Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mcjv schreef:Lekker les nemen. Zo te horen is dit een rijtechnisch probleem, en neemt je paard je gewoon in de maling. Wat doet je paard als hij doet waar hij zelf zin in heeft?
Waarom rijd je met een pessoabit? Wat is jouw reden geweest om je paard op een hefboom te rijden?
Ik zou als ik jou was een normaal water- of bustrensje inhangen om mee te beginnen, les nemen, en heel veel kilometers maken.
123horses0 schreef:Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijn bitje voor mijn paard. Ik heb een heel sterk paard en ik reed eerst dressuur met een dubbel gebroken watertrens maar mijn paard deed gewoon waar ze zelf zin in had. Met springen reed ik altijd al met een pessoa bitje en daar kan ik haar perfect mee rijden, dus voorlopig rij ik hier ook dressuur mee.
Op mijn dressuur wedstrijden is dit bit helaas niet toegestaan dus ben ik op zoek naar een bitje waar ik haar ook fijn mee kan rijden maar wat maar 1 ring heeft aan het bit. Heeft iemand hier ervaring mee en kent een fijn bit?
Celine_Famke schreef:Ik zou dit niet met een bit gaan oplossen.. Dressuren met een pessoa bitje kan nooit een goede oplossing zijn, imo gaat het niet om de hoeveelheid kracht in de mond.
Blijkbaar gaat er rijtechnisch in jullie communicatie iets niet goed. Ik zou les gaan nemen i.p.v. een sterk bit nemen.
lotthje schreef:Ik heb zo'n bitje wat een stang wordt als het paard te sterk in zijn mond wordt. Geen idee hoe het precies heet. In principe is dit gewoon een dubbelgebroken trens, dus je zou dat kunnen proberen? Geen idee of dat toegestaan is op wedstrijd helaas.
(ik ben het ook eens met bovenstaand advies. Heeft mij ook heeel erg geholpen met mijn paard wat dus ook erg sterk in de mond is. Helaas ben ik nog niet zo ver in lessen dat ik het op enkel gebroken durf/kan, maar het gaat al stukken beter!)
Kabayo schreef:lotthje schreef:Ik heb zo'n bitje wat een stang wordt als het paard te sterk in zijn mond wordt. Geen idee hoe het precies heet. In principe is dit gewoon een dubbelgebroken trens, dus je zou dat kunnen proberen? Geen idee of dat toegestaan is op wedstrijd helaas.
(ik ben het ook eens met bovenstaand advies. Heeft mij ook heeel erg geholpen met mijn paard wat dus ook erg sterk in de mond is. Helaas ben ik nog niet zo ver in lessen dat ik het op enkel gebroken durf/kan, maar het gaat al stukken beter!)
Danger bit heet dit volgens mij. Vriendin van mij heeft een. Hij word ongebroken, niet een stang. Dat is imo heel wat anders.
Is gewoon toegestaan op wedstrijden
Kabayo schreef:lotthje schreef:Ik heb zo'n bitje wat een stang wordt als het paard te sterk in zijn mond wordt. Geen idee hoe het precies heet. In principe is dit gewoon een dubbelgebroken trens, dus je zou dat kunnen proberen? Geen idee of dat toegestaan is op wedstrijd helaas.
Danger bit heet dit volgens mij. Vriendin van mij heeft een. Hij word ongebroken, niet een stang. Dat is imo heel wat anders.
Is gewoon toegestaan op wedstrijden
123horses0 schreef:Natuurlijk neem ik lessen zowel dressuurlessen als springlessen. Het is helemaal niet het geval dat ik aan het trekken ben aan het bit ik rij mijn paard met springen met een pessoabitje en dit is ook echt nodig voor dit paard.
Ik wil alleen voor dressuur een ander bit omdat ik dit totaal geen fijn bit is om mee dressuur te gaan rijden, maar mijn paard reageert niet goed op een dubbelgebroken watertrens. Mijn vraag was dus als iemand een ander fijn bitje weet voor mee te dressuren.
123horses0 schreef:Natuurlijk neem ik lessen zowel dressuurlessen als springlessen. Het is helemaal niet het geval dat ik aan het trekken ben aan het bit ik rij mijn paard met springen met een pessoabitje en dit is ook echt nodig voor dit paard.
Ik wil alleen voor dressuur een ander bit omdat ik dit totaal geen fijn bit is om mee dressuur te gaan rijden, maar mijn paard reageert niet goed op een dubbelgebroken watertrens. Mijn vraag was dus als iemand een ander fijn bitje weet voor mee te dressuren.
Amanda schreef:Mijn instructeur sprak ooit eens de wijze woorden: "Een paard kan alleen maar sterk worden en vasthouden als jij hem iets geeft om vast te houden."
Oftewel, jíj moet leren loslaten en je paard ook. Ga daar eens aan werken tijdens les. Wacht oefeningen en leren loslaten. Een ophouding om attent te maken en dan weer loslaten is prima op de juiste momenten natuurlijk. Maar dat is maar een moment en meteen weer los.
Daarnaast zijn er wel degelijk paarden die vanuit een gedragsprobleem (dus géén rijtechnisch probleem) niet altijd op een trens te rijden zijn. Zo kan ik de mijne prima bitloos en op trens ontspannen in de bak rijden, maar in het bos niet. Hij heeft verlatingsangst en wéét dat hij door een trens heen naar huis kan rennen. Helaas slecht aangeleerd gedrag, wat ik er niet meer uit krijg. Buiten rijd ik daarom op scharen. Hij kan hier niet doorheen rennen, omdat de werking van dat bit op zo'n moment best heftig is. Maar los teugeltje en alleen oppakken wanneer nodig is dan ook alles. En ik heb een kuikenmak paard buiten. Ze weten echt wel wanneer ze wat kunnen.
CharmingS schreef:Amanda schreef:Mijn instructeur sprak ooit eens de wijze woorden: "Een paard kan alleen maar sterk worden en vasthouden als jij hem iets geeft om vast te houden."
Oftewel, jíj moet leren loslaten en je paard ook. Ga daar eens aan werken tijdens les. Wacht oefeningen en leren loslaten. Een ophouding om attent te maken en dan weer loslaten is prima op de juiste momenten natuurlijk. Maar dat is maar een moment en meteen weer los.
Daarnaast zijn er wel degelijk paarden die vanuit een gedragsprobleem (dus géén rijtechnisch probleem) niet altijd op een trens te rijden zijn. Zo kan ik de mijne prima bitloos en op trens ontspannen in de bak rijden, maar in het bos niet. Hij heeft verlatingsangst en wéét dat hij door een trens heen naar huis kan rennen. Helaas slecht aangeleerd gedrag, wat ik er niet meer uit krijg. Buiten rijd ik daarom op scharen. Hij kan hier niet doorheen rennen, omdat de werking van dat bit op zo'n moment best heftig is. Maar los teugeltje en alleen oppakken wanneer nodig is dan ook alles. En ik heb een kuikenmak paard buiten. Ze weten echt wel wanneer ze wat kunnen.
Lees dit maar eens goed TS, ik ben het hier helemaal mee eens! Als je hier met je huidige instructrice niet mee uitkomt is het misschien eens tijd om een nieuwe te zoeken