Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shavis91 schreef:Niet alleen de singel zelf, maar ook de plaatsing is van belang. Leg je het zadel ver genoeg naar achteren? Trek je de benen naar voren voor je gaat rijden (juist niet doen namelijk!)
Als je de benen naar voren trekt voor het rijden trek je inderdaad de huid onder de singel glad, maar je trekt ook extra vel wat kan schuren voor de singel. Als je dit niet doet en het paard gaat bewegen glijd de huid snel genoeg in een goede positie waardoor het schuren wordt verminderd.
Is je singel ook goed schoon? In het bont blijft vaak zand en huidvet zitten waardoor je ook schuurplekken kan krijgen.
Een goede anatomische singel zonder bont die ver genoeg naar achteren ligt kan een hoop voorkomen.
Ik heb een fjord met veel buik waardoor alles naar voren glijd en hij vaak wondjes kreeg, sinds ik een goede anatomische singel heb en het zadel ver genoeg naar achteren leg en de singel dan ook ver naar achteren aansingel heb ik al een hele tijd geen wondjes gehad.
Perryx schreef:Oh echt waar? Ik trek inderdaad de benen altijd naar voren.
rumay schreef:Vaak liggen de singelstoten van je paard te ver naar achteren, hier kan je weinig aan doen meestal omdat het zadel nu eenmaal zo is.
Waarschijnlijk heeft jouw paardje de singelplek ver naar voren liggen en in combi met een zadel waar de singelstoten meer naar achter of midden van je zadel liggen is het probleem erger, je zadel word naar voren getrokken en je singel zit dan vlak achter de voorbenen.
Lastig om een goeie singel te vinden maar vooral niet te breed is belangrijk en de juiste vorm en dit kan per paard verschillen dat is nl uitproberen.
Heeft mij heel wat singels gekost en uiteindelijk maar ander zadel met singelstoten ver naar voren en probleem opgelost.