Singel voor paard snel wondjes bij oksel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Singel voor paard snel wondjes bij oksel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 11:08

Hoi allemaal.

Ik heb nu de singel met bont van br, voor mijn paard die snel wondjes krijgt bij de oksel.. nu heeft hij er weer een dus ik wil opzoek naar een andere singel hebben jullie een idee? Iemand die dit ook heeft met zijn paard? Ik hoor het graag

upendo

Re: Singel voor paard snel wondjes bij oksel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:15

Hier hetzelfde probleem. In de winter rijd ik met een Prolite singel met een lemieux bontje eromheen. Echter zit er voor mijn gevoel ook iets in de wintervacht waardoor ze sneller wondjes krijgt.

In de zomer rijd ik vaak met een simpel neoprenen singel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:18

Ik heb de singel van Harry's Horse met merinowol. Die helpt de meeste wondjes te voorkomen.

Voor het rijden smeer ik de oksel nog in met vaseline :j

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:20

Niet alleen de singel zelf, maar ook de plaatsing is van belang. Leg je het zadel ver genoeg naar achteren? Trek je de benen naar voren voor je gaat rijden (juist niet doen namelijk!)

Als je de benen naar voren trekt voor het rijden trek je inderdaad de huid onder de singel glad, maar je trekt ook extra vel wat kan schuren voor de singel. Als je dit niet doet en het paard gaat bewegen glijd de huid snel genoeg in een goede positie waardoor het schuren wordt verminderd.

Is je singel ook goed schoon? In het bont blijft vaak zand en huidvet zitten waardoor je ook schuurplekken kan krijgen.

Een goede anatomische singel zonder bont die ver genoeg naar achteren ligt kan een hoop voorkomen.

Ik heb een fjord met veel buik waardoor alles naar voren glijd en hij vaak wondjes kreeg, sinds ik een goede anatomische singel heb en het zadel ver genoeg naar achteren leg en de singel dan ook ver naar achteren aansingel heb ik al een hele tijd geen wondjes gehad.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:22

Shavis91 schreef:
Niet alleen de singel zelf, maar ook de plaatsing is van belang. Leg je het zadel ver genoeg naar achteren? Trek je de benen naar voren voor je gaat rijden (juist niet doen namelijk!)

Als je de benen naar voren trekt voor het rijden trek je inderdaad de huid onder de singel glad, maar je trekt ook extra vel wat kan schuren voor de singel. Als je dit niet doet en het paard gaat bewegen glijd de huid snel genoeg in een goede positie waardoor het schuren wordt verminderd.

Is je singel ook goed schoon? In het bont blijft vaak zand en huidvet zitten waardoor je ook schuurplekken kan krijgen.

Een goede anatomische singel zonder bont die ver genoeg naar achteren ligt kan een hoop voorkomen.

Ik heb een fjord met veel buik waardoor alles naar voren glijd en hij vaak wondjes kreeg, sinds ik een goede anatomische singel heb en het zadel ver genoeg naar achteren leg en de singel dan ook ver naar achteren aansingel heb ik al een hele tijd geen wondjes gehad.

Oh echt waar? Ik trek inderdaad de benen altijd naar voren.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:23

Hij ligt trouwens goed en word ook vaak gewassen en uitgeborsteld

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:46

Ons vorige paard had dat ook. Daar hebben we van alles bij geprobeerd. Het hielp bij hem om met een anatomische singel te gaan rijden. Wij hebben die van WOW.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:57

Perryx schreef:
Oh echt waar? Ik trek inderdaad de benen altijd naar voren.

Yes, kijk maar hoeveel vel je voor de singel trekt, het is wel de bedoeling dat het onder de singel goed schoon is, maar de meeste 'singelplekken' ontstaan op de huid voor de singel, niet eronder.

Dat ik nog niet ver genoeg naar achteren singelde kreeg ik vaak singelplekken op de achterkant van het voorbeen, niet echt een logische plaats, maar doordat ik dus de benen naar voren trok, kwam er zoveel vel voor de singel te liggen, dat het tegen elkaar schuurde.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:03

Vaak liggen de singelstoten van je paard te ver naar achteren, hier kan je weinig aan doen meestal omdat het zadel nu eenmaal zo is.

Waarschijnlijk heeft jouw paardje de singelplek ver naar voren liggen en in combi met een zadel waar de singelstoten meer naar achter of midden van je zadel liggen is het probleem erger, je zadel word naar voren getrokken en je singel zit dan vlak achter de voorbenen.
Lastig om een goeie singel te vinden maar vooral niet te breed is belangrijk en de juiste vorm en dit kan per paard verschillen dat is nl uitproberen.

Heeft mij heel wat singels gekost en uiteindelijk maar ander zadel met singelstoten ver naar voren en probleem opgelost.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:09

rumay schreef:
Vaak liggen de singelstoten van je paard te ver naar achteren, hier kan je weinig aan doen meestal omdat het zadel nu eenmaal zo is.

Waarschijnlijk heeft jouw paardje de singelplek ver naar voren liggen en in combi met een zadel waar de singelstoten meer naar achter of midden van je zadel liggen is het probleem erger, je zadel word naar voren getrokken en je singel zit dan vlak achter de voorbenen.
Lastig om een goeie singel te vinden maar vooral niet te breed is belangrijk en de juiste vorm en dit kan per paard verschillen dat is nl uitproberen.

Heeft mij heel wat singels gekost en uiteindelijk maar ander zadel met singelstoten ver naar voren en probleem opgelost.

Je kan eventueel ook de zadelmaker vragen of er een mogelijkheid is om de singelstoten te verplaatsen of anders vast te stikken zonder dat de ligging van je zadel heel erg veranderd. Misschien scheelt dit je een heleboel zoekwerk. En misschien heeft hij of zij ook een goede tip voor een singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:45

Langere singel kopen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:14

Nielojram schreef:
Langere singel kopen.

Of overgaan op korte singelstoten/een lange singel. Dan heb je de gespen en al het naaiwerk daarvoor niet in de oksel zitten.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:36

Nielojram schreef:
Langere singel kopen.

Hij is hartstikke lang.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:45

Wij hebben het zelfde probleem.

Anatomische singel, goede maat, maar een plekje bij de oksel...