Welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:15

Even vooraf: Paard is volledig medisch in orde, zowel tanden, rug als nek worden regelmatig gecontroleerd en behandeld en er zijn geen gebreken vast gesteld.

Ik ben al even op zoek naar het juiste bit voor mijn paard. We hebben de afgelopen jaren met een enkel gebroken bustrens gereden. Het probleem is een beetje dat hij snel omhoog komt met zijn hoofd en het even duurt voor hij nageefelijk wordt, opzich niet een reden om van bit te veranderen. Maar het duurt ook wel even voor hij echt begint te kauwen en te schuimen, hij is ook in het begin redelijk gevoelig op zijn bit, dit betert naarmate hij begint te kauwen en schuimen en dan is ons 'klein probleempje' ook opgelost. Ik spreek dus niet van een groot probleem, maar wel iets dat volgens mij kan verbeterd worden met een bit dat voor zowel hem als mij wat fijner is.
Nu heb ik er een aantal al geprobeerd, waaronder ook bitloos. Bitloos was een ramp omdat dit veel te veel druk geeft op zijn neus, waar hij echt niet van houdt.
Verder:
Een dikkere bustrens: gaf geen verschil
Een dubbel gebroken bustrens: was hij heel gevoelig op
Een dubbel gebroken knevel trens: idem ditto, ik denk dat dubbel gebroken voor hem niet fijn aan voelt, bij de minste druk gaat paard achteruit
een ongebroken rubber watertrens: gaf geen verschil

Wat denken jullie? Ik heb ook al naar bitten gekeken van Trust of sweet iron maar heb er echt te weinig verstand van.
Ik zoek dus een bit waarvan paard sneller nageeft en zeker niet te straf is en waar ze snel van gaan schuimen.
Iemand die mij iets kan aanraden?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:21

Ik zou een bitfitter langs laten komen! Dan hoef je niet telkens op de gok iets te kopen.

Mijn paard is trouwens zeer gevoelig op het bit, neemt het amper aan (dit door een lichte trauma met het bit), deed ook niks met een sweet iron. Nu een simpele ongebroken bustrens dat geeft heelveel rust in de mond en ze loopt hier heel fijn op. Mijn paard is qua aanleuning echt een probleemgeval, bij lichte druk op het bit raakt ze helemaal in paniek. Maar met dit ongebroken bit krijgt ze weer helemaal vertrouwen en zelfs een begin van een aanleuning. Ik ben zelf heel tevreden hierover.

Maarja het is weer verschillend per paard. Daarom zou ik zelf een bitfitter laten langskomen, die hebben er veel verstand van en je kan verschillende proberen

CalipsoLover

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:31

Heb momenteel gelukkig alles kunnen lenen van mensen in de correcte maten, anders was ik inderdaad al een heleboel geld kwijt ;)

Paard kon vroeger ook enorm zwaar worden en sterk uit enthousiasme bij het springen, dan kon ik hem ook langst geen kanten houden maar gelukkig is dat met lessen en oefeningen wel verbeterd. Intussen zijn we volledig overgestapt naar dressuur, dus dat probleem heb ik intussen niet meer. Maar ik moet wel altijd een lichte druk houden op de teugels om hem netjes recht en aan de teugel te houden, maar zolang hij niet begint te schuimen of kauwen gaat hij ook overgevoelig reageren op die druk. Een ongebroken bit heb ik ook eens geprobeerd na aanraden van de tandarts maar dat gaf eigenlijk weinig verschil.

CStokman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:32

Joy4Horses is een hele goede bitfitter!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:33

CStokman schreef:

Ik zit in regio Antwerpen, dus vrees dat ik iets te ver weg zal zijn voor de meeste Hollandse bitfitters... :+
Geen idee welke er in mijn buurt zitten die ook goed zijn.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:36

CalipsoLover schreef:
CStokman schreef:

Ik zit in regio Antwerpen, dus vrees dat ik iets te ver weg zal zijn voor de meeste Hollandse bitfitters... :+

Over Geraldine Vandevenne heb ik al veel goede dingen gehoord. Ook was iemand die ik kende tevreden van Cloots.
Ik heb zelf een paard dat vrij hard op de voorhand is gebouwd en dus moeilijk op de achterhand te krijgen is. Ook schuimt ze niet. Ik rijd haar sinds kort op een sweet iron bustrens. Hier loopt ze echt top op, met schuim op de lippen :) Als je in de buurt woont dan mag je deze gerust eens testen. Ik ben zelf ook van Antwerpen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:45

Hoe ben je met je handen, TS? Soms ben je je niet bewust van je eigen handelen en kun je ongemerkt knijpen of zelfs trekken. Dan maakt het niet uit welk bit je erin doet, het blijft de hand van de ruiter die het zo hard of zacht kan maken. Ik zie dat je al met een dubbelgebroken bustrens hebt gereden. Misschien dat een dubbelgebroken watertrens nog soelaas kan bieden. Daar reed ik zelf namelijk allerlei verschillende paarden mee en dat ging prima.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:45

Je schrijft dat je probleem eigenlijk is opgelost als je paard begint te kauwen, en anderen bitten verergeren het alleen maar, misschien een idee om het kauwen op gang te helpen door een kwartje appel te geven als je erop gaat, dat ie gaat snappen dat hij het ook in t begin gelijk kan? Even heel andere zienswijze, maar misschien kan je er wat mee

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:07

Mijn paard loopt heel fijn op een Sprengertje, schuimt ze ook heel snel fijn op. Ik vrees alleen dat je het zal moeten testen. Elk paard is anders.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 14:32

Dubbelgebroken vind mijn paard volgens mij echt niet fijn, daar had de vorige eigenaar me ook al voor gewaarschuwd, dan is de minste druk echt al te veel bij.
Maddy_Paola schreef:
Je schrijft dat je probleem eigenlijk is opgelost als je paard begint te kauwen, en anderen bitten verergeren het alleen maar, misschien een idee om het kauwen op gang te helpen door een kwartje appel te geven als je erop gaat, dat ie gaat snappen dat hij het ook in t begin gelijk kan? Even heel andere zienswijze, maar misschien kan je er wat mee

Hij is nog altijd niet heel stabiel zoals het zou moeten van voor; maar dat ligt eerder bij mezelf denk ik. Bedankt voor de tip!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:18

Afbeelding
Ik vind dit bit geweldig voor gevoelige paarden die moeilijk nageven. Mijn paard ging met dit bit onmiddellijk schuimen en was fijn nageeflijk te rijden. Ik rij hier ook een paard van het werk mee (paard nam bit vast en reageerde nauwelijks op de teugelhulpen) en dit paard verbeterende ongelooflijk goed met dit bit, is nu fijn nageeflijk te rijden

Amber90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:23

Lightninggg schreef:
[ [url=m/vUuxu3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind dit bit geweldig voor gevoelige paarden die moeilijk nageven. Mijn paard ging met dit bit onmiddellijk schuimen en was fijn nageeflijk te rijden. Ik rij hier ook een paard van het werk mee (paard nam bit vast en reageerde nauwelijks op de teugelhulpen) en dit paard verbeterende ongelooflijk goed met dit bit, is nu fijn nageeflijk te rijden

Waar is dit bit te verkrijgen als ik vragen mag? Ook in ponymaatjes?
Ik heb een nwr met een heel klein mondje.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:27

Ik heb het bit gekocht bij Lieven Hendrickx in het Azelhof te Lier. Heb wel een gewoon ijzer. Online vind je ze ook wel

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 18:38

Lightninggg schreef:
Ik heb het bit gekocht bij Lieven Hendrickx in het Azelhof te Lier. Heb wel een gewoon ijzer. Online vind je ze ook wel

Ik had inderdaad ook zo een gelijkaardig bitje tegen gekomen op het internet met als reviews dat het paard makkelijker nageeft, ik zoek het even op. Wat voor werking heeft dit precies?

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:59

De rollen kunnen ronddraaien. Mijn paard speelt er een beetje mee. Het paard op werk, welke nogal makkelijk zijn bit vast nam, kan het niet vast nemen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 19:12

Heb contact gehad met een bitfitter in de buurt die eind deze maand kan langs komen, ben wel van plan er dan eentje te laten komen.

CStokman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:55

CalipsoLover schreef:
CStokman schreef:

Ik zou niet weten hoe ver zij reist.. Misschien valt er iets te regelen met meerdere paardeneigenaren in de buurt die interesse hebben?

Berichten voor meer informatie kan altijd natuurlijk!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 13:45

Gisteren is de tandarts geweest, hij heeft eens goed gekeken naar welk bit er bij hem het beste zou passen en raad een enkel gebroken met een klein hefboomsysteem aan. Voor een dubbelgebroken is zijn mond te smal, wat ik persoonlijk ook al dacht aangezien hij hier extreem gevoelig op werd. Iemand enig idee welk merk/type? Hij raadde een filet baucher aan, aangezien die gelijkmatig druk kan uitoefenen en geen overdreven hefboom systeem had, hij zei dat als ik een groter hefboom systeem wou ik iets moest hebben met een ketting of toch iets dat de druk gelijkmatig uitoefent.