Zadelonderlegger??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anxhenriette

Zadelonderlegger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 18:38

Hoihoi,

de kussens van mijn veelzijdigheidszadel liggen lager dan de voorkant van het zadel. waardoor je dus 'naar achter zit'. ik heb er wel een bontje onder liggen (zo een van br: https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... _1214.html)
maar dat is niet genoeg om het zadel weer recht te krijgen. dus wat zou je onder de kussens kunnen leggen dat het hoger ligt? ik heb gehoord van fleece eronder?
en zou dit ook kunnen? https://www.agradi.nl/br-onderleg-schap ... -beige.htm

ik zie graag reactie en jullie ideeën!!!

Nibbit

Re: Zadelonderlegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:40

Is je zadel dan niet gewoon te smal voor je paard

ninne1

Je kan er het beste een zadelmaker/passer bij laten komen, die kan kijken of ze het zadel nog mooi passend kunnen krijgen. Als je er zomaar iets onder gaat leggen maak je ook de boom smaller waardoor het zadel kan gaan knellen.

Edit:
en idd wat Nibbit zegt, als het zadel voor hoger ligt dan achter is het zadel te smal bij de schoft waardoor het naar achteren gaat kiepen.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 28-01-19 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

minouesmee

Goede zadelpasser laten komen. ;)

Anxhenriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 18:44

ninne1 schreef:
Je kan er het beste een zadelmaker/passer bij laten komen, die kan kijken of ze het zadel nog mooi passend kunnen krijgen. Als je er zomaar iets onder gaat leggen maak je ook de boom smaller waardoor het zadel kan gaan knellen.

Oke dankje! ik weet niet of een zadelmaker gaat lukken. Het is niet mijn eigen pony, ik heb niet zo veel geld en de baas wil het niet betalen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:49

Maar als het zadel zo slecht ligt, kun je er eigenlijk niet meer mee gaan rijden.
Je pony kan er pijn van krijgen, wondjes van krijgen, spieren kunnen wegvallen, rug wegdrukken en vast komen te zitten etc.

Beste is toch dat er een deskundig iemand naar het zadel kijkt, eventueel de kussen kan opvullen of juist verkleinen.
Maar dat heeft alleen zin als het zadel op zich goed genoeg past op de pony.

Anxhenriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 18:52

Barbet schreef:
Maar als het zadel zo slecht ligt, kun je er eigenlijk niet meer mee gaan rijden.
Je pony kan er pijn van krijgen, wondjes van krijgen, spieren kunnen wegvallen, rug wegdrukken en vast komen te zitten etc.

Beste is toch dat er een deskundig iemand naar het zadel kijkt, eventueel de kussen kan opvullen of juist verkleinen.
Maar dat heeft alleen zin als het zadel op zich goed genoeg past op de pony.

Ja ik heb ook een ander zadel gekregen, dressuur. maar ik wil de andere houden voor het springen en crossen. ik heb verder al een hele tijd gereden met dit zadel dus ik hoop niet dat ze er last van heeft gehad ;(

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:11

Het kan inderdaad zo zijn dat de boom te smal is, maar dat hoeft niet perse. Het kan ook zijn dat de boom qua vorm niet past bij de rug van je pony, de kussens te leeg zijn etc.

Bij mij past de boomvorm niet helemaal en ik heb in overleg met de zadelpasser een prolite-pad, die achter opgevuld kan worden, waardoor de kussens wat omhoog komen.
Dit moet je echter alleen doen als je zeker weet dat je zadel niet te smal is. Anders komt er te veel druk op de te smalle voorkant en dat ligt dan echt niet lekker.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:36

Het is jammer dat de pony niet van jezelf is. Je zou het met de eigenaar kunnen bespreken. Maar ik begrijp ook dat je vrijwel machteloos bent en het comfortabel wil maken voor je verzorg pony.

Als het zadel van voren opgehoogd moet worden dan zou je kunnen denken aan:
https://www.horze.nl/paarden-artikelen/ ... l4EALw_wcB