Informatie over verstelbare zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

Informatie over verstelbare zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 12:15

Onlangs bleek dat mijn zadel niet meer past dus ik ben aan het uitkijken naar een nieuw zadel. Omdat mijn paard wel volgroeid is maar al eens van gewicht wisselt (dikker in de lente) en ik wil investeren in een definitief, mooi zadel dat altijd past, was ik aan het uitkijken naar een zadel dat je gemakkelijk kan aanpassen zoals een Deuber Barrock (el campo) of een Harry Dabbs (ik heb een pre met een korte, heel brede rug).
Maar Iemand zei me dat zadels met een verstelbare of vervangbare boom niet ideaal zijn omdat je dan ook de drukpunten verandert. Nu weet ik niet meer wat goed is. Ik heb al een paar verkeerde aankopen achter de rug dus dat wil ik deze keer echt vermijden.
Wat denken jullie?

Gizeppie

Re: Informatie over verstelbare zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:29

Ik heb zelf twee zadels gehad waarbij je alles kon verstellen.. Ik heb een Tekna Le Tek gehad met verstelbaarkopijzer en kussens.. Deze heb ik na vier maanden weg kunnen doen. Ten eerste omdat de kussens veel te hard waren (zit foam in en geen wol) en hij lag niet meer goed op mn pony. Daarna ben ik over gegaan op een Kent en Masters. Ik ben ontzettend blij met dit zadel. De kussens zijn zacht, aanpasbaar en ligt op heel veel paarden goed. Hij heeft op mn pony van 1,52 gelegen, maar ligt nu ook op mn paard van 1,67 goed. Mijn pony had een mega korte rug en weinig ruimte.. Een 17 inch paste makkelijk.. Kent en Masters zijn dus geen super lange zadels..

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:37

Ik rijd zelf al iets meer dan anderhalf jaar met een deuber amarant met verstelbaar kopijzer.
Ik ben er uitermate tevreden van, mijn merrie(ook een PRE trouwens) kan nogal wisselen in bespiering en daardoor kan ik zelf door minimale aanpassingen mijn zadel toch passend houden. Ik heb jarenlang gesukkeld met een passend zadel vinden voor betreffende merrie dat ik blij ben dat ik eindelijk de oplossing gevonden heb, ze kan winter en zomer veel verschillen. Met alle andere zadels kregen we constant drukplekken en spieratrofie. Wat het probleem is bij andere verstelbare merken is dat het verschil tussen de verschillende kopijzers te groot is, je kan dus niet zo minimaal aanpassen als bij de deuber. Ik heb mijne wel laten aanmeten door equimaro en ben er uitermate tevreden over. Ik kan me wel voorstellen dat ze dus niet voor elk paard passend te krijgen zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:40

Ik rijdt al jaren met een Trekker Luxus, traploos verstelbaar.

Maar je moet het mooi vinden en geen wedstrijden willen rijden. Want er zit een voorboog aan, die niet is toegestaan.

Daarbij is het een semi boomloos zadel en geen standaard zadel.

CStokman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:29

Ik rij zelf met Bates, deze zijn verstelbaar in boom maar ook de kussens in het zadel kunnen aangepast worden voor verschillende paarden.

De innova zit heel fijn maar de dressage ligt op mijn paard beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:47

Gizeppie schreef:
Ik heb zelf twee zadels gehad waarbij je alles kon verstellen.. Ik heb een Tekna Le Tek gehad met verstelbaarkopijzer en kussens.. Deze heb ik na vier maanden weg kunnen doen. Ten eerste omdat de kussens veel te hard waren (zit foam in en geen wol) en hij lag niet meer goed op mn pony.

Hier net zo, een gloednieuwe tekna gekocht want die zou zo mooi mee kunnen veranderen met mn paard volgens zadelpasser.
Zadel was veel te krap, ook met een grotere boom en paste totaal niet.
Kussen binnen de kortste keren knoerdhard en scheef.
Nog geen jaar meer gereden en het valt me op hoeveel vrijwel nieuwe teknas te koop staan...
Raad je dus aan daar ver van weg te blijven.

Ik heb nu een ideal crown Suzannah voor mijn jonge paard en d pony. Ligt op beide perfect en dmv de kussens is er wel wat te sturen als ze veranderen qua spieren etc.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:58

Myrthe3 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik heb zelf twee zadels gehad waarbij je alles kon verstellen.. Ik heb een Tekna Le Tek gehad met verstelbaarkopijzer en kussens.. Deze heb ik na vier maanden weg kunnen doen. Ten eerste omdat de kussens veel te hard waren (zit foam in en geen wol) en hij lag niet meer goed op mn pony.

Hier net zo, een gloednieuwe tekna gekocht want die zou zo mooi mee kunnen veranderen met mn paard volgens zadelpasser.
Zadel was veel te krap, ook met een grotere boom en paste totaal niet.
Kussen binnen de kortste keren knoerdhard en scheef.
Nog geen jaar meer gereden en het valt me op hoeveel vrijwel nieuwe teknas te koop staan...
Raad je dus aan daar ver van weg te blijven.

Ik heb nu een ideal crown Suzannah voor mijn jonge paard en d pony. Ligt op beide perfect en dmv de kussens is er wel wat te sturen als ze veranderen qua spieren etc.

Nou precies dat! Hij was eruit gegroeid, maar hij kon nog makkelijk een boommaat groter. Maar dat maakte het zadel niet passend..

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:09

Ik heb nu denk ik een halfjaar een Signum zadel. Die is traploos verstelbaar en de boom veranderd in de lengte ook mee. Na 6 zadels is dit voor ons echt de oplossing! :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:40

Een Trekker en een Freeform, beiden verstelbaar. Ideaal!

Ook voor onze pony met lastige rug een Trekker gehad, geen enkel boomzadel paste goed, maar deze wel.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:42

Hier al jaren blij met m'n thorrowgood zadels. Een a twee keer per jaar de zadelmaker erbij en weer door. Geen gezeur met niet passende zadels meer.kent en master is de leren variant ervan. Top!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:14

Suzan_bobar schreef:
Hier al jaren blij met m'n thorrowgood zadels. Een a twee keer per jaar de zadelmaker erbij en weer door. Geen gezeur met niet passende zadels meer.kent en master is de leren variant ervan. Top!

ik heb idd de kent en masters. Passen op mn beiden paarden (een van 1,67 en een van 1,52).. Ideaal.. Heerlijk zadel overigens..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:37

Hier een Pegaso. De boommaat moet goed zijn. Maar je kunt zelf de kussens aanpassen en de voorste singelstoot verplaatsen.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 08:52

Dank voor alle tips en sorry voor de late reactie, zit nu ziek thuis en heb gisteren eigenlijk alleen maar geslapen.
Er zijn toch veel positieve verhalen met verstelbare zadels, lees ik, dat stelt me wel gerust. Al hangt het ook af van het merk. Van de Tekna ga ik dus wegblijven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:02

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:53

Misschien wel handig om te weten dat wanneer je een deuber El Campo breder of smaller draait, niet alleen de voorkant veranderd maar de volledige boom van vorm veranderd.

Dit is dus niet te vergelijken met het verwisselen van een kopijzer zoals bij merken als wintec, thorowgood, Kent & master, tekna, trekker en andere die hier worden genoemd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:18

Ik vind de nieuwste lijn van Wintec ook heel prima. Zijn erg goed aanpasbaar en niet lang. Ook mooie, brede kussenkanalen. Zijn de kunstofvariant van Bates natuurlijk.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 11:34

@hoefijzer. Is het goed dat de hele boom verandert of net niet? Dat lijkt mij wel positief, of hangt dat ervan af?
@Malenka. BUA ken ik niet, ga ik eens bekijken.
@Lante. Wintec heb ik al eens geprobeerd. Past niet goed op mijn paard, en ik zit er zelf ook niet zo goed in.
Laatst bijgewerkt door Ereste op 18-01-19 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:40

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:19

Ereste schreef:
@hoefijzer. Is het goed dat de hele boom verandert of net niet? Dat lijkt mij wel positief, of hangt dat ervan af?

Dat kan in het voordeel zijn, maar wanneer een paard bijvoorbeeld van zeer smal naar zeer breed gaat veranderd de boomvorm zoveel dat het waarschijnlijk niet meer past. Maar geen enkel zadel zou daar in mee kunnen gaan dus dat lijkt me geen bezwaar.

Een Deuber heeft goede zachte leren kussens met hoge kwaliteit dempende wol. Veel aanpassingsmogelijkheden naar het paard en makkelijk op verschillende wijzen te vullen. Dat maakt dat zo'n zadel veel aanpasbaarder is dat iets als Wintec en Thorowgood.

Die laatste twee, om als voorbeeld te nemen, hebben harde synthetische wol met al vrij star gevormde kussens. Veel aan te passen is er niet naast het kopijzer.
Maar, het prijsverschil is ook meer dan 2000(!) euro met een Deuber el Campo. Je mag dus ook wel even wat meer verwachten van de Deuber.

Wanneer je het budget hebt, zouden Deuber en Harry Dabbs hele goede zadels zijn om te beginnen om naar te kijken. Ontwikkeld voor jouw type paard en qua prijs en kwaliteit een investering in je paard voor de toekomst. Beide best anders voor jou als ruiter om in te zitten trouwens. Maar ook beide bij de zelfde zadelmaker te bekijken dus dat komt goed uit.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:30

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 16:03

@hoefijzer. Het budget ben ik nog bijeen aan het scharrelen . Ik hoop dat zeer binnenkort gedaan te hebben. :)
Maar net omdat het over zo’n groot bedrag gaat wil ik zeker zijn deze keer een goede keuze te maken. Mijn vorig zadel heeft mijn paard dan wel geen drukplekken maar wel lichte spieratrofie bezorgd. Het zat hem dus in de weg, en dat terwijl hij altijd zijn best bleef doen. Door zijn karakter heb ik dat lang niet opgemerkt :( . Het ging heel geleidelijk. Dat vind ik zo erg, en daarom wil ik nu investeren in een zadel dat hem volledig past en comfortabel is en kan blijven passen. Ik zie dit inderdaad als een investering voor de toekomst. Vooral ook omdat mijn bijrijdster mooie vorderingen met hem maakt en steeds moeilijkere oefeningen vraagt. Het zal me waarschijnlijk ook beurten bij de osteopaat besparen .
Tijdens mijn zoektocht naar zadels voor pre’s met korte brede ruggen kwam ik bij Deuber en Harry Dabbs uit (k geef wel toe dat ik moest slikken toen ik de prijs zag :o ). Een Dabbs heb ik al eens uitgeprobeerd en zat heerlijk. Leunt ook het dichtst aan bij wat ik gewoon ben. Maar de Deubers lijken mij nog net iets makkelijker aan te passen en ze zijn zo mooi. En we hebben net onze eerste stapjes in de WE hebben gezet, daar past de Deuber ook mooi in. Die hoop ik binnenkort uit te proberen. Ik ben heel benieuwd hoe die zal zitten.
Ik ben in ieder geval wel overtuigd nu dat het de investering waard is, nu ik lees wat de verschillen met de andere merken zijn.
Is er een verschil in kwaliteit tussen een Deuber El Campo en een Deuber SKL? Of gaat het daar vooral om looks?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 16:13

@zippora. Je maakt de keuze er niet gemakkelijker op :D
Ziet er interessant uit, maar ik vraag mij toch af of de flexibiliteit niet ten koste van de drukverdeling gaat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:23

Heb je er al eens een goede zadelpasser bij gehad? Die kan meteen kijken welke zadels al dan niet passen bij je paard. :)

Ik heb een Fairfax zadel op mijn paard liggen, maar als we die op het paard van mijn vriendin hadden gelegd was dat niet de oplossing geweest. Die heeft nu een Bates uit de nieuwste collectie en die loopt daar weer geweldig onder.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:27

Als ik voor alle type paarden een exact passend zadel had gehad dan was ik zo arm als job. Desondanks waren de merken, meer voor mijzelf als de paarden, stubben, première, kent en masters, devoucoux. De kent en masters heeft een verwisselbaar kopijzer, past prima op een gemiddelde kwpn, echter er blijven uitzonderingen, voorbeeld, hoge schoft, onvoldoende bespiering naast de schoft/ schouder Dus soms wordt er geen passend zadel opgelegd maar een aangepaste onderlegger ( liefst met 3 vakjes) onder het zadel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:39

Ereste schreef:
@zippora. Je maakt de keuze er niet gemakkelijker op :D
Ziet er interessant uit, maar ik vraag mij toch af of de flexibiliteit niet ten koste van de drukverdeling gaat.

Naar mijn weten is de drukverdeling met een boomzadel alleen beter als het zadel optimaal past, wat bijna nooit het geval is ;)
Zelf heel tevreden over Barefoot. Hidalgo heeft ook hele mooie zadels!