welk type zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

welk type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 10:18

ik ben op zoek naar een ander zadel voor mijn ronde pony.

de pony is rond (Cob type) en breed, met weinig schoft en ongeveer 140cm.

ik zoek een dressuurzadel waar ik zelf vast in zit. nu rijd ik al jaren met een Isabelle Werth dressuurzadel op mijn andere pony, maar dit zadel is niet voldoende aanpasbaar aan de andere pony.
Ik ga zeker een zadelmaker laten komen, maar ik zou mij graag op voorhand al een beetje informeren. De pony is wel al zadelmak, maar nog niet goed doorgereden, vooral op- en afstappen vindt ze nog erg spannend. Dus zomaar even 10 verschillende zadels uittesten zie ik niet zitten.

Dit is een foto van haar van vorige winter. Ondertussen is ze nog een beetje gegroeid en iets breder geworden.
Afbeelding

Ik heb al eens advies ingewonnen en toen werd er mij een Albion zadel aangeraden. Mooi zadel maar helaas een behoorlijk prijskaartje.

Renee_S

Re: welk type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:27

Ik heb op mijn brede fjord een ainsley vanguard liggen. Deze zijn 2e hands regelmatig voor een nette prijs te vinden. Misschien is dat iets voor je

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:32

Een kent en masters?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:32

Albion vind ik echt zo'n advies van een grote paarden zadelmaker, die niets met pony's heeft. dat zijn megagrote zadels. Wij hebben hier c t/m e lopen, allemaal rond en kort en beginnen alles boomloos. Dan heb je ook dat gezeur niet met 20 zadels die elke keer niet passen. Van boomloos vind ik Karlslund persoonlijk erg fijn omdat dat ligt als een huis, ook bij gestuiter, en ook in hele korte maten komt, Ijslanderzadels zijn sowieso gemaakt voor c tjes waar volwassenen op moeten, dus totaal anders van bouw als een 'gewoon' paarden zadel. Die zijn op zulke pony's echt het proberen waard. Tegenwoordig zijn die ook veel meer dressuurmodel, met een diepere zit en fijne wrongen, in vergelijking tot de oude van vroeger, dus staar je niet blind op de platte pannenkoekmodellen met stegen, die zijn er niet meer.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 10:47

Ik kwam zojuist op een 2de hands site een Massimo dressuur II tegen. Zou dit kunnen passen? Iemand daar ervaring mee?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:49

Ik had ooit een massimo dressuur 16,5 inch op franse kussens, die had een draagvlak van 39 cm. Daar waren we zelf te lang voor helaas, kwamen over de wrong heen met onze knieën. Je moet echt de maten van de rug van je paard weten, en waar je zelf als ruiter in past, wil je 2e hands zinnig kunnen zoeken.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:36

Ik zou een Kent and Masters cob zadel overwegen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:37

Mijn pony lijkt wel een beetje op die van jou qua bouw. Ongeveer even groot en ook rondgeribd en kort. Ik heb een Crown zadel erop liggen, zelfde als Ideal. Mijn zadelmaker had hem tweedehands. Hij is erop gegaan toen ze net ingereden was en past na een keer verbreden vijf jaar later nog steeds prima.
Tweedehands zijn deze ook nog wel te vinden. Uiteraard wel door een zadelmaker laten checken!