Eq flapless zadels ervaringen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, A_nouk, SayaJones, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Faline

Eq flapless zadels ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 03:42

Ik kon er helaas nog maar weinig echte ervaringen over vinden, de eq flappless zadels. Oftewel zadels zonder zweetbladen of met verwijderbare zweetbladen.

De promotiefilmpjes en informatie van het merk zelf zijn wel erg positief, logisch natuurlijk. Maar ik vond zelf de argumenten en uitleg ook wel erg geloofwaardig.
Daarnaast kwam ik nog een 2tal onderzoeken tegen waaruit bleek dat ruiters stiller en beter zitten zonder zweetbladen.

Ik ben nog steeds zoekende naar het perfecte zadel voor mij en mijn super ronde en korte ponys. Ik heb nu een tribal sinds augustus en die zat en lag opzich prima. Helaas is ie sinds kort beginnen te schuiven naar voren in de galop en merkte ik op dat het lichtjes begint te wippen van achter in de draf.
Ik heb uiteraard binnenkort een afspraak daar voor staan bij de zadelmaker. Maar uiteindelijk zit ik na tijden toch nog altijd met die zadels van eq in mijn hoofd.
Ook omdat ik zowel endurance als dressuur doe, dus de verwijderbare zweetbladen zouden wel ideaal zijn.
Weet iemand overigens of de zadels zonder zweetblad op wedstrijd zijn toegestaan?

Nou goed.. Ik ben dus vooral benieuwd of er al mensen zijn met ervaring met deze zadels! :j

Auri X Kharamel veulentje geboren 16 juni <3 <3

Cera_D

Re: Eq flapless zadels ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:06

Gohst zadels hebben verschillende modellen zonder zweetbladen (en eventueel een andere bovenkant zodat je ook kan wisselen met normale zweetbladen). Ik heb zelf een model met lange zweetbladen en ben er super positief over!
Je kan natuurlijk altijd een passervice laten komen om te kijken of het wat voor je is.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:12

Lijkt me nou niet fijn zonder zweetblad, zeker bij zwaardere trainingen en wedstrijden niet, dan krijg je toch natte benen van het paard zn zweet?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:17

Maar als ik het zo zie, kies je of voor een dressuur zadel of voor een springzadel, dus jouw probleem is nog niet opgelost. De wrongen zitten namelijk wel vast, dus die zijn of dressuur gericht of springgericht. Ik snap daardoor het nut er ook niet zo van om het zweetblad eraf te kunnen halen?

Vind wel de boom er heel bijzonder uitzien. Weet jij wat de werking daarvan is?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:15

Rena100 schreef:
Maar als ik het zo zie, kies je of voor een dressuur zadel of voor een springzadel, dus jouw probleem is nog niet opgelost. De wrongen zitten namelijk wel vast, dus die zijn of dressuur gericht of springgericht. Ik snap daardoor het nut er ook niet zo van om het zweetblad eraf te kunnen halen?

Vind wel de boom er heel bijzonder uitzien. Weet jij wat de werking daarvan is?

Het nut van het rijden zonder zweetblad zou zijn dat de ruiter veel beter z'n balans kan houden (is een poos geleden onderzoek naar gedaan) en dat het paard reageert op veel kleinere en fijnere hulpen omdat het contact beter is.
Maar ik heb het zelf dus ook nog niet geprobeerd, maar ik vind het concept wel echt leuk.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:31

Maar deze zadels hebben wel nog een wrong, waardoor je alsnog 'steun' hebt aan het zadel.

Afbeelding

Snap het gewoon nog niet zo goed...maar ben wel benieuwd naar de bijzondere boom/kussens. Die zien er toch wel heel fijn uit op de een of andere manier.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:10

Rena100 schreef:
Maar deze zadels hebben wel nog een wrong, waardoor je alsnog 'steun' hebt aan het zadel.

[ [url=m/dE01A4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Snap het gewoon nog niet zo goed...maar ben wel benieuwd naar de bijzondere boom/kussens. Die zien er toch wel heel fijn uit op de een of andere manier.

Ja daar heb je inderdaad wel een punt, ik vind het er ook fascinerend uit zien en kan me heel goed voorstellen dat het voor bepaalde combinaties echt fantastisch werkt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:25

Zaldi heeft zo iets al heel lang, en andere endurance- en boomloze zadelmerken ook, eventueel met losse flaps waar wrongen aan zitten die je aan je beugelriemen bevestigt. Geen nieuw concept hoor. Ik heb zoiets van Hidalgo en van Freeform gehad. Probleem bij mijn paard was de stabiliteit, alleen een boom zonder zweetblad kan bij een rond bol paard eerder gaan schuiven.

De Woordvoerder Paard & Communicatie

GEZOCHT: STARTREKK KOPIJZER 4/5 https://www.bokt.nl/markt/ad/483924/gez ... jzer-nr4-5
Op stap samen, gedragstraining: http://dewoordvoerder.nl/op-stap-samen-gedragstraining/
Workshops, clickertraining http://dewoordvoerder.nl/workshops/

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie