suikermeisje schreef:Ik denk dat het grootste probleem is dat jij vindt dat het paard maar los moet laten op het bit en het niet bij jezelf zoekt..
Ik denk dat dit nogsteeds een rijtehnisch probleem is en misschien dat een andere instructeur je meer kan helpen hiermee..
Loslaten doen we zeker wel. Alleen maar eigenlijk, vooral tijdens de les. Wisselen van instructrice ga ik ook niet doen, aangezien zij ons al vanaf dag 1 begeleidt, en de focus gewoon op het goede stuk ligt. Ik denk alleen niet dat het rijtechnisch op te lossen is dat ze protesteert op het bit, al voordat ik erop ga bij het indoen.
LoveBodin schreef:Dit probleem klinkt heel bekend.
linksgebogen paard dat op rechts vasthoud, of eigenlijk: links niet goed aanneemt. Tenminste, dat is dan heel vaak het geval.
Dit is niet geheel afhankelijk van het bit, natuurlijk heeft dat wel invloed. Ik had hetzelfde probleem, ben van bit gewisseld en het is nog steeds aanwezig, maar wel minder.
Wij zijn bezig met recht maken en op twee teugels, want dat is zo'n paard niet. Die ontspanning in de kaak is gewoon lastig te bereiken en je hebt geduld nodig. Mijn instructrice bood wel een quick-fix aan, maar ze zei al dat ze dat niet aan zou raden, omdat je dan toch niet iets structureel oplost. Ze zei wel dat het bestond, maar we hebben ervoor gekozen om het niet op die manier op te lossen, maar door telkens weer recht te maken, dus op links nauwelijks stelling, en proberen om daar toch die linkerteugel aan te laten nemen, en op rechts proberen om ook druk te krijgen op links, en dan recht, of evt. iets rechts gebogen de bocht door.
Ben jij rechtshandig TS?
Ik ben rechtshandig ja. Wat jij beschrijft is wat we ook aan het doen zijn. Recht maken, voelen, loslaten en buigen. Soepel maken dus. De tijd nemen we ook zeker, maar ik denk gewoon dat er wat winst te behalen valt op het bit.
Melewel94 schreef:Klinkt misschien raar, maar probeer eens bitloos. Kijk hoe jullie er beiden op reageren. Als het probleem zich nog steeds voordoet, is het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem. Natuurlijk moet je wel even met bitloos de tijd geven om je paard (en jezelf!) er aan te laten wennen.
Ik heb haar toen ze nog niet van mij was bitloos gereden. Eigenlijk ging het hierbij redelijk hetzelfde, maar ze ging heel erg hangen. Vanwege dat we eventing en springen willen gaan starten zijn we met bit gaan rijden en hier liep ze veel meer ontspannen op.
Elisa2 schreef:Is het gebit nagekeken?
Als het niets medisch is, dan is het rijrechnisch en zoals al aangegeven word, bereik je het loslaten van de kaak alleen maar als je je paard goed van achter naar voren naar de hand toe rijdt. Hoe actiever achter, hoe lichter de voorkant.
Wbt het bit zou ik ook zeggen, laat een bitfitter komen..sommige paarden hebben weinig ruimte in de mond, een laag gehemelte etc. En voor de een is een dun recht bitje prettig, voor de ander weer een dikker dubbelgebroken. Dat kunnen wij niet zien vanaf een computerscherm.
Ja. Er wordt wel degelijk van achter naar voren gereden, de voorkant wordt juist zoveel mogelijk losgelaten. De achterkant wordt steeds actiever, maar dit is geen probleem wat je in 3 maanden op kan lossen. Ik wil mijn paard ook niet met een bit laten lopen waarmee ze duidelijk aangeeft dat ze het niet fijn vind, en ik denk dat dit toch echt wel invloed kan hebben.