Welk zadel voor ons?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yltje

Welk zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 21:06

Hi!

Ik kon zo even gauw niks vergelijkbaars vinden.

Ik heb inmiddels de ruimte om een goed zadel aan te schaffen voor paardlief.
Sinds ik haar terug heb gekocht in maart 2018 hebben we 2x gereden maar het zadel wat we erbij hadden paste ons als combinatie helaas niet.

Nu heb ik zelf wat lichamelijke ongemakken wat mijn zoektocht lastig maakt. Ik heb door 2 ongelukken vaak last van mn heup en bij te "wijd" zitten krijg ik kramp en ik heb artrose in mijn voet wat vast zit met 4 schroeven en daar heb ik ook dagelijks last van. Dit zou invloed kunnen hebben op welke beugels ik wel en niet zou kunnen handelen.

Nu paardlief, ze krijgt wat snel last van dr rug dus een goed zadel is een must. Tevens heeft ze een wat korte rug dus dit moet ons samen ook passen.
Wat fotos;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik geeeeen idee waar ik moet beginnen met zoeken naar een passend zadel. Ik twijfel tussen dressuur/western/boomloos, spring en veelzijdig liever niet.

Iemand die ons hierin op pad kan helpen? Die op basis van bovenstaande denkt "dit kan je proberen!"

We staan in noordholland en geen optie om naar een passer toe te gaan dus een tip voor een goede zadelpasser die in Noord holland komt is ook welkom!

Ik hoor het graag :D
Laatst bijgewerkt door Yltje op 29-01-19 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:10

Heel eerlijk denk ik dat (met de zadels die ik gezien/gevoeld heb), een western of boomloos zadel niks is. Vaak ztten deze toch een stuk breder dan dressuur of naar dressuur neigende zadels. Is een VZH neigend naar dressuur ook niks voor je?
Ik zou zeggen haal er sowieso een goede zadelmaker bij. Ik heb oa een fijne Rossner Montreal, Busse en een Kent en Masters gehad. Waren alle drie smalle zadels, maar hadden ook een kortere maat. Hadden ook meer ruimte op de schoft, zo te zien heeft die van jou ook een flinke schoft ? Daar zou ik dus sowieso opletten :j

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 21:18

Celiien schreef:
Heel eerlijk denk ik dat (met de zadels die ik gezien/gevoeld heb), een western of boomloos zadel niks is. Vaak ztten deze toch een stuk breder dan dressuur of naar dressuur neigende zadels. Is een VZH neigend naar dressuur ook niks voor je?
Ik zou zeggen haal er sowieso een goede zadelmaker bij. Ik heb oa een fijne Rossner Montreal, Busse en een Kent en Masters gehad. Waren alle drie smalle zadels, maar hadden ook een kortere maat. Hadden ook meer ruimte op de schoft, zo te zien heeft die van jou ook een flinke schoft ? Daar zou ik dus sowieso opletten :j

Dankjewel! Dan is western dus misschien toch iets wat minder geschikt. Nu zal het altijd persoonsgebonden zijn natuurlijk maar goed om rekening mee te houden!

Ik ga die zadels even opzoeken!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:20

Ik zou ook kijken naar een monoblad, dat scheelt toch in de breedte, er zijn verschillende merken die dressuurzadels met monoblad aanbieden.

barrbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:26

Albion heeft een aantal zadels wat voor het paard breed is maar waar voor de ruiter de zitting smaller gemaakt kan worden. Ik heb zelf snel last van mijn bekken doordat mijn paard ook redelijk breed is. Met de Albion Platinum is de zitting voor mij smaller gemaakt en nu geen last meer! Het is even investeren maar het maakt een wereld van verschil! Ik heb mijn zadel toen bij Van Rijs gekocht en hij kwam bij mij in Loosdrecht om de zadels te passen. Heel veel succes met je zoektocht!

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Welk zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:28

Wow

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:39

Ik zou gewoon een paar verschillende zadels gaan testen, en dan niet even een uurtje maar liefst een weekje, zodat je echt het verschil voelt. Zeker met heupproblemen is het heel persoonlijk wat wel en niet bij je past.
Ik had zelf vroeger rugklachten, en dat is helemaal over gegaan dankzij mijn oude barefoot, maar die zat juist wel erg breed. De meeste boomloze zadels zijn heerlijk zacht, je wordt niet heel geforceerd in een houding gedwongen, wat wellicht ook fijn is voor de heupen. De nieuwere Barefoots zitten wat smaller. Tegenwoordig zijn er veel meer modellen boomloze zadels, en volgens mij zitten de ghost zadels nog wat smaller én ze zijn erg geschikt voor paarden met een korte rug. Een aantal boomloze zadels waaronder ook de ghost kun je een week lang testen bij Buitenzinnig.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:41

Ik had veel baat bij een euroriding dressuurzadel. Maar dit is per persoon en per paard verschillend. Er zijn wel zadelmakers die met diverse zadels op lokatie komen en waar je het zadel ook een tijd mag uit proberen is mijn ervaring.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:51

Als je boomloos een kans wilt geven zou ik zeker bij ghost kijken. De zit is vrij smal, de zadels vrij kort en eventueel verkrijgbaar in een western model ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:08

Ik zou Suzanne Godijn eens laten komen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:52

bobje26 schreef:
Ik zou Suzanne Godijn eens laten komen.

Dat wilde ik ook zeggen :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:25

In westernzadels heb je ook verschillende breedtes kwa zit hoor.
Ik heb zelf een ghost en zit best smal.

Heb je plannen om naar de equitana te gaan in duitsland? Daar zijn enorm veel zadels van verschillende dicipline's en kun je proef zitten.
En anders zadel pas services maar dan ben je wel steeds een paar tientjes kwijt.

Of rijd eens naar Eppeljeck en ga een paar zadels proberen. Zeker omdat je nog niet precies weet wat je wilt.

Kwa beugels zou ik een set nemen die een breed voetbed heeft en eventueel wat demping(EZ rider.
Neem gedraaide beugels die al in de goede richting hangen zodat je ze niet met je voet hoeft te draaien. Ik heb zo'n setje van ijslandse beugels (in het blauw :P ) maar die hebben dan een smal voetbed.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:55

Bedankt voor de goede tips! Ik ga zeker alles even af en bekijken.

Ik zal inderdaad moeten gaan passen en proefzitten c.q. rijden, het is natuurlijk alleen ook lastig als je niet weet in welke richting je moet kijken. Dan wordt het voor een passer ook zo lastig haha.

Een goede zadelpasser is een must en ik ga ook even bij Suzanne kijken.

Plannen om naar Equitana te gaan zijn er (nog) niet. Misschien toch eens kijken!

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:18

En western zadel word niks.. die zijn meestal een stuk langer als een "gewoon" zadel, dat zal je paars waarschijnlijk niet goed liggen. Een boomloos zadel zit een stuk breder en is ook wat meer druk op de beugels voor nodig, is met je voet denk ik niet zo handig. Ik denk dat een dressuur zadel het beste zou zijn in verband met je heupen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:41

Ik zou eens kijken naar monoblad, dat scheelt al enigszins, en naar het merk Amerigo of Erreplus.
Die zijn smaller dan de gewone zadels en voor het paard volledig aan te passen.
Zijn wel prijzig!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:27

Cera_D schreef:
Als je boomloos een kans wilt geven zou ik zeker bij ghost kijken. De zit is vrij smal, de zadels vrij kort en eventueel verkrijgbaar in een western model ;)

Ja echt, voor mij was een zadel überhaupt vinden een kriem ;( en het moment dat ik op een ghost ging zitten was ik verkocht! Smal zitten, helemaal naar smaak te xpimpen, zeer veel opties qua vormgeving, super kwaliteit en een passervice (voor heel veel boomloos merken btw) aan huis waar je zeer veel opties kan testen voordat je iets aanschaft. Voor mij niets anders meer +:)+
Ps ik heb 3 ponies en twee zadels en 1 gedeeltelijk verlamd been tijdens het paardrijden!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:41

Als je naar western zadels gaat kijken: equitation/pleasure/park&trail zadels zetten de ruiter vaak minder breed. Er zijn ook dameszadels, met smallere twist. Mijn toenmalige Circle Y equitation zadel zat oprecht smal. Daarnaast had dat zadel ook de beugelophanging récht onder mijn heup, dus geen stoelzit. Een van de fijnste zadels die er zijn vond ik dat.
Westernzadels heb je ook korter, roundskirt. Sommige modellen zijn gewoon ook echt korter dan pleasure / reining modellen standaard zijn.

Zelf heb ik - toen paardlief eruit gegroeid was - de overstap naar Ghost gemaakt. Boomloos dus. Zit ook smal. Zelfs op mijn haflinger die ik na dat paard gekocht heb, zit ik op Ghost smal. In tegenstelling tot op bijv. Barefoot.

Er zijn ook flextree zadels tegenwoordig, met een lederen boom. Geven wat meer stabiliteit dan boomloos en meer ruimte voor beweging dan boom. O.a. Deuber, Sorenta, Prince, Heather Moffett etc. zijn op een lederen/flex opgebouwd.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:30

Het boomloze zadel Prince Orion. Te testen bij Ella’s zadelpasservice. Je kunt Ella ook laten komen met veel verschillende boomloze zadels. Ze heeft heel geel merken in haar collectie.

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:12

Ik denk een goede zadelmaker laten komen, met zoveel mogelijk verschillende zadels. En dan gewoon proberen wat het beste voor je werkt! Misschien denk je nu van hee niet te wijd. Maar als je eenmaal zit en je zit heerlijk dan weet je iniedergeval dat je de goede kant op gaat (ookal is het misschien een wijder model)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:20

Weet je wel wat je met je paard wilt doen?

Als je plannen hebt om dressuur wedstrijden te gaan rijden dan heeft het denk ik geen zin om naar westernzadels te kijken.
Om maar even een voorbeeld te noemen.

Citaat:
Ik denk een goede zadelmaker laten komen, met zoveel mogelijk verschillende zadels.

Maar wat zijn veel verschillende zadels? Dressuur, western, Endurance, boomloos, WE zadels?
Ken geen zadelverkopers die dit allemaal hebben.

Omdat ts nog niet precies weet wat ze wil is het denk ik handig om eerst wat winkels langs te gaan en te proberen. Zo'n zadelpasservice is ook niet gratis.

Als ze niet teveel haast heeft: Equiday in April.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:29

Ik ben heel tevreden over mijn zadel van Ninon Schutte.
Op maat gemaakt voor mijn spaanse propje met korte rug en heerlijk om in te zitten :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:47

Hier een paard die perfect aantoont als een zadel hem hinderd (krijgt hij vluchtgedrag van).
Met de zadelmaker zijn we zadels gaan passen, 2 test gereden en uiteindelijk werd het de Jeffries Jump. Volgens mij ook redelijk onbekend merk. Maar zit erg zacht.
Deze hebben ze ook in dressuur uitvoering.
Mijn paard heeft een korte rug met brede schoft (MW) vele hadden niet verwacht dat hij een MW nodig zou hebben.
Het zadel is een 17inch met verkorte panelen.
Ik zit er heel stabiel op, zelfs als paardje ergens van schrikt en een gekke sprong opzij maakt blijf ik nog gewoon stabiel zitten.
Afbeelding

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:33

Ik ken je probleem, ik heb zelf een fjord, en ben hypermobiel in mijn heupen (nou zou je zeggen, niet een lekkere combinatie, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan zeggen we dan maar).
Ik ben een hele tijd blij geweest met een Tekna Letek dressuurzadel tot deze niet meer paste op hem. Het is een vrij kort zadel en voor mij niet te breed terwijl hij wel op mijn rondgeribte fjord pastte.
Als je er meer over wil weten mag je me altijd een pb sturen ;)