Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:15

Nee dat doet hij dus zelf want hij hangt er wel gewoon goed in
Afbeelding

Deze is van dezelfde dag

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:27

Dat bit zit veel te los :) daarom kan dat. Nu hangt het echt in de mond te bungelen. Je mag het denk ik wel 2 gaten strakker hangen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:55

Iemand een hackamore-hoofdstel-hack voor mij?


Want ik loop nu zo te klooien (irritant bij haar ogen)

Afbeelding

Ik wilde dit weekend bij Hööks het hackamore kopstuk bestellen en bloemetje, zie blauw hieronder:

Afbeelding

Maar niet online in full zucht. Anders was ik met korting voordelig klaar.

Kwam ook onderstaande tegen en herinner me van jaren geleden dat de kwaliteit hier ook super was, maar wil ik het hoofdstel compleet maken dan zit ik ook aan de €100
En ik vind die keelriem overbodig, maar kan wel met twee extra riempjes een bit bevestigen.

En dat vind ik wel handig voor het geval merrie toch niet zo chill blijkt te zijn als ik dacht.

Afbeelding

Is er nog een budget tip bij jullie bekend?

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:20

Niet budget maar ben wel erg tevreden de nalanta

Afbeelding

boemel

Berichten: 8442
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:33

Die heb ik ook en zit erg mooi.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:43

Oh! Ziet er mooi uit. Hoop stiekem op nog wat budget tips aangezien het voor ‘erbij’ is.

Maar geen bakstuk wat richting oog beweegt?

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:00

Weten jullie misschien of je mag starten met de Lingus van Hööks?

Ik heb hier een paar posts terug beweerd dat je mocht starten met dat hoofdstel van Kramer maar dat mag dus blijkbaar niet :(

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:18

Olympia96 schreef:
Oh! Ziet er mooi uit. Hoop stiekem op nog wat budget tips aangezien het voor ‘erbij’ is.

Maar geen bakstuk wat richting oog beweegt?


De Nalanta beweegt niet naar het oog, omdat de hefboomwerking relatief klein is door het kleine wiel. Zou je daar jouw grote scharen aan hangen, heb je vrees ik hetzelfde probleem.
Ik weet niet of je perse leer wilt, anders zou je ook kunnen kijken naar zo’n kopstuk uit biothane van bijv Dabos design. Peter Pfister heeft ook lederen kopstukken met kaakriem die redelijk betaalbaar zijn. Geen idee van de kwaliteit leer.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:27

Peppertree schreef:
Weten jullie misschien of je mag starten met de Lingus van Hööks?

Ik heb hier een paar posts terug beweerd dat je mocht starten met dat hoofdstel van Kramer maar dat mag dus blijkbaar niet :(


Nee dat mag niet. Hij staat wel op de overleg lijst voor volgend seizoen.

boemel

Berichten: 8442
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:55

Olympia96 schreef:
Oh! Ziet er mooi uit. Hoop stiekem op nog wat budget tips aangezien het voor ‘erbij’ is.

Maar geen bakstuk wat richting oog beweegt?


Nee, ligt mooi vrij en heel stabiel

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:46

En waarom mag je met dat hoofdstel niet starten ?

Sjnoef
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:50

Hallo hallo. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Op dit moment rij ik een merrie die 9 is en net een half jaar zadelmak is. Bitloos loopt ze perfect, maar ik wil haar op concours uitbrengen. Nadeel van het bitloze is dat het 'maar' tot zz-licht kan en ze ook behoorlijk zwaar kan zijn. Ja dit heeft tijd nodig dat snap ik ook. Nu wil ik haar toch met bit starten. Het probleem is echter dat ze achter het bit loopt, niet naar de hand toe wil lopen, stress krijgt, vreselijk gaat klooien met haar mond. Nu heb ik verschillende bitten geprobeerd, groen rubber appel stangetje, trust wit stangetje, enkel gebroken watertrens, dubbel gebroken busstrens en nu rij ik met de myler level 1 of 2. Hier pakt ze het beste op aan. Nu rij ik met een micklem competition. Daar gaat ze het beste op. Alleen nu is dus het punt, als ik de bitclips eraan doe, dan loopt ze echt geweldig. Aangezien je dan bijna niet inwerkt op de lagen. Maar je mag er niet mee starten. Haal ik ze er dus af dan begint het hele geklooi weer van voren. Ze breekt ook echt af in haar lijf qua beweging dan. Ik vind het lastig wat te doen.

Is dit rijtechnisch te verbeteren? Zijn hier oefeningen voor? Moet ik een ander hoofdstel of bit proberen? Of wil ze gewoon echt geen bit? Of bestaat er een hoofdstel waar je wel mee mag starten, maar waarbij je het bit niet onbeperkt op de lagen kan drukken? Zoals bij het micklem met de bitclips

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:03

Met de bitclips mag je niet starten maar ik zou verder zoeken in de bitten. bijv bij Fager of bij Neue Schuld. Die hebben net even andere soorten bitten. Je kan een fitter laten komen en bitten uitproberen voor je wat koopt.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:05

Lukasje schreef:
En waarom mag je met dat hoofdstel niet starten ?


Omdat er maar een riempje onderlangs gaat. Het moeten er per se twee zijn blijkbaar, waar die zitten maakt niet uit.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:59

Sjnoef schreef:
Hallo hallo. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Op dit moment rij ik een merrie die 9 is en net een half jaar zadelmak is. Bitloos loopt ze perfect, maar ik wil haar op concours uitbrengen. Nadeel van het bitloze is dat het 'maar' tot zz-licht kan en ze ook behoorlijk zwaar kan zijn. Ja dit heeft tijd nodig dat snap ik ook. Nu wil ik haar toch met bit starten. Het probleem is echter dat ze achter het bit loopt, niet naar de hand toe wil lopen, stress krijgt, vreselijk gaat klooien met haar mond. Nu heb ik verschillende bitten geprobeerd, groen rubber appel stangetje, trust wit stangetje, enkel gebroken watertrens, dubbel gebroken busstrens en nu rij ik met de myler level 1 of 2. Hier pakt ze het beste op aan. Nu rij ik met een micklem competition. Daar gaat ze het beste op. Alleen nu is dus het punt, als ik de bitclips eraan doe, dan loopt ze echt geweldig. Aangezien je dan bijna niet inwerkt op de lagen. Maar je mag er niet mee starten. Haal ik ze er dus af dan begint het hele geklooi weer van voren. Ze breekt ook echt af in haar lijf qua beweging dan. Ik vind het lastig wat te doen.

Is dit rijtechnisch te verbeteren? Zijn hier oefeningen voor? Moet ik een ander hoofdstel of bit proberen? Of wil ze gewoon echt geen bit? Of bestaat er een hoofdstel waar je wel mee mag starten, maar waarbij je het bit niet onbeperkt op de lagen kan drukken? Zoals bij het micklem met de bitclips


Is het een idee om tijdelijk met 2 teugels te rijden? Om zo bitloos te rijden en haar langzamer over te laten gaan naar de hulpen op het bit? Verder zou ik me persoonlijk niet zo druk maken over het bitloos opleiden, tenzij je zeker weet dat je paard het hogere werk gaat halen. Andere bitjes gaan denk ik niet veel uitmaken. Hier was een Myler ook het fijnste, ging met alles achter de loodlijn… tot ik echt ging werken vanuit de verticale balans (4d dressage/Karin leibbrandt/takt) en ineens kreeg ik die trek naar het bit toe, echt verbinding. Dus anders trainen kan ook wel degelijk uitmaken.

Vind het overigens nog steeds krom dat KNHS zo valt over bepaalde optoming. Als het gaat om paardenwelzijn, zouden ze juist moeten toejuichen dat mensen een zo comfortabel mogelijk hoofdstel passend bij dat specifieke paard zoeken… maargoed, das een andere discussie ;)

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 01:10

Peppertree schreef:
Lukasje schreef:
En waarom mag je met dat hoofdstel niet starten ?


Omdat er maar een riempje onderlangs gaat. Het moeten er per se twee zijn blijkbaar, waar die zitten maakt niet uit.


Ah .. oke … dankje voor de toelichting !

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 01:15

@ Sjnoef: mss zeg ik wat stoms maar zo ver ik weet mag je in de mensport wel rijden met een bitlifter. Anders moet je eens achterhalen of dat in de bereden dressuur ook mag ?

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 06:32

Peppertree schreef:
Lukasje schreef:
En waarom mag je met dat hoofdstel niet starten ?


Omdat er maar een riempje onderlangs gaat. Het moeten er per se twee zijn blijkbaar, waar die zitten maakt niet uit.

Ijkt me vrij simpel op te lossen door er even een losse keelriem aan te knopen op wedstrijd..

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:41

pluisje88 schreef:
Peppertree schreef:
En waarom mag je met dat hoofdstel niet starten ?

-------

Omdat er maar een riempje onderlangs gaat. Het moeten er per se twee zijn blijkbaar, waar die zitten maakt niet uit.

Ijkt me vrij simpel op te lossen door er even een losse keelriem aan te knopen op wedstrijd..


Precies dit wilde ik reageren, maar dacht laat me even verder lezen om te kijken of iemand mij voor is. Als het echt is omdat er 2 riempjes onderlangs moeten lopen zou ik dit gewoon zelf in elkaar flansen. Met een beetje creativiteit is daar wel iets van te maken.

Ik heb vannacht een verzendbevestiging gekregen van de Lingus I. Heeeel benieuwd!

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:59

Peppertree schreef:
Lukasje schreef:
En waarom mag je met dat hoofdstel niet starten ?


Omdat er maar een riempje onderlangs gaat. Het moeten er per se twee zijn blijkbaar, waar die zitten maakt niet uit.

Dat is niet waar!

Met een keelriem eraan ben je er niet. Je hoofdstel moet echt voldoen aan een plaatje uit de harnachement gids.

En die lingus is op geen enkele manier toegestaan. Als je dat wil dan moeten ze hem laten keuren en dat duur wel even.

Sjnoef
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:16

darkadia schreef:
Sjnoef schreef:
Hallo hallo. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Op dit moment rij ik een merrie die 9 is en net een half jaar zadelmak is. Bitloos loopt ze perfect, maar ik wil haar op concours uitbrengen. Nadeel van het bitloze is dat het 'maar' tot zz-licht kan en ze ook behoorlijk zwaar kan zijn. Ja dit heeft tijd nodig dat snap ik ook. Nu wil ik haar toch met bit starten. Het probleem is echter dat ze achter het bit loopt, niet naar de hand toe wil lopen, stress krijgt, vreselijk gaat klooien met haar mond. Nu heb ik verschillende bitten geprobeerd, groen rubber appel stangetje, trust wit stangetje, enkel gebroken watertrens, dubbel gebroken busstrens en nu rij ik met de myler level 1 of 2. Hier pakt ze het beste op aan. Nu rij ik met een micklem competition. Daar gaat ze het beste op. Alleen nu is dus het punt, als ik de bitclips eraan doe, dan loopt ze echt geweldig. Aangezien je dan bijna niet inwerkt op de lagen. Maar je mag er niet mee starten. Haal ik ze er dus af dan begint het hele geklooi weer van voren. Ze breekt ook echt af in haar lijf qua beweging dan. Ik vind het lastig wat te doen.

Is dit rijtechnisch te verbeteren? Zijn hier oefeningen voor? Moet ik een ander hoofdstel of bit proberen? Of wil ze gewoon echt geen bit? Of bestaat er een hoofdstel waar je wel mee mag starten, maar waarbij je het bit niet onbeperkt op de lagen kan drukken? Zoals bij het micklem met de bitclips


Is het een idee om tijdelijk met 2 teugels te rijden? Om zo bitloos te rijden en haar langzamer over te laten gaan naar de hulpen op het bit? Verder zou ik me persoonlijk niet zo druk maken over het bitloos opleiden, tenzij je zeker weet dat je paard het hogere werk gaat halen. Andere bitjes gaan denk ik niet veel uitmaken. Hier was een Myler ook het fijnste, ging met alles achter de loodlijn… tot ik echt ging werken vanuit de verticale balans (4d dressage/Karin leibbrandt/takt) en ineens kreeg ik die trek naar het bit toe, echt verbinding. Dus anders trainen kan ook wel degelijk uitmaken.

Vind het overigens nog steeds krom dat KNHS zo valt over bepaalde optoming. Als het gaat om paardenwelzijn, zouden ze juist moeten toejuichen dat mensen een zo comfortabel mogelijk hoofdstel passend bij dat specifieke paard zoeken… maargoed, das een andere discussie ;)



Grappig dat je dat zegt betreft 2 teugels. Ik heb eerst met een soort gelijk systeem als nalanta gereden. Eerst totdat er weer ontspanning was. Daarna een bit eraan vast gemaakt en niks mee gedaan. Later met twee teugels eraan. Dat hielp al een stuk.

Overigens is de knhs inderdaad apart met bepaalde regels. Terwijl het een groot voordeel kan zijn in vriendelijkheid en welzijn van het paard

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:31

Spenk schreef:
Met een keelriem eraan ben je er niet. Je hoofdstel moet echt voldoen aan een plaatje uit de harnachement gids.

En die lingus is op geen enkele manier toegestaan. Als je dat wil dan moeten ze hem laten keuren en dat duur wel even.


Zo werd het mij verteld door de KNHS. Als er een keelriem aan zat mocht het wel.

Maar ik kan er helaas geen keelriem aan vast fabriceren zelf. Iemand ideeën?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:32

Heb je dat zwart op wit? Want meerderen hebben zwart op wit dat het níet mag.

Een losse keelriem kan je zo kopen en er doorheen doen. Maar daarmee ben je er niet ga ik vanuit.

Een normaal hoofdstel met neus en sperriem zijn ook 2 riempjes mag ook niet keelriem is verplicht. Je moet echt die gids volgen anders sluiten ze je uit op wedstrijd.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:36

Afbeelding
Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:41

De zwevende neusriem is naar mijn weten (en na het doorspitten van de harnachementsgids) hetgene waar de KNHS over struikelt bij de Lingus.