Welk bit voor speciaal geval?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk bit voor speciaal geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 01:04

Hoi Bokkers,

Ik weet dat er al veel fora over de keuze voor bitten zijn, maar ik kan nergens iets vinden wat in de buurt komt van mijn speciale geval.

Ik start met mijn e-pony tussen de paarden in de disciplines dressuur, springen en eventing. We hebben het eigenlijk altijd met simpele bitjes gedaan: Watertrens, bustrens, d-trens en weer terug naar watertrens, inmiddels een watertrens met extra grote ringen. Ik wissel meestal van bit als mijn dressuurinstructeur denkt dat het goed is om weer eens te wisselen. Ik weet niet of dit vaker voorkomt: Maar soms heeft mijn paard wat afwisseling nodig wat bitten betreft. Dit geeft vrijwel direct een resultaat, tot het moment dat we dus weer op een punt vast komen te zitten en mijn instructeur er graag iets anders in ziet hangen.

Ik gebruik doorgaans voor zowel de dressuur als het springen en de eventing hetzelfde bit. Echter lopen we recent tegen nieuwe problemen aan. Mijn pony is inmiddels flink gespierd en krijgt daardoor een beetje 'praatjes' (merrie), m.a.w. ze is een eigenwijzer dan vroeger. Ze heeft heel veel plezier in het rijden en vind de afwisseling fantastisch. In haar afstamming zit veel renpaard en dus heeft ze veel plezier in het 'rennen' tijdens crossen. Toch is ze met de dressuur super te controleren en zal ze, zolang ik haar eerlijk behandel, altijd haar beste beentje voor zetten.

Dit indoor seizoen ben ik meer gaan focussen op het springen. Ze vindt het geweldig en kan het ook goed. Helaas wordt ze op wedstrijden nét iets te enthousiast. Ik weet niet wat het is, maar wanneer ik de ring in ga ontsteekt ze in 1 bonk energie dat alleen maar harder en harder wil. Ze trekt op elke hindernis aan, dus dat is niet zo zeer het probleem. Het probleem is dat ik de controle verlies, bijna niet kan sturen (en dus soms net niet of net wel uit de bocht vlieg) en al helemaal geen tempo kan terugnemen. Ze zet de hals erop en gaat.

Nu hoor ik je denken: Dit kun je beter rijtechnisch oplossen. Daar ben ik dus mee bezig geweest, maar... Ze doet het thuis niet, ze doet het niet tijdens springles (op locatie) en ook niet tijdens oefenspringen. Héél soms doet ze het wel tijdens oefenspringen, maar dan zet ik haar tussen de hindernissen stil en als ik dat een paar keer gedaan heb, dan wordt het minder. Het wordt ook minder als ik bijvoorbeeld 2 parcoursen rijd, de tweede ronde is ze dan vaak de ergste energie kwijt. Tijdens het losrijden reageert ze perfect op al mijn hulpen en laat ze zich netjes controleren, maar ga ik die ring in dan kan ze alleen nog maar dribbelen totdat ze mag.

Mijn springinstructrice heeft de filmpjes van wedstrijden gezien en zegt dat een ander, strenger bit, wellicht (tijdelijk) de oplossing brengt en wil graag dat ik er voor het springen een ander bit in hang. Immers, met het springen kunnen de balken er nog af maar zodra het hoger wordt dan wordt het gevaarlijk. Ook tijdens eventingwedstrijden, waar de hindernissen dus niet meegeven is controle erg belangrijk. Echter, ik weet niet wat voor bit. Ik ben niet thuis in de 'scherpere bitten' en ben bang dat ik een verkeerde keus maak. Mijn pony gaat namelijk voor me door het vuur, maar behandel ik haar 1 keer oneerlijk dan kan ik 100 stappen achteruit zetten en moet ik weer een aantal maanden aan het vertrouwen werken. Ik ben dus bang dat ik er een té scherp bit in hang. Ze heeft maar een klein mondje en het is ook geen tank van een paard, dus ik wil er geen heel hekwerk in hangen. Zo erg is het nu ook weer niet. Wie heeft een idee? Mijn instructrice noemde zelf het pelham bit of een pessoa bit, maar als ik zo lees over de werking ervan en de verschillende mogelijkheden bij het gebruik van zo'n bit dan schiet de paniek er gelijk weer in. Ik ben dus op zoek naar een bit dat scherper inwerkt dan een watertrens met grote ringen, maar ook weer niet zo scherp dat ze (als ze braaf is) vertrouwen verliest in het bit.

Wie heeft verstand van dergelijke bitten en kan mij een beetje sturen in wat voor bit ik het best kan gebruiken en op welke manier? Ik heb geen ervaring met het rijden met twee teugels, maar ben wel bereid het te leren als het nodig is (ooit moet toch de eerste keer zijn).

Ik rijd tevens al met martingaal, maar dit haalt niets uit. Mijn instructrice heeft ook al geadviseerd het nieuwe bit te combineren met een Mexicaanse neusriem (enkel een Mexicaans hoofdstel had geen resultaat). We rijden Z1 dressuur (zonder S&T omdat ik er vanwege haar kleine mond niets in durf te hangen) B/L springen (op wedstrijd B omdat ik het vooral belangrijk vind dat ik volledige controle heb voordat ik hoger ga) en B eventing (om dezelfde reden).

Alvast bedankt!

keshia

Re: Welk bit voor speciaal geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 01:18

Er is een bitje dat bij norma gebruik gewoon een trensje is, maar zodra er teveel druk op komt blokkeert en scherper in werkt. Zoiets zou je misschien kunnen proberen. En anders een pessoabitje en dan op de eerste ring zetten. Dan heb je net wat meer te vertellen. Wel gewoon goed opletten dat je eerlijk blijft in je teugelvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 01:35

keshia schreef:
Er is een bitje dat bij norma gebruik gewoon een trensje is, maar zodra er teveel druk op komt blokkeert en scherper in werkt. Zoiets zou je misschien kunnen proberen. En anders een pessoabitje en dan op de eerste ring zetten. Dan heb je net wat meer te vertellen. Wel gewoon goed opletten dat je eerlijk blijft in je teugelvoering.

Klopt, een danger-bit heet het volgensmij. Ik snap daar de werking alleen niet van. Het zou veranderen in een stang/ongebroken bit als er druk op komt, maar ik weet niet hoe dit inwerkt. Ik heb mijn pony in het verleden wel eens op een ongebroken bit gereden, alsook op een enkelgebroken en momenteel dubbel gebroken en heb hier nooit eigenlijk verschil in gevoeld. Daarom ben ik ook onder het mom van 'vriendelijker' en ook advies van mijn instructeur overgestapt op dubbel gebroken. Ik ben hierom ook niet helemaal overtuigd en zeker van de werking.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 01:45

Wij hebben op stal voor ex-renpaarden er wel eens een rubberen pelham in hangen met kinketting en dan met 2 teugels of een connectie riempje (1 teugel) rijden.
De ketting zorgt er voor dat je een gelimiteerde "doorslag" hebt van het hefboom effect. Wij gebruiken een rubberen versie omdat de thoroughbreds vaak kleine gevoelige monden hebben.
Als je met twee teugels rijdt heb je het voordeel dat je zelf bepaald hoeveel gebruik je maakt van het bit. Ofwel, je kan de tweede teugel iets strakker pakken in de cross of in het spring parcours indien nodig.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 01:47

Je kunt een Yankee bit proberen, is wat milder dan een Pessoa en je kan hem op verschillende manieren gebruiken.

http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... n/yankees/

Edit: die van mij rijd ik tegenwoordig ook met een ongebroken pelham met dubbele teugel, werkt voor hem perfect.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 03:15

Ik ben voor vergelijkbare problemen van een dubbel gebroken watertrens overgestapt naar een Sprenger D-trens met danger functie, en ik ben er echt heel tevreden mee. Pony had en heeft nog steeds een fijn mondje maar heeft buiten, tussen en voor de sprongen veel minder praatjes, echt ontzettend prettig. Werkt inderdaad in als een dubbel gebroken trens bij normale aanleuning en zodra het paard tegen de hand begint te trekken blokkeert het middenstuk en veranderd het bit in een ongebroken trens. Een ongebroken trens is niet persé scherper, maar wel duidelijker (minder ruis) dan een dubbel gebroken variant. Het is denk ik vooral de directe correctie bij onbeleefd gedrag die maakt dat het bit goed werkt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:05

Let er wel op dat je pas met dubbele teugel mag gaan rijden vanaf het Z springen, dus dat advies kan ze vast negeren.

TS, ik denk dat het probleem wellicht bij jou ligt. Als ze dit in de trainingen niet doet, en op wedstrijd wel, dan ligt er wellicht toch een stuk spanning bij jou. Waarom zet je haar anders niet gewoon een keer stil in het parcours, of rijd je een volte? Dan maar een keer geen foutloos rondje...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:37

De pelhams met twee teugels vallen al af.. hele goede oplossing maar je mag alleen maar starten met een pelhamriempje en 1 teugel. Wat dus het hele effect weg haalt en er onduidelijke communicatie over blijft.

Ik weet niet of deze bitten mogen op wedstrijden maar is dit niet wat voor jou;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alledrie met lichte hefboomwerking. Om net dat beetje bij te kunnen zetten.
En heb je al eens een kneveltrens geprobeerd? Misschien wordt er wel erg positief gereageerd op de druk op de wangen erbij.

Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is wat wel of juist niet werkt. Succes!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:47

Gewoon geen ander bit..

Als hij het thuis niet doet op oefenparcour niet en op wedstrijd wel is het toch heel logisch dat de fout bij jou ligt?

Volgens mij ben jij veel te gefocust op een foutloos rondje. Je trekt haar gewoon stil tijdens het oefenen en dat helpt, waarom dit dan niet toepassen op wedstrijden? Heel erg jammer dan dat je een paar wedstrijden verknalt maar het lijkt mij de moeite waard. Jij rijd op wedstrijd blijkbaar anders dus het is ook heel logisch dat jouw paard dan ook anders reageert.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:17

Ik zou ook even kijken of je een yankee bitje proberen kan. Hier wissel ik ook mee tussen de kneveltrens en yankee als ik merk dat we weer wat controle verliezen. Juist van belang dat ze vanaf het achterbeen springt. Als ze zo hard gaan worden ze te vlak. Dat is inderdaad te gevaarlijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:45

Ik reed (nu geblesseerd) mijn merrie op een pelham omdat zij ook te enthousiast werd. Ik heb er hele fijne ervaringen mee omdat ik niet meer als een debiel moest trekken.

Een pelham heb je in alle soorten en maten, je moet er dan net een vinden die fijn is voor jouw paard. Zelf reed ik met een simpele gebroken omdat een stangetje te scherp inwerkte.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:54

even los van de bitten: je zegt dat ze tijdens het oefenspringen soms ook eens enthousiast wordt, en je dit dat gemakkelijk kan oplossen door ze eens tussen de hindernissen stil te zetten.
Is het een idee om eens 1 of 2 echte wedstrijden op te offeren en dezelfde taktiek te gebruiken?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:13

mijn paard had het zelfde probleem (denk ik)
het 1e rondje vrij goed te controleren en het 2e rondje "wist ze zelf wel de weg"
Ik heb gewoon een aantal concoursen 2 rondjes opgegeven 1e rondje is dan voor de wedstrijd en 2e rondje HC, dan kun je het 2e rondje gebruiken om haar af en toe stil te zetten/wat duidelijker te zijn.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:07

Kaitlyn schreef:
Let er wel op dat je pas met dubbele teugel mag gaan rijden vanaf het Z springen, dus dat advies kan ze vast negeren.

TS, ik denk dat het probleem wellicht bij jou ligt. Als ze dit in de trainingen niet doet, en op wedstrijd wel, dan ligt er wellicht toch een stuk spanning bij jou. Waarom zet je haar anders niet gewoon een keer stil in het parcours, of rijd je een volte? Dan maar een keer geen foutloos rondje...

Sorry, start al een tijdje niet meer in NL. Dacht dat dubbele teugels waren toegestaan.

Je kunt natuurlijk ook een paar keer HC starten waardoor je het misschien minder erg vind om haar een keer stil te zetten. Of als het mogelijk is eerst een rondje BB en dan een gewoon B parcours rond.
Ik zou trouwens ook geen L starten tot dat dit probleem is opgelost. Vooral veel km maken en dan komt het wel goed!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:13

_Snow_White schreef:
Kaitlyn schreef:

Sorry, start al een tijdje niet meer in NL. Dacht dat dubbele teugels waren toegestaan.

Je kunt natuurlijk ook een paar keer HC starten waardoor je het misschien minder erg vind om haar een keer stil te zetten. Of als het mogelijk is eerst een rondje BB en dan een gewoon B parcours rond.
Ik zou trouwens ook geen L starten tot dat dit probleem is opgelost. Vooral veel km maken en dan komt het wel goed!

Geen probleem! :D
Mijn keuze zou inderdaad ook zijn om een aantal keer HC te starten, zodat je ‘m gewoon stil kunt zetten of een volte kan rijden als ie te gek wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:19

Voor iedereen die reageert op het feit dat het aan mij ligt: Wellicht. Maar het is een nieuw fenomeen. Ik start al 5 jaar springwedstrijden en al 3,5 jaar crosswedstrijden en dit is iets nieuws sinds omstreeks september/oktober. Mijn pony is heel gevoelig, dit is bekend. Ik hoef (in de dressuur) nog maar aan galop te denken en ze galoppeert al. Dus ja, wellicht ben ik iets anders gaan doen.. (beter geworden misschien?) Maar mijn instructrice kan er de vinger niet op leggen.

Ik heb tevens al geprobeerd om 'wedstrijden op te offeren'. Het gaat mij niet om de winstpunten en winnen doe ik toch nooit met mijn overbouwde pony zonder mooie afstamming.. Ik doe het puur voor mijn plezier. Het is wel mijn uiteindelijke doel om weer L te gaan rijden, maar het komende jaar zie ik dat nog niet gebeuren. Maar goed, stilzetten op wedstrijd heb ik al 6 keer geprobeerd. Van de 6 keer had het 4 keer geen effect en 2 keer een klein beetje, maar niet zoals bij oefenspringen.

Het enige waarvan ik kan bedenken dat anders is, is dat er op wedstrijd meer mensen rond de bak staan.. Maar ik heb ook drukke regiokampioenschappen gereden en toen was het nooit een probleem.

Mijn instructrice denkt dat het ligt aan het feit dat ze gespierder wordt en daarom meer praatjes krijgt. Ook in de omgang (met mij, niet met anderen) is ze brutaler geworden. Niet onhandelbaar, maar ze wil nog wel eens door me heen beuken als ze bijvoorbeeld een plasje wil ontwijken (lekker eventingpaard) terwijl ze vroeger mijn persoonlijke ruimte wel respecteerde. Zulke dingen.

Verder is ze medisch helemaal nagekeken, ook harnachement en zadel is nagekeken door fitters. Dus ja
.. Wij weten het ook niet.

Aan iedereen die met suggesties is gekomen: Enorm bedankt! Ik ga ze morgen allemaal eens op een rijtje zetten en me inlezen!