Bitloos en met bit tegelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jf024

Bitloos en met bit tegelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:07

Hoi bokkers,
Mijn pony kan nogal heftig reageren op een bit, daarom zat ik te denken om bitloos te rijden. Ik heb dit een tijdje eerder geprobeerd maar ze snapte er niet heel veel van, ik moest erg harde druk geven om haar überhaupt stil te laten staan en ik kon hij niet nageven. Nader inzien heb ik dit echt te spontaan gedaan waardoor het logisch is!

Laats ging ik een keer met bijzet aan mijn bitloze hoofdstel longeren en dit ging supergoed! Daarna even erop gezeten en uitgestapt maar ze wou alsnog echt niet erop nageven en stilstaan reageerd ze pas laat op.

Ik heb een Rambo micklem en dus zat ik te denken of ik niet naast gewoon het bit, ook teugels aan het bitloze deel kan doen. Dan kan ik het bitloze bv als standaard doen maar als het lastiger gaat beetje bit erbij pakken voor duidelijkheid wat er moet gebeuren, of zorgt dit juist voor onduidelijk heid? Ik vind het erg lastig daarom vraag ik het even!

Groetjes

Ibbel

Re: Bitloos en met bit tegelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:10

Ja, dat kan (ook al is het niet echt de bedoeling van Micklem), en ja, dat kan helpen om duidelijk te maken wat je bedoelt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:10

Misschien eerst vanaf de grond oefenen? En nagefelijkheid is niet iets dat je door middel van een bit/druk op de neus moet verkrijgen ;) Zie dit meer als een 'beloning' van een paard dat los in het lijf is en ontspannen loopt.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:12

Ik heb dit zelf ook een tijdje gedaan, paardje werd bitloos gereden maar kon stront eigenwijs zijn (en dan ook echt eigenwijs en niet gewoon onwetend). Ik heb toen halster over een bithoofdstel gedaan, de teugels van het bit vastgeclipt aan het zadel zodat ze niet wegschuiven. Heeft naar mijn mening best geholpen om erin te krijgen dat ho ook echt ho is.

Wat je misschien ook zou kunnen proberen is een touwhalster, die komen meestal net iets scherper binnen dan de gewone sidepull. Dit is eigenlijk waar ik nu voornamelijk mee rijd en hier wordt ook echt naar geluisterd door paardlief, zelfs bij licht oppakken v/d teugels.

jf024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:15

Ibbel schreef:
Ja, dat kan (ook al is het niet echt de bedoeling van Micklem), en ja, dat kan helpen om duidelijk te maken wat je bedoelt.

Ik heb multi brulde, dus due is wel voor bitloos, of bedoel tegelijk?

Lynnepinny schreef:
Misschien eerst vanaf de grond oefenen? En nagefelijkheid is niet iets dat je door middel van een bit/druk op de neus moet verkrijgen ;) Zie dit meer als een 'beloning' van een paard dat los in het lijf is en ontspannen loopt.

Daar heb je een punt idd, heb je toevallig goede oefeningen hiervoor?
SEtequila schreef:
Ik heb dit zelf ook een tijdje gedaan, paardje werd bitloos gereden maar kon stront eigenwijs zijn (en dan ook echt eigenwijs en niet gewoon onwetend). Ik heb toen halster over een bithoofdstel gedaan, de teugels van het bit vastgeclipt aan het zadel zodat ze niet wegschuiven. Heeft naar mijn mening best geholpen om erin te krijgen dat ho ook echt ho is.

Wat je misschien ook zou kunnen proberen is een touwhalster, die komen meestal net iets scherper binnen dan de gewone sidepull. Dit is eigenlijk waar ik nu voornamelijk mee rijd en hier wordt ook echt naar geluisterd door paardlief, zelfs bij licht oppakken v/d teugels.

Ik zal idd eens kijken! Bedankt :)