Weet niet of het hier goed staat maar ik heb een probleem met het volgende:
Mijn paard vindt het verschrikkelijk als ik het hoofdstel om wil doen. Het probleem zit hem erin dat ze het niet fijn vindt als het hoofdstel over haar oren moet. Zodra het halster af is probeert ze haar hoofd omhoog te gooien zodat ik er niet meer bij kan. Doordat ik er bijna niet bij kan, klapt haar oor dubbel wanneer ik het kopstuk om wil doen. Als ze hoofd wel laag zou houden, kon ik haar oor vast pakken en dan het kopstuk rustig om doen. Ze wordt dit jaar 5. Toen ze ingereden werd ging dit wel goed. Die gene stond aan haar rechterkant, ik sta aan de linkerkant (denk de meeste mensen). Ze heeft geen wondjes aan/ in haar oor. Tandarts is geweest maar kon niets vinden. Gaf wel als tip om een grote frontriem erop te zetten. Ook heb ik een Rambo micklem gekocht. Het gaat nu soms wel wat beter. Speelt mijn paard nu een spelletje met mij of is het toch iets anders. Hebben jullie tips??
Heb je ook problemen met een halster om doen, ook als die nadrukkkelijk over de oren gaat?
Zoniet dan zou het kunnen dat een hoofdstel te veel druk geeft achter de oren en zou ik kijken naar een anatomisch hoofdstel die door de vormgeving echt veel minder druk geeft achter de oren en op de neus etc...
Een micklem is een anatomisch hoofdstel, dus die gebruik ik al. Maat is ook goed. Heb er eerst een geleend om uit te proberen. Halster gaat best goed, denk vooral omdat daar veel ruimte is en een stuk losser zit.
Ik had een paard waar ik niet aan de oren mocht komen. Hoofdstel over de oren trekken was dus drama. Mijn oplossing was het bitriempje van de Micklem los te maken zodat het bit aan een kan los is, het kopstuk over de oren te tillen en dan pas het bit in te doen en het bitriempje weer vastmaken.
Op deze manier hoef je het hoofdstel niet meer over de oren te trekken. Bij mij werkte dit prima en hoofdstel omdoen was geen enkel probleem meer.
Bij een pony die ik ken die dit ook doet/deed is de oplossing een hand op de neus leggen. Vergt even een handigheidje, want ik leg de hand op de neus voor het halster los gaat, en als je de neus te lang los laat bij wisselen naar hoofdstel, issue weg. Maar als ik soepel ompak doet ze niet eens een poging om haar hoofd in de lucht te gooien.
Albert
Geplaatst: 15-02-19 23:50
Bit aan een kant los maken van het bakstuk en het hoofdstel eerst achter de oren leggen.
Kelly_ann
Geplaatst: 15-02-19 23:52
Inderdaad, je kan het bit aan een kant los maken. Leg het kopstuk op de plek. En doe dan het bit in en gesp weer vast.
Lindsey_99
Geplaatst: 15-02-19 23:55
Het hoeft niet aan de oren te liggen, maar zodra je het kopstuk over de oren wil doen, trekt het in de mond. Wat Ingvdh zegt, bitriempje los doen, hoofdstel aan, bit erin doen en weer vastmaken. Daarnaast kun je oren aanraken, voelen, frutten erin oefenen met clickertraining. Mijn paard vond oren ook eerst vreselijk, maar met behulp van clickeren vind hij inmiddels een Oo-mox zalig.
XXTien1979
Geplaatst: 16-02-19 00:18
Met mijn vorige paard had ik daar ook problemen mee in het begin. Het hoofdstel over de oren trekken was niet prettig...hoofd omhoog ..kon ik er niet meer bij en het werd van kwaad tot erger.
Toen ben ik anders het hoofdstel om gaan doen: niet meer over de oren trekken, maar de oren 1 voor 1 naar voren "duwen/klappen" en er zeg maar "door" halen. Geen getrek meer! Misschien helpt dit bij jouw paard ook!
Otti1977
Geplaatst: 16-02-19 00:19
Mijn paard had hier ook last van. Ook met halster. Ik ben begonnen om aam te leren dat die wat lekkers kreeg voor en na het omdoen van het halster. Nu die dat weet is er niets meer aan de hand. Daardoor nu met hoofdstel ook geen problemen meer. Lijkt wel of die mij nu meer vertrouwd.
Paard kan ook met het hoofd omhoog gaan als reactie omdat hij de druk achter de oren (atlas en draai) niet fijn vind. Dit kan ontstaan door dat het paard bijvoorbeeld een keer gehangen heeft. stel het lukt niet op deze manier zoals je nu gaat doen, doe je er geen slecht aan een osteopaat langs te laten komen en even te kijken.
blokfluit
Geplaatst: 16-02-19 13:32
Er zijn ook speciale hoofdstellen waarvan het kopstuk los kan.
Als je nou eens begint om het bit in te doen. Dan 1 oor naar voren en daar het hoofdstel overheen doen, vervolgens aan de andere kant hetzelfde doen. Lees net dat Tien het ook zegt. Ik ben ook niet de grootste, maar het werkt bij ieder paard waar ik ooit mee gewerkt heb (en dat zijn er veel)
Heb vandaag weer eens de kaptoom gebruikt. Dit ging best goed. Ga nu hier vaker mee oefenen, ook op de dagen dat ik niet rij. Misschien dat ze hier ook rustiger op wordt?
Ik heb zelf trainingshoofdstellen(waarbij je het bit kan in en uit clippen) juist omdat ik zeker bij jonge paarden het een onprettige handeling vind, je moet eigenlijk het bit "extra ver" in de mond omhoog trekken om het over de oren te krijgen, dan liever éérst over de oren, en dan pas het bit erin.
Hoe is ze met het hoofdstel uit doen? Ik ken meerdere die zenuwachtig worden van het hoofdstel in het algemeen doordat ze met het uitdoen het bit langer vast houden of juist op moment van af doen met hun hoofd (de verkeerde kant op) bewegen, waardoor ze een negatieve ervaring met het hoofdstel/bit oplopen