Ik heb een eventingzadel welke ik als maatwerk nieuw heb gekocht zo’n 1,5 jaar geleden.
Dit was het enige zadel toen der tijd wat niet over haar schouders schoof.
Zo ongeveer elk half jaar moest ik terug voor de vulling aan de rechtervoorkant omdat pony dat weg duwde met haar schouder.
Uiteindelijk nu ongeveer vanaf juli(?) is het zadel scheef gaan zakken naar rechts. Paar keer terug geweest naar de zadelmaker en aangepast, nagekeken. Nieuwe vulling gekregen allemaal zonder resultaat.
De laatste keer is het zadel uit elkaar gehaald en is er een kale boommeting gedaan. Zadel was te smal (M) naar (W) en dit is met een shimsysteem op de cm pas gemaakt. Zonder succes

Omdat het dressuurzadel wel blijft liggen hebben we besloten de singelstoten van het springzadel te verleggen zodat de schouders vrij liggen en deze dus geen invloed meer kunnen uitoefenen op het wegzakken van zadel. Dat leek veelbelovend! Zo ongeveer 5 keer kunnen rijden dat het zadel niet verschoof, wel lichtelijk wat haartjes tegen de richting maar na het scheren schuurt momenteel alles wat ze draagt.
Vandaag ging het zadel wederom scheef. Flink scheef.
Conclusie:
Boom is verbreed
Vulling is gloednieuw
Singelstoten zijn verlegd.
Singel is anatomisch en niet veranderd in de 1,5 jaar
Zadel zakt naar rechts
Dressuurzadel geen klachten.
Wat kan ik eventueel nog proberen/voorstellen bij de zadelmaker?
Ik wil het zadel echt niet kwijt. Het heeft nooit problemen opgeleverd en ze loopt er nog steeds fijn onder. Anders zou ze bokken.