De laatste tijd heb ik erg weinig (niet) gereden. Het gevolg is dat Sjaakie Schimmel zich in die vochtige periode heeft gehuisvest op mijn hoofdstellen. Nu haal ik dat er meestal met een leerdoekje af en vet het daarna in, maar echt lekker schoon wordt het dan eigenlijk niet.
Dus, wat is het wonder middel om een hoofdstel weer blinkend te krijgen?
Ik gebruik als ik iets écht schoon wil hebben warm water en passier leerzeep (die in dat blikje). Eerst de grote zooi met water eraf, dan de zeep goed inwrijven, royaal afspoelen met warm water en dan wat vet of balsam.
Ik gebruik dan de bridle cleaner van Passier, is een handige spray flacon. Ook handig om even te gebruiken wanneer je tussen door denkt even de neus/kopstuk schoonmaken. En vet het daarna in met hetzelfde merk leervet.
Het is beide niet spotgoedkoop maar doe jaaaaren met de producten.
cynthiacarme
Geplaatst: 07-02-19 13:20
Meenemen naar huis vond ik altijd het makkelijkst. En dan helemaal uit elkaar halen en alles uitleggen op een handdoek met netflix aan
Ik gebruikte altijd warm water en leerzeep. En opletten dat je met invetten niet teveel gebruikt dat trekt vuil aan.
Ik heb een leer zeep spray (is dat een woord ) van de welkoop. Lekker insprayen en met warm water afspoelen. Schijnt ook een invettende spray te zijn maar ik vet daarna nog heel licht in.
mavantos
Geplaatst: 07-02-19 13:55
Mijn stappen zijn bij echt heel, heel vuil tuig: 1. Afnemen met lauwwarm water, of even onderdompelen in een emmer/onder de spuit (door het water wordt het huidvet zacht en wrijf je dit met afdrogen eraf) 2. Afnemen met een droge (hand)doek 3. Poetsen met een vochtige(!) spons met Stübben zadelzeep 4. Wachten tot het leer echt droog is (of als je geen geduld hebt weer afdrogen ) 5. Het leer insmeren met één van de volgende producten: B&E bijenwas lederbalsem, Passier lederbalsem of Stübben Hamanol.
Zadelzeep gebruik ik liever niet, omdat het leer tegenwoordig niet meer chemisch geverfd wordt. Als je dit heel vaak doet dan kan je uiteindelijk de kleur van je leer halen is mij ooit verteld door een zadelmaker. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar lauwwarm water werkt even goed dus ik neem geen risico . Olie gebruik ik liever ook niet, want dat is slecht voor je stiksels.
De genoemde leerproducten vind ik het allerfijnste en werken het beste naar mijn mening. Alleen de Stübben Hamanol zit in een tube en als deze tube koud is dan krijg je het er erg lastig uit. Het helpt om deze tube even in warm water te leggen als het koud is.