Ik vroeg mezelf af wat jullie ervaringen zijn met Tekna, met name het springzadel maar qua materiaal ed zijn ervaringen met het dressuurzadel ook welkom. En heeft iemand misschien foto’s van de wrongen, en dan de verschillende maten? Alvast bedankt!
dianaw33
Geplaatst: 27-01-19 10:14
Ik heb alleen ervaring met de Tekna letek, en vond dat een knetterhard rotding in de zitting en de kussens, oncomfortabel voor ruiter en paard.
Ik heb destijds een gloednieuw tekna springzadel aangeschaft voor mijn jonge paard, na consult van een zadeladviseur. Want mooi op de groei, boom kon je wisselen etc. Nog geen half jaar later paste het zadel niet meer en was ook niet meer passend te krijgen. Kussen waren ook keihard geworden. Kon mijn gloednieuwe zadel weer verkopen. Never nooit meer tekna voor mij.
Ik heb een Tekna spring gehad op m’n vorige paard, zadel is wat harder, maar materiaal vond ik verder erg fijn. Wel was het zadel helaas te klein voor mij, ben 1.79m. M’n benen kwamen over de wrongen heen.
Ik heb zelf niet zo’n lange benen gelukkig, maar ik ben wel 1,78. Bij het rijden op iemands anders paard met het springzadel had ik daar ook geen last van! Mijn vorige zadel had dit qua wrong. Is dit vergelijkbaar qua dikte met de gewone of de xl?
Ik heb al jaren een tekna dressuurzadel. Heel erg blij mee! De wrongen kun je maken zoals je zelf wilt met klittenband wrongen die je zelf erop kunt plakken. Wij reden eerst altijd zonder klittenband wrong en nu heb ik er een klitten band wrong onder die heel klein is, hoog geplaatst. Die klittenband dingen die ik er nu onder heb, zijn niet eens van tekna zelf maar het gaat prima. Je hebt ook hele grote, lange bv.
Ik heb een tekna letek dressuurzadel, en sinds kort een tweedehands tekna letek springzadel! Ook met xl wrongen erop, ik vind ze zelfs een beetje veel Verder vind ik het heerlijke zadels, passen goed op mijn pony en bij mij. Ze zitten prima, een beetje hard maar daar wen je snel aan en het stoort mij niet. Tuurlijk als je op een super luxe zadel zit merk je verschil, maar daar is de prijs ook na. Beide zadels kraakten een beetje, maar met talkpoeder tussen de bladen is daf zo opgelost. En bij de leren versie leren beugelriemen gebruiken, geen kunsstof heb ik ondervonden. Wat een geluid maar met leren is hij muisstil. Springzadel met xl wrongen Dressuurzadel met standaard wrongen
Heb zelf een tekna dressuur zadel kunstof. Zeer tevreden heb normale wrong erop en dat is voor mij voldoende.
Tevens heb ik een ouder kunstof model tekna voor mijn welsh A. Mijn verzorgster vind hem super lekker zitten en zijn we dus ook blij mee.
Enige puntje is dat de singelstoten ook kunstof zijn en je die dus wel tzt een keer moet vervangen. Zie ik nu bij het tweedehandse zadel. Mijn nieuwe zadel is dat nog niet aan de orde.
Kitty_
Geplaatst: 01-02-19 20:50
Ik ben zelf dealer van Tekna en Letek en ben erg tevreden over de zadels. Ik heb nog geen scheef Tekna of Letek zadel in handen gehad. Zadels zijn altijd keurig afgewerkt. De kussens van de huidige modellen zijn wel iets zachter dan voorgaande modellen. Naast Tekna is er nog de lederen versie Letek en Letek plus.