Wat is dit onderdeel van deze gruwelijke optoming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Wat is dit onderdeel van deze gruwelijke optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:37

Ik kwam deze vreselijke afbeelding tegen van de optoming van een renpaard.
Dit schijnt geen uitzondering te zijn maar een “ standaard” optoming.
Los van het feit dat ik dit gruwelijk vind vraag ik mij in het bijzonder af wat dat soort van touwtje is in zijn oor.
Ik dacht aan een hartslagmeter oid maar kan hier niks over vinden.
Iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:39

het is een hoofdstel met hengstenbit met eroverheen een halster en hengstenketting. Stukje bij het oor weet ik ook niet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-02-19 09:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Saleisha

Geluidsdempende ‘proppen’ vermoed ik. Die tijdens een race eruit gehaald kunnen worden voor nog meer snelheid.

Zerena

Als het goed is (correct me if i'm wrong)
Zijn het propjes die het geluid tegen gaan.
De touwtjes zitten eraan zodat ze die propjes eruit kunnen trekken tegen het einde van de race.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zitten daar niet gewoon de oorproppen in? En dan is het touwtje ervoor dat de jockey ze eruit kan trekken om het paard aan te sporen en harder te laten gaan?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:40

Als t goed is zitten daar watjes aan, of katoenen balletjes. Die dempen het geluid, maar worden vaak tijdens de race uitgetrokken (vandaar de touwtjes). Het extra geluid kan net het paard motiveren om nog iets sneller te gaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:41

Ik neem aan dat het halster af gaat.. :)
Touwtje durf ik niks over te zeggen maar afgezien van dat hengstenbit (?) Wat ik zie valt het me mee qua wat erin hangt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:42

Wat vind je er gruwelijk aan?
Hoofdstel plus halster en ws oorproppen.
Geen hele vreemde dingen hoor.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:43

Volgens mij inderdaad proppen, die worden in de laatste meters eruit getrokken voor meer snelheid.
Verder is de optoming niet heel erg mishandelend. Het paard heeft een halster met hengstenketting om. En ik vermoed dat ze hier een reden voor hebben. Het is niet dat hij er de hele dag zo bij staat.
Deze paarden hebben flink wat bloed, een race is een super drukke omgeving. Dus ik vermoed dat dit is om het veilig te houden voor iedereen.

Voor de race gaan die ketting en dat halster af. En achter de schermen staan ze gewoon op stal. Dit is alleen om van de stal naar de racebox te komen.
Laatst bijgewerkt door Lau op 06-02-19 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Wat is dit onderdeel van deze gruwelijke optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:45

Ja ik vraag me ook af wat je hier zo 'gruwelijk' aan vind :?
Ik verwachtte echt iets ernstigs te zien :')

Dit zijn idd oorproppen, die kunnen wel of niet uit de oren getrokken worden..

Overigens, "een hartslagmeter", dat vind ik wel geniaal bedacht :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:48

Zit net in je profiel te kijken, je rijdt met S&T, laat je paard steigeren met S&T, zit zelfs een keer een halster onder het hoofdstel en hier val je over??

Bijzonder >;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:49

Oh, je bedoelt misschien de gruwelijke ketting door zijn mond? Dat is inderdaad niet zo'n aardig beeld, maar het kan voor dit paard nog steeds de vriendelijkste benadering zijn omdat hij anders niet luistert? Geen tijd voor grondwerk en pennygeneuzel, beestje heeft een baan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:50

Tja heel aardig is de combi niet maar ik gok dat je zonder dit soort grof geweld (ketting over tandvlees, hengstenringbit en ‘gewoon’ bit) dat dier niet gaat kunnen leiden. Ketting, ringbit en halster gaat eruit bij het racen zelf.

En ja je kan ze opvoeden maar daar wordt vaak geen tijd in gestoken bij renstallen. Prioriteiten kwestie gok ik
Laatst bijgewerkt door troi op 06-02-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:51

touwtje zijn 'gewoon' proppen in zijn oren die ze er tijdens de rece uit kunnen trekken aan het touwtje... wat je ziet lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:00

Pipodipo schreef:
Oh, je bedoelt misschien de gruwelijke ketting door zijn mond? Dat is inderdaad niet zo'n aardig beeld, maar het kan voor dit paard nog steeds de vriendelijkste benadering zijn omdat hij anders niet luistert? Geen tijd voor grondwerk en pennygeneuzel, beestje heeft een baan.

Serieus?! -O-

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:00

Onali schreef:
Zit net in je profiel te kijken, je rijdt met S&T, laat je paard steigeren met S&T, zit zelfs een keer een halster onder het hoofdstel en hier val je over??

Bijzonder >;)

Vind het een wezenlijk verschil als je een middel inzet voor contact en lichtheid,
In mijn rijden is slechts licht contact en 1 gram teugeldruk.
Wat ik op de foto zie is duidelijk bedoeld als zwaar geschut.
En te bedenken dat dit paard niet over diezelfde lichtheid beschikt en zichzelf daardoor steeds pijnigd.
Ben het wel eens dat er met stang en trens en elke andere bit ook heel veel leed word aangedaan bij paarden, zelfs met bitloze optoming want die zijn ook niet drukloos en je hebt daarnaast ook altijd te maken met de hardheid van de ruiterhand.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:09

Clasical schreef:
Onali schreef:

Bijzonder >;)

Vind het een wezenlijk verschil als je een middel inzet voor contact en lichtheid,
En te bedenken dat dit paard niet over diezelfde lichtheid beschikt en zichzelf daardoor steeds pijnigd.

Ben het wel eens dat er met stang en trens en elke andere bit ook heel veel leed word aangedaan bij paarden, zelfs met bitloze optoming want die zijn ook niet drukloos en je hebt daarnaast ook altijd te maken met de hardheid van de ruiterhand.

Bijzonder dat je dit kunt zien op die foto's.
Het bit wat het paard in heeft zou ook niet mijn keuze zijn, maar de mensen hebben wellicht een reden om die er in te hangen. Lijkt me als ze te hard inwerken met het bit dat hij niet full speed gaat, is niet handig voor een renpaard.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:10

Clasical schreef:
Onali schreef:

Bijzonder >;)

Maar je denkt dat ze met dit paard zo gaan rijden?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:14

Nee dat denk ik niet hoor, maar de Kinketting door de mond zal met lopen ook wel extreme druk geven als hij in die spanning loopt waarin hij naar de baan gaat?
Zie nog meer afbeeldingen waarin ook de onderkaak is vastgebonden met een touw?
Dus over de tong en rond de onderkaak.
Ieder zijn mening, mijn vraagstuk was waarvoor het touwtje was in het oor en daar heb ik duidelijk antwoord op gekregen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:14

...ik gok dat de foto voor de race genomen is, dus geen oorproppen.

Die hengstenketting gebruik ik als kaptoom OM het halster (de neusriem) heen. Dat is scherp zat, en dient mij niet als rem, maar zoals een stangbit (daar kun je kleine, precieze hulpen mee geven).

Ketting door de mond vind ik belachelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:16

Janneke2 schreef:
...ik gok dat de foto voor de race genomen is, dus geen oorproppen.

En je argument voor dat is?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:17

die zitten er toch juist voor de race in? En een klein stukje tijdens, totdat ze er door de jockey uit worden getrokken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:18

Mijn gok "foto is van voor de start' is gebaseerd op waarneming.

Ik zie geen zweet of adertjes door de huid, wel 'een boel temperament'.

Zou het dier opgetoomd zijn/worden met oorproppen, zou je die er nu in doen of al willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-02-19 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:18

en wat heeft dat met de oorproppen te maken?
Want die zitten er juist in voorafgaand?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:19

Of die foto nu voor of na de race genomen is, denk even na.
Als hij voor de race genomen is beseft het beestje echt wel dat hij moet gaan racen en zal puur hyper zijn. de hengstenketting is dan ook puur voor de veiligheid, stel dat t paard losbreekt terwijl er een race bezig is.

Als hij na de race is genomen zal dat beestje nog vol adrenaline zitten. Ook dan zal hij niet te houden zijn.

Meest vriendelijk? Misschien niet, maar aangezien het een foto is en geen filmpje kan ik niet zien hoe dat beestje wordt meegeleid. Meest veilig? dat waarschijnlijk wel.