit hoeft niet per se het meest comfortabel te zijn voor het paard.
Een ongebroken bit is rustig in de mond, maar als je paard graag ermee speelt is een dubbel gebroken bitje misschien beter.

Het bit past precies volgens mij, met bitringen wordt t wel wat krapjes. heb je hem er al mee gelongeerd? dan kan hij zonder de (soms onrustige) inwerking van je handen wennen aan het bit.

Je moet er wel rekening mee houden dat het met een ongebroken bit moeilijker voor het paard is om de hulpen links en rechts uit elkaar te houden. Een gebroken bit werkt makkelijker eenzijdig in (waarbij de andere kant stil in de mond ligt)

Hij is ingereden op een spaans bit bij de vorige eigenaar ( Kimlewick, ook ongebroken) en daar liep hij goed op, echter wilde ik een minder scherp bit. Ik heb eerst mijn eigen bitten geprobeerd, o.a. een D trens, kneveltrens, dubbel gebroken, bustrens ongebroken maar zonder tongboogenz enz. Ik had bij geen een bit het idee dat dat echt fijn was bij hem en daardoor een bitfitter ingeschakeld om zo nog meer uit te proberen.
Mijn paard gaf heel duidelijk aan dat teveel gedoe in zijn mond niet prettig was en ook druk op de tong niet fijn was. Enkel en dubbel gebroken of een flexibel kunstof bit was echt niet fijn en veroorzaakte veel onrust.
Dat dit model het meest geschikt is voor hem, tongboog en ongebroken ben ik wel uit, alleen de maat is dus een discussiepunt tussen de verkoper van trust en mij

Met het proefrijden had ik een testbit in en daar liep hij fijn op maar dat was niet voor de verkoop en ze hebben mijnhuidge bit besteld ( zou hetzelfde moeten zijn alleen nog bitschijven erbij gekocht) en nadat ik het ophaalde liep hij hier ook niet fijn op, zowel met longeren als met rijden en daardoor heb ik eens bitloos geprobeerd en toen bleef jij wel stil in de hand.
Nu hij door de osteopaat behandeld was ( niet vanwege klachte maar preventief) bleek dat zijn kaak vastzat en wilde ik toch nog eens kijken of dat ook invloed had. Bitringen had ik er al afgehaald en ook de eerste keer met rijden dus zonder gereden en toen zag ik dat het naar mijn idee wel erg krap was, zeker als er nog schijven bijkwamen maar hij liep er wel fijner op.

Ik heb het bit al een maat groter besteld maar had het fijn gevonden als ik iets van korting gekregen had omdat het geen goedkope aankoop was en ze naar mijn idee een te klein bit hebben verkocht. Hun spreken dat dus tegen en willen niet tegenmoet komen want het bit past perfect.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:06

Heb je niet de inno sense met tongboog geprobeerd? Die is nog net wat zachter in de mond dan deze. Hij is er iets flexibel en niet flexibel.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:09

kon je t oude bit dan niet gewoon retour doen?

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:39

Ik vind het bit voor een watertrens ook te smal. Daarbij is het met bitringen natuurlijk al helemaal te smal aangezien dit stiekem nog best veel ruimte inneemt. Een maatje groter moet beter zijn al helemaal met bitringen eraan.

Ik snap wat je bedoelt. Je hebt een bitfitter later komen met het idee dat zij het wel weten en je zo het perfect bitje kon vinden voor je paard. Echter hebben zij je een te smal bit aangesmeerd en dit hoort zeker niet. Het lastige is alleen om in zo'n situatie je geld maar weer eens terug zien te krijgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 20:58

nee het bit is een aantal weken gebruikt tot ik het bitloos probeerde, het is sweet iron en dus helemaal verroest nu dus retourneren kan zeker niet meer, ik zag het ook nu pas nadat het al een hele tijd niet gebruikt was.
Ik had het dan wel netjes gevonden omdat ik nu een maat groter wilde bestellen dat ze dan korting en misschien iets van een excuus aanboden maar ze blijven volhouden dat het bit correct past zelfs met de bitschijven, erg jammer, trust is nu geen onbekend merk en ik had wel meer service verwacht

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:07

Maar die bitfitter is trust zelf toch niet? Je zegt nu ja slechte service van trust, maar hun schuld is t toch niet dat een dealer van hun het foute advies geeft en vervolgens het niet helemaal lekker oplost? Of mis ik iets in je verhaal, want denk niet dat jouw bitfitter in loondienst is bij trust, dan zou t idd slechte service zijn, maar dit is iemand die hun producten verkoopt, en dus een eigen service beleid heeft, als t bit nou kapot zou zijn oke, maar omdat je verkeerde maat hebt daar kunnen zij niet zoveel aan doen :x

Ik vind t bit ook wel te klein, daar niet van, maar waar de schuld ligt en recht op service? Het zal denk ik niet bij trust liggen, maar bjj de dealer die jou de maat aanraadt :?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:26

De bitfitter was wel van trust, en was uitgenodigd bij een ruiterzaak in Venlo. Ik kwam er ook pas bij de afspraak achter dat het om 1 specifiek merk ging, ze adverteerden met bitfitter, niet bitfitter van trust, maar ach, als dat uiteindelijk een goed passend bit oplevert wil ik best wat meer betalen
Ik heb die zaak een bericht gestuurd aangezien ik hun betaald heb en hun het organiseerden en kreeg dus het bericht terug dat ze het met de bitfitter ( van trust dus) hebben overlegd en zij gaf aan dat het bit de correcte maat heeft

Beste Lynn_Nikita , ik heb jou vraag even voorgelegd aan Trust zelf, aangezien jij ook geholpen bent door hun bitfitter. Bij deze het antwoord:

De vraag van de klant is of het bit passend is. Ik heb even extra overleg gehad en berichten en foto’s bekeken, het bit zit prima in de mond van het paard. De ringen maken een bit inderdaad een ietsje smaller. Maar ook met bitringen lijkt dit bit prima in de mond van het paard te passen.
Kortom de maat van het bit is correct.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:40

Mijn Trust watertrens zit soortgelijk, aangemeten door een niet Trust-bitfitter.
Ik reed hiervoor met een maat groter van Trust en reed toen met een bustrens omdat ze van een watertrens wondjes kreeg. Dat bleek dus te komen omdat de watertrens die ik (zonder bitfitter) probeerde te groot was.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:42

Krijgt die van jou geen wondjes door de bewegelijke ringen?

Ik heb een maat groter besteld, levertijd 5 dagen dus nog even afwachten en ben wel benieuwd hoe die zit tov deze