sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 3,5 jarige clydesdale merrie. Momenteel is ze drachtig maar ik ben toch stilaan aan het oriënteren op een zadel, zodat ik de research maar vast gehad heb voor achter een aantal maanden. Na wat zoekwerk ben ik al op een aantal opties gekomen, en een aantal merken die mogelijk kunnen passen. Maar wat me opvalt is dat dit veelal dressuurzadels en veelzijdigheidszadels zijn. Laat ik nu jaren op een springzadel gereden hebben, en ik vind dit gewoon het fijnste zitten. Momenteel rijdt ik mijn BWP met een Fairfax dressuurzadel, en alhoewel die echt super lekker en fijn zit, mis ik gewoon de vrijheid van een springzadel.
Dus mijn vraag, zijn er bokkers die dit delen? Ik snap wel dat een clydesdale een brede schouder heeft, wat het voor een springzadel dus moeilijk maakt om passend te krijgen wegens schoudervrijheid, maar toch is dit echt mission impossible?
Het doel is om lekker lang buiten te rijden, af en toe eens wat dressuur mee te pakken. Maar ik kan mezelf op een dressuurzadel niet content doen. Evenals een veelzijdigheid... Kortom mijn kont is verwend.
Wat ik allemaal bekeken en overwogen heb. - Massimo trail of dressuur - Wintec, maar ik wil liefst leer - Bates, maar die zijn met wol moeilijk te vinden en ben geen voorstander van cair/flair - Kent en Masters COB - richting dressuur - Thorowgood COB / T8- ook weer richting dressuur - Barefoot/Ghost/Hidalgo - geen voorstander van boomloos en vind de modellen ook niet wauw
Wat wel eventueel in aanmerking komt: - Barefoot Lazy Mountain - boomloos maar wel Nubuck leder - Silverado en Freemax westernzadel - boomloos maar dit model staat me wel aan - Westwood/Continental/... met een XFULL boom ( mits die past), nadeel is dat die meteen weer zwaar zijn - Fairfax springzadel/Eventingzadel
Leuk is dat een westernzadel verder nog passend gemaakt kan worden met inlages. Bij een springzadel komt het echt van de wollen kussens goed opvullen.
Er komt tegen die tijd zeker een zadelmaker bij, maar ik wil een idee hebben in welke richting ik moet denken en op basis daarvan ook een zadelpasser contacteren. Niet iedereen heeft geschikte zadels voor een koudbloed.
-- Mijn vraag, wie heeft een springzadel op zijn koudbloed liggen. Welke dan en hoe ziet dat eruit? -- Of welk westernzadel hebben jullie op je koudbloed liggen. Hoe is dat dan op dressuur op te rijden? Gewoon standaard oefeningetjes dus geen hogere dressuur.
PS/ Ik ben NIET van plan om nu te beginnen zadelmak maken, paard blijft dus lekker lopen waar ze loopt en we zijn bezig met vertrouwen/grondoefeningen. Maar ik wil deze research alvast gehad hebben, alvast wat contacten leggen met zadelpassers om te kijken wat hij hebben/kunnen/...
Ik heb een freemax en ben er wel erg over te spreken. Helaas wel geen ervaring op een hele breed paard, heb een welsh cob, wel op een paard die wat breder is maar toch schoft heeft, wat het ook wel een moeilijkere rug maakt . Voor de freemax kan ik je kifrahorse aanraden voor eens te passen en te voelen hoe het ligt en zit. Ook kan je de verschillende boomloze zadels passen via d eon afhankelijke boomlooszadelpasservice, kan je al de verschillende boomloze merken die je aanhaalt vergelijken . Ik zou persoonlijk niet bang zijn voor boomloos, zijn genoeg ruiters die er super tevreden zijn hiervan! Heeft ook zeker een voordeel bij jongere paarden omdat ze iets flexibeler zijn qua pasvorm en aanpassen