Afgelopen mei heb ik m'n paard aangeschaft, ik heb toen een zadelmaker laten komen om te kijken of het zadel dat op mijn vorige paard lag ook op dit paard zou passen (Euroriding titan 2) Volgens de zadelmaker lag het zadel prima, hij heeft het wat opgevuld en de singelstoot naar voren geplaatst, wel zei hij er bij dat als het paard veel breder zou worden ik misschien aan een nieuw zadel moest.
Afgelopen oktober heb ik na wat problemen met m'n paard de tandarts, osteopaat, een andere zadelmaker laten komen (dit omdat de vorige zadelmaker er bij een stal genootje flink naast zat) Mijn zadel kiepte te veel naar voren waardoor m'n paard net onder de schoft drukplekken kreeg, dit werd nog eens versterkt doordat de singelstoot aan de voorkant zat.
Hij heeft toen m'n zadel aan de voorkant opgevuld en de singelstoot weer in het midden geplaatst.
Ik merkte gelijk dat m'n paard weer lekker liep, maar doordat de singelstoot nu in het midden zat schoof m'n zadel naar voren. Ik heb toen een anatomische lederen singel aangeschaft, dit hielp wel.
Helaas zag ik nu na het rijden dat de plekken die hiervoor drukplekken waren, nu helemaal rommelige haren hadden die alle kanten op stonden. De zadelmaker vond het gek omdat het zadel nu eigenlijk goed had moeten liggen. Hij heeft toen op deze plekken wat vulling eruit gehaald maar dit heeft helaas niet geholpen. Het enige wat hij nog kon bedenken was een zadel bontje aanschaffen met uitsparing bij de schoft. En als laatste optie een ander zadel. Het bontje heb ik vorige week aangeschaft van Mattes, ik had alleen het idee dat de binnenkant van m'n zadel hierdoor nog krapper werd en jawel, de plekken waren na het rijden met bontje nog erger.
M'n paard geeft heel duidelijk aan als er lichamelijk iets niet goed is, en toch loopt ze nu nog fijn.
Omdat m'n paard jong is en nog veel meer de breedte in gaat kwa bespiering lijkt het me niet handig om nu een nieuw zadel aan te schaffen. Maar haar door laten lopen met iets waar ze misschien last van kan krijgen is ook niet de oplossing.
Ik vind het jammer dat de zadelmaker niet echt een duidelijke oorzaak weet voor m'n probleem.
toch wil ik er wel bij zeggen dat deze 2 zadelmakers zeer professioneel zijn en hier op bokt door iedereen word aangeraden.
Hier foto's van de plekken, heeft iemand hier enig idee wat de rommelige haren inhouden, en of dit reden is om gelijk een nieuw zadel aan te moeten schaffen.