Welk dressuurzadel jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikkylove

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-03-09

Welk dressuurzadel jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 15:17

Hi!

Afgelopen maandag heb ik een zadelmaker laten komen voor het zadel van mijn paard.
Ik heb dit paard recentelijk gekocht inclusief het zadel, in de veronderstelling dat het goed lag.
Echter is dit niet het geval en de zadelmaker adviseert mij om een geheel nieuw zadel aan te schaffen.

Zadelmaker adviseerde mij de Kentaur Elektra, maar heb het idee dat hij dat deed omdat ik nu ook een Kentaur heb. Dus ben ik zelf op onderzoek uit gegaan, heb wat advies ingewonnen bij stalgenoten en mijn instructrice. Echter, zie ik door de bomen het bos niet meer..

Mijn paard is nog jong (4, overigens niet die van mijn PF) en nog maar kort onder het zadel. Hij zal flink nog wat groeien kwa bespiering, dus ik zoek een dressuurzadel wat daar in mee kan gaan. Ik ben bereid om daar in te investeren, mits het zadel lang mee kan gaan. Iemand de gouden tip?


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Welk dressuurzadel jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:24

Thorrowgood. T8 zijn met leer overtrokken. Gemakkelijk2de hands aan te komen, je kan de boom wisselen en mocht het op termijn toch niet meer passen (boommaat is niet alles) dan kan je hem gemakkelijk verkopen, ze behouden hun waarde goed.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:25

Ik ga misschien een Barclay aanschafffen, voormalige Barnsby. Heb nu een aantal weken op proef, fijn ding, en is nog aanpasbaar dmv pers.
Maar, dat is natuurlijk afhankelijk van wat jou paard past!
Mijn merrie is wel al 5,5 vandaar dat ik direct een nieuwe aan laat meten, en dat aan durf.
Afbeelding
Afbeelding

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:26

Je zou ook voor een goedkoper 2e hands zadel kunnen gaan dat je dan later vervangt voor een nieuwe. Eventueel iets ruim aangemeten zodat je eerst met pad en later zonder pad kunt rijden.
Wow is geloof ik wel goed aanpasbaar maar alles valt of staat met de pasvorm van de boom en correcte vulling van de kussens.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:40

Ik ben fan van boomloos, kun je vele kanten mee op en vormt naar jou en je paard. Tegenwoordig ook enorm veel keuze in en soms niet te onderscheiden van een boomzadel..

Als je toch graag een boomzadel wilt kan ik Kent & Masters aanraden. Mijn vorige pony paste werkelijk niets op, en dat zadel lag als een huis en zat heerlijk. Het zadel heeft een verwisselbare boom/voorboogje waardoor het mee kan groeien met je paard en is zeer goed aanpaspaar.

Whatever works

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:44

Ik zou persoonlijk ook gaan een 2e hands. ik denk dat je er echt rekening mee kan houden dat je paard uit dit zadel zal groeien, of je moet idd voor een boomloos gaan maar daar heb ik geen ervaring mee.

immii_clarr

Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: Welk dressuurzadel jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:48

Ik heb zelf voor mijn merrie van 4 die enorm blijft veranderen een crown susannah. Heel fijn zadel dat erg veel kussen heeft waardoor er door anders vullen veel aangepast kan worden. Boom is bij deze wel gewoon vast.

Maargoed, het is maar net wat voor model paard je hebt of zo'n zadel ook echt past, het beste is toch om het een en ander te passen met je zadelmaker.

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:15

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Welk dressuurzadel jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:23

Ik heb voor mijn 4 jarige een Kent & Masters, zijn 2dehands goed te krijgen en hebben een verwisselbaar kopijzer :)

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Welk dressuurzadel jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:35

Vivary! http://www.vivaryzadels.nl Superfijn systeem, heb er zelf ook een voor mijn vierjarige merrie, zadel is perfect aan te passen en geeft daarbij enorm veel schoudervrijheid. Ik heb drie van deze zadels, twee dressuurzadels, voor alletwee mijn merries een, en een springzadel die op beide goed ligt. Ik wil echt nooit meer anders, m'n ene merrie (8jaar) is echt heel erg veranderd, de vierjarige heeft nooit wat anders op haar rug gehad dan Vivary.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:40

immii_clarr schreef:
Ik heb zelf voor mijn merrie van 4 die enorm blijft veranderen een crown susannah. Heel fijn zadel dat erg veel kussen heeft waardoor er door anders vullen veel aangepast kan worden. Boom is bij deze wel gewoon vast.

Maargoed, het is maar net wat voor model paard je hebt of zo'n zadel ook echt past, het beste is toch om het een en ander te passen met je zadelmaker.


Deze heb ik ook, heb een paard van 4.5 die erg veranderd. Zadel zit ook heerlijk!
Ik gebruik m ook voor mijn d pony, ligt ie ook perfect op.

Nikkylove

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 20:35

Bedankt voor jullie reacties *\o/*

Ik hoor inderdaad veel goede verhalen over Kent&Masters.
Andere merken ben ik nog niet zo bekend mee, maar ga ik eens onderzoek naar doen!

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welk dressuurzadel jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:37

Bij country mill heb je een jonge paarden traject. Misschien is dat interessant?

Laerkens Beauty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christel1, janneke584, Linde_C, pien2010, YandexBot en 88 bezoekers