Welk bit werkt wel?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

M_ontana

Welk bit werkt wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 19:44

Hallo :wave:

Ik zoek al een tijdje naar het goede bit voor mijn paard. Tijdens het rijden houdt ze vaak vast, en laat ze niet los/geeft niet na. Na ongeveer drie kwartier wordt ze wel losser, maar nog niet helemaal. Rijtechnisch hebben we het al grotendeels op kunnen lossen. Tijdens de les zijn we eigenlijk alleen maar bezig met loslaten. Ze wil ook niet kauwen op het bit. We hebben eerst een tijd gereden op een dubbel gebroken bustrens, maar daar liet ze helemaal niet op los. Toen hebben we gereden met een dubbel gebroken bustrens van koper, en hier was ze wel iets losser mee maar nog niet veel. Ook hebben we er een dubbel en enkelgebroken watertrens in gehad van verschillende materialen en maten, en een enkelgebroken bustrens maar hierbij hetzelfde verhaal. Nu rijden we met een enkelgebroken bustrens, die bij te veel druk een stang word, maar op dit bit protesteerde ze heel erg. Dus ik ben weer terug bij de dubbelgebroken bustrens van koper, maar hierbij is het probleem nog niet opgelost. Verschillende diktes in bitten maakt ook niks uit.
Ook is ze helemaal binnenstebuiten gekeerd, en er is lichamelijk niks aan de hand. Ook past mijn tuig goed.
Wie heeft er een idee welk bit zou kunnen werken voor ons?

Caily

Re: Welk bit werkt wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:51

Van achter naar voren gaan rijden. Als je de achterhand aan het werk zet en alles in balans komt, volgt het loslaten vanzelf. Een voorwaarde is ook dat de ruiterhand los is en niet op slot staat. Wellicht kan wisselen van instructie helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:02

Nagevelijkheid ontstaat vanuit ontspanning en is geen reactie die je met druk in de mond oplost. Als je paard ontspant komt het wel goed. Is Het paard op zijn gemak in de omgeving? heeft hij genoeg vrije beweging? Is de rug ontspannen? Spanning in de rug ontstaat vaak uit scheefheid. Een paard voelt dat het uit balans raakt, en omdat Het een vluchtdier is, ontstaat er spanning. Een vluchtdier dat omvalt kan immers niet meer vluchten en dat is eng. Het paard spant de rug aan om in balans te blijven en omdat de lange rugspier aan de halswervels vast zit, gaat het hoofd omhoog. Scheefheid herken je aan signalen zoals:
Hoofd omhoog of achter de loodlijn lopen, in beide gevallen is het hoofd dichter bij het lichaam dan wanneer de hals op lengte is, en met het hoofd dicht bij het lichaam is het makkelijker om in balans te blijven. Til zelf maar eens iets zwaars op, als je je arm strekt en het ver van je vandaan houdt is het veel zwaarder dan wanneer je het dicht bij je lichaam houdt. Zo is het ook met het hoofd van het paard
Op de volte of in de wending op de schouder vallen of over de schouder weg lopen, een belangrijk deel van de scheefheid is de verticale scheefheid en dat betekent dat het paard op het ene voorbeen meer gewicht heeft dan op het andere been. Het paard loopt zijn gewicht achterna en loopt daarom soms over de schouder weg.
Dubbel klappen in de hals voor de schoft, uitzwaaien met de achterhand, en zo zijn er nog wel meer dingen. Kijk eerst eens of je paard echt recht en ontspannen is voordat je een ander bit neemt

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:04

Heb je ook een watertrens geprobeerd? Mijn paard is heel fijn in de aanleuning, maar toen ik nog met een bustrens reed merkte ik dat mijn paard minder schuimde en eigenlijk nooit krabbelde op het bit. Voelde ook wat stugger aan. Sinds ik met een watertrens rij is hij veel meer lekker aan het knabbelen, zachter in de mond en heeft altijd een mooi schuimmondje.

Edit.
En uiteraard komt een fijne aanleuning van een actief van achter naar voren gereden paard. Maar er zijn nou eenmaal paarden die houden van een bewegelijk bitje of juist een bit die heel stil ligt.
Laatst bijgewerkt door nina82 op 12-01-19 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:08

Ik zou, afgezien van het rijtechnische verhaal, waar ongetwijfeld ook werk aan is, eens contact opnemen met een bitfitter.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 20:10

Caily schreef:
Van achter naar voren gaan rijden. Als je de achterhand aan het werk zet en alles in balans komt, volgt het loslaten vanzelf. Een voorwaarde is ook dat de ruiterhand los is en niet op slot staat. Wellicht kan wisselen van instructie helpen.

Dit gebeurt. Ik ben zelf ook constant bezig met loslaten en voelen. Ik denk alleen dat een ander bit kan helpen, aangezien ik niet vind dat het hoort dat het paard protesteert tegen het bit.
Elvirawortel schreef:
Nagevelijkheid ontstaat vanuit ontspanning en is geen reactie die je met druk in de mond oplost. Als je paard ontspant komt het wel goed. Is Het paard op zijn gemak in de omgeving? heeft hij genoeg vrije beweging? Is de rug ontspannen? Spanning in de rug ontstaat vaak uit scheefheid. Een paard voelt dat het uit balans raakt, en omdat Het een vluchtdier is, ontstaat er spanning. Een vluchtdier dat omvalt kan immers niet meer vluchten en dat is eng. Het paard spant de rug aan om in balans te blijven en omdat de lange rugspier aan de halswervels vast zit, gaat het hoofd omhoog. Scheefheid herken je aan signalen zoals:
Hoofd omhoog of achter de loodlijn lopen, in beide gevallen is het hoofd dichter bij het lichaam dan wanneer de hals op lengte is, en met het hoofd dicht bij het lichaam is het makkelijker om in balans te blijven. Til zelf maar eens iets zwaars op, als je je arm strekt en het ver van je vandaan houdt is het veel zwaarder dan wanneer je het dicht bij je lichaam houdt. Zo is het ook met het hoofd van het paard
Op de volte of in de wending op de schouder vallen of over de schouder weg lopen, een belangrijk deel van de scheefheid is de verticale scheefheid en dat betekent dat het paard op het ene voorbeen meer gewicht heeft dan op het andere been. Het paard loopt zijn gewicht achterna en loopt daarom soms over de schouder weg.
Dubbel klappen in de hals voor de schoft, uitzwaaien met de achterhand, en zo zijn er nog wel meer dingen. Kijk eerst eens of je paard echt recht en ontspannen is voordat je een ander bit neemt

De rug is grotendeels wel ontspannen. Ze is op haar gemak in de omgeving, en staat minimaal 8 uur per dag buiten in een groep waar ze het goed mee kan vinden. Ja, ze is licht scheef naar links gebogen. Dit heb je ook niet 1 2 3 opgelost. We hebben haar nog maar 3,5 maand (hiervoor stond ze in Zweden). Ze valt al bijna niet meer over de schouder heen. Dit probleem is al grotendeels opgelost. In een valse knik loopt ze zeker niet, we lopen ook vooral niet te plukken aan de voorkant. Ze is ook los in haar lijf, alleen ze houdt vast in haar mond, en met name op rechts. Is rechts los, pakt ze links vast.

nina82 schreef:
Heb je ook een watertrens geprobeerd? Mijn paard is heel fijn in de aanleuning, maar toen ik nog met een bustrens reed merkte ik dat mijn paard minder schuimde en eigenlijk nooit krabbelde op het bit. Voelde ook wat stugger aan. Sinds ik met een watertrens rij is hij veel meer lekker aan het knabbelen, zachter in de mond en heeft altijd een mooi schuimmondje.

Ja, dit staat ook in het verhaal. We hebben dubbel en enkel gebroken geprobeerd, en verschillende maten.

Avalanche81 schreef:
Ik zou, afgezien van het rijtechnische verhaal, waar ongetwijfeld ook werk aan is, eens contact opnemen met een bitfitter.

Hier denken we zelf ook aan. Rijtechnisch is het logisch dat er wat te verbeteren is aangezien we haar nog niet lang hebben en ik ook nog maar 15 ben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:18

Mijn merrie deed vreselijk moeilijk over eigenlijk alles wat gebroken was. Altijd hard kauwen of de tong eroverheen. Ik heb een bitfitter laten komen, toen kwam ik erachter dat ze gewoon geen ruimte had voor de tong met een gewoon gebroken bit, daarom deed ze hem erover.
We hebben toen een ongebroken trens met een tongboog geprobeerd, die vrij dun was, en die paste goed in haar mond. Met dat bit was ze veel fijner.

Tuurlijk moet je rijtechnisch werken, altijd, maar harnachement maakt uit. Merrie heeft bijvoorheeld een hoofdje met een heel smal neusje en een zware kaak, daar ga ik bijvoorbeeld geen lage neusriem op gebruiken, want die ligt niet fijn. Dat irriteert.

Zelfde met een zadel. Natuurlijk moet je correct leren zitten, maar als je een zadel hebt wat voldoende ruimte biedt voor jouw billen en bovenbenen, hoef je je lijf niet te forceren om correct te zitten. En dan pas kun je ook met het riedeltje: zachte billen en bovenbenen, schouder, heup, hak in een lijn, rug recht, buikspieren aanspannen beginnen.
Harnachement moet gewoon passen, voor paard en ruiter.

They tried to bury me.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 20:26

Avalanche81 schreef:
Mijn merrie deed vreselijk moeilijk over eigenlijk alles wat gebroken was. Altijd hard kauwen of de tong eroverheen. Ik heb een bitfitter laten komen, toen kwam ik erachter dat ze gewoon geen ruimte had voor de tong met een gewoon gebroken bit, daarom deed ze hem erover.
We hebben toen een ongebroken trens met een tongboog geprobeerd, die vrij dun was, en die paste goed in haar mond. Met dat bit was ze veel fijner.

Tuurlijk moet je rijtechnisch werken, altijd, maar harnachement maakt uit. Merrie heeft bijvoorheeld een hoofdje met een heel smal neusje en een zware kaak, daar ga ik bijvoorbeeld geen lage neusriem op gebruiken, want die ligt niet fijn. Dat irriteert.

Zelfde met een zadel. Natuurlijk moet je correct leren zitten, maar als je een zadel hebt wat voldoende ruimte biedt voor jouw billen en bovenbenen, hoef je je lijf niet te forceren om correct te zitten. En dan pas kun je ook met het riedeltje: zachte billen en bovenbenen, schouder, heup, hak in een lijn, rug recht, buikspieren aanspannen beginnen.
Harnachement moet gewoon passen, voor paard en ruiter.

Ongebroken bit is ook nog een optie. Mag je daarmee starten? Harnachent past. Zijn beide aangemeten. Zadel pas ik ook goed in, alhoewel er aan mijn houding natuurlijk altijd wat te verbeteren is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:34

Een ongebroken trens wel. Maar nogmaals, laat een bitfitter komen, om een en ander even netjes aan te meten, en te bekijken. Je kan wel van alles gaan proberen, maar als je niet weet hoeveel ruimte er is in de mond van je paard is dat zinloos, en ga je een fortuin uitgeven aan bitten.
Overigens kun je op de site van de KNHS een lijst vinden met welke bitten je mag starten.

Mag ik foto's (eventueel per pb) van jou op het paard? In je zadel, uiteraard.

They tried to bury me.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 20:51

Avalanche81 schreef:
Een ongebroken trens wel. Maar nogmaals, laat een bitfitter komen, om een en ander even netjes aan te meten, en te bekijken. Je kan wel van alles gaan proberen, maar als je niet weet hoeveel ruimte er is in de mond van je paard is dat zinloos, en ga je een fortuin uitgeven aan bitten.
Overigens kun je op de site van de KNHS een lijst vinden met welke bitten je mag starten.

Mag ik foto's (eventueel per pb) van jou op het paard? In je zadel, uiteraard.

Foto kijk ik even of ik die morgen kan maken :) Even kijken of er iemand is, omdat ik eigenlijk altijd alleen op stal ben

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:52

Top, ik zie het wel verschijnen :)

They tried to bury me.

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 07:51

Ik denk dat het grootste probleem is dat jij vindt dat het paard maar los moet laten op het bit en het niet bij jezelf zoekt..
Ik denk dat dit nogsteeds een rijtehnisch probleem is en misschien dat een andere instructeur je meer kan helpen hiermee..

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:28

Dit probleem klinkt heel bekend.
linksgebogen paard dat op rechts vasthoud, of eigenlijk: links niet goed aanneemt. Tenminste, dat is dan heel vaak het geval.
Dit is niet geheel afhankelijk van het bit, natuurlijk heeft dat wel invloed. Ik had hetzelfde probleem, ben van bit gewisseld en het is nog steeds aanwezig, maar wel minder.
Wij zijn bezig met recht maken en op twee teugels, want dat is zo'n paard niet. Die ontspanning in de kaak is gewoon lastig te bereiken en je hebt geduld nodig. Mijn instructrice bood wel een quick-fix aan, maar ze zei al dat ze dat niet aan zou raden, omdat je dan toch niet iets structureel oplost. Ze zei wel dat het bestond, maar we hebben ervoor gekozen om het niet op die manier op te lossen, maar door telkens weer recht te maken, dus op links nauwelijks stelling, en proberen om daar toch die linkerteugel aan te laten nemen, en op rechts proberen om ook druk te krijgen op links, en dan recht, of evt. iets rechts gebogen de bocht door.
Ben jij rechtshandig TS?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:41

Klinkt misschien raar, maar probeer eens bitloos. Kijk hoe jullie er beiden op reageren. Als het probleem zich nog steeds voordoet, is het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem. Natuurlijk moet je wel even met bitloos de tijd geven om je paard (en jezelf!) er aan te laten wennen.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:57

Is het gebit nagekeken?

Als het niets medisch is, dan is het rijrechnisch en zoals al aangegeven word, bereik je het loslaten van de kaak alleen maar als je je paard goed van achter naar voren naar de hand toe rijdt. Hoe actiever achter, hoe lichter de voorkant.

Wbt het bit zou ik ook zeggen, laat een bitfitter komen..sommige paarden hebben weinig ruimte in de mond, een laag gehemelte etc. En voor de een is een dun recht bitje prettig, voor de ander weer een dikker dubbelgebroken. Dat kunnen wij niet zien vanaf een computerscherm.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 10:08

suikermeisje schreef:
Ik denk dat het grootste probleem is dat jij vindt dat het paard maar los moet laten op het bit en het niet bij jezelf zoekt..
Ik denk dat dit nogsteeds een rijtehnisch probleem is en misschien dat een andere instructeur je meer kan helpen hiermee..

Loslaten doen we zeker wel. Alleen maar eigenlijk, vooral tijdens de les. Wisselen van instructrice ga ik ook niet doen, aangezien zij ons al vanaf dag 1 begeleidt, en de focus gewoon op het goede stuk ligt. Ik denk alleen niet dat het rijtechnisch op te lossen is dat ze protesteert op het bit, al voordat ik erop ga bij het indoen.

LoveBodin schreef:
Dit probleem klinkt heel bekend.
linksgebogen paard dat op rechts vasthoud, of eigenlijk: links niet goed aanneemt. Tenminste, dat is dan heel vaak het geval.
Dit is niet geheel afhankelijk van het bit, natuurlijk heeft dat wel invloed. Ik had hetzelfde probleem, ben van bit gewisseld en het is nog steeds aanwezig, maar wel minder.
Wij zijn bezig met recht maken en op twee teugels, want dat is zo'n paard niet. Die ontspanning in de kaak is gewoon lastig te bereiken en je hebt geduld nodig. Mijn instructrice bood wel een quick-fix aan, maar ze zei al dat ze dat niet aan zou raden, omdat je dan toch niet iets structureel oplost. Ze zei wel dat het bestond, maar we hebben ervoor gekozen om het niet op die manier op te lossen, maar door telkens weer recht te maken, dus op links nauwelijks stelling, en proberen om daar toch die linkerteugel aan te laten nemen, en op rechts proberen om ook druk te krijgen op links, en dan recht, of evt. iets rechts gebogen de bocht door.
Ben jij rechtshandig TS?

Ik ben rechtshandig ja. Wat jij beschrijft is wat we ook aan het doen zijn. Recht maken, voelen, loslaten en buigen. Soepel maken dus. De tijd nemen we ook zeker, maar ik denk gewoon dat er wat winst te behalen valt op het bit.

Melewel94 schreef:
Klinkt misschien raar, maar probeer eens bitloos. Kijk hoe jullie er beiden op reageren. Als het probleem zich nog steeds voordoet, is het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem. Natuurlijk moet je wel even met bitloos de tijd geven om je paard (en jezelf!) er aan te laten wennen.

Ik heb haar toen ze nog niet van mij was bitloos gereden. Eigenlijk ging het hierbij redelijk hetzelfde, maar ze ging heel erg hangen. Vanwege dat we eventing en springen willen gaan starten zijn we met bit gaan rijden en hier liep ze veel meer ontspannen op.

Elisa2 schreef:
Is het gebit nagekeken?

Als het niets medisch is, dan is het rijrechnisch en zoals al aangegeven word, bereik je het loslaten van de kaak alleen maar als je je paard goed van achter naar voren naar de hand toe rijdt. Hoe actiever achter, hoe lichter de voorkant.

Wbt het bit zou ik ook zeggen, laat een bitfitter komen..sommige paarden hebben weinig ruimte in de mond, een laag gehemelte etc. En voor de een is een dun recht bitje prettig, voor de ander weer een dikker dubbelgebroken. Dat kunnen wij niet zien vanaf een computerscherm.

Ja. Er wordt wel degelijk van achter naar voren gereden, de voorkant wordt juist zoveel mogelijk losgelaten. De achterkant wordt steeds actiever, maar dit is geen probleem wat je in 3 maanden op kan lossen. Ik wil mijn paard ook niet met een bit laten lopen waarmee ze duidelijk aangeeft dat ze het niet fijn vind, en ik denk dat dit toch echt wel invloed kan hebben.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie