Ik heb een friese merrie met een erg grote schouder en schoft en een typische friezenrug die wat week is. Met training is die rug natuurlijk wel te verbeteren maar die enorme schouders zullen blijven. Door die grote schouders duwt ze eigenlijk elk zadel een stuk naar achter. Opzich geen probleem zolang het zadel voor de laatste rib blijft alleen verschuift die singel mee, richting midden op de buik. Dit gebeurt met álle zadels die ik tot nu toe getest heb: fryso, ninon schutte, euroriding, hidalgo, barefoot, startrekk en nog een merkloosje. Ik merk eigenlijk ook weinig verschil in merk qua schuiven, na een flinke galop liggen ze allemaal hetzelfde.
Ik had eerst een Fryso, deze lag volgens de zadelmaker helemaal top. Ik vond hem zelf een beetje naar achteren hellen, hij zat ook lang niet zo lekker als hij met mijn vorige paard deed maar als hij Dyke maar paste. Mijn instructeur en fysio zijn later beide naar deze zadelmaker gegaan dat dit toch echt niet past omdat dit zadel na galop toch wel heel erg naar achteren ging. Bovendien kreeg ze grote kuilen bij de schoft.

Toen heb ik een ninon schutte te leen gehad. Een heel fijn zadel waar zowel Dyke als ik best goed mee rond rijden. Alleen die singel... die ging na een flinke galop weer haar achterhand opzoeken

De euroriding en de barefoot kon ik zelft echt niet in zitten. De euroriding lag qua singel wel verder naar voren maar met deze werd ze wat gevoelig op de lendenen omdat ik te veel op de lepel zat.
En nu heb ik een startrekk espaniola te leen, en daar ben ik qua zit en looks wel een beetje verliefd op geworden. Én hij ligt netjes voor de laatste rib, ook als hij verschoven is. Alleen de ultieme test heeft hij niet doorstaan, nadat ze buiten op de kletter ging lag hij net als alle andere zadels na een flinke galop.

Nadat ze er van door was gegaan
https://boktimg.nl/img/m/a2zDI5.jpg
Nu zou ik bij buitenritten gewoon een borsttuig kunnen gebruiken, zodat hij bij een ongecontroleerde galop niet zó ver naar achter schuift. Overigens blijven de zadels wel stabiel liggen! Als ik ze zo opzadel blijven ze ook liggen, dus het is denk ik ook waar het zadel bij haar hoort te liggen.
Qua singels heb ik een gewone wintec, de wintec cair, deuber anatomisch en rossner anatomisch geprobeerd. Ik zou nog de strartrekk kunnen proberen met gekruiste singelstoten. Ik heb verschillende zadelmakers, instructeurs, fysio en andere mensen met veel verstand er naar laten kijken. Reacties als 'bel een zadelmaker', hoe goed bedoeld ook, heb ik niet zo veel aan