Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekekoers
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:51

Hoi allemaal,

Ik heb anatomical vision space van Kramer aangeschaft maar ben benieuwd wat jullie er van vinden. Dit is een maat full, maar ik moet misschien toch een cob hebben?

Ik vind de bakstukken ver naar achter zitten (of dat hoort echt zo bij dit hoofdstel) maar de neusriem heeft ook ruimte. Nu moet deze nog een beetje vormen en dit probleem hebben we vaak bij hoofdstellen...


Het hoofdstel is trouwens wel erg zacht maar ik vind hem niet mega mooi. Wat vinden jullie?


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Overigens misschien nog goed om toe te voegen ik rijd nu met een hooks hoofdstel maar daar hebben we ook veel ruimte bij de neusriem, daarom hebben we daar een onderlegger onder. Waar hij overigens prima mee loopt maar erg mooi is het niet! Ik hoop een hoofdstel te vinden die beter past. Tips zijn welkom!


Hooks:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:26

Ik vind het persoonlijk een prachtig hoofdstel. De mijne heeft ook ruimte onder de neusriem. Ik vind het prima. Beter te los dan te strak.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:49

Liekekoers schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb anatomical vision space van Kramer aangeschaft maar ben benieuwd wat jullie er van vinden. Dit is een maat full, maar ik moet misschien toch een cob hebben?

Ik vind de bakstukken ver naar achter zitten (of dat hoort echt zo bij dit hoofdstel) maar de neusriem heeft ook ruimte. Nu moet deze nog een beetje vormen en dit probleem hebben we vaak bij hoofdstellen...


Het hoofdstel is trouwens wel erg zacht maar ik vind hem niet mega mooi. Wat vinden jullie?


[ [url=m/UCQEYN.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/60jF5h.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/KkYRUg.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/5bAbZH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Overigens misschien nog goed om toe te voegen ik rijd nu met een hooks hoofdstel maar daar hebben we ook veel ruimte bij de neusriem, daarom hebben we daar een onderlegger onder. Waar hij overigens prima mee loopt maar erg mooi is het niet! Ik hoop een hoofdstel te vinden die beter past. Tips zijn welkom!


Hooks:
[ [url=m/1XIJMc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0hodAh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cAYWI5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sorry, persoonlijk vind ik je Hooks hoofdstel een stuk mooier staan.
Maar volgens mij zit je nieuwe hoofdstel prima

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:06

Volgens mij is het de bedoeling van het hoofdstel dat hij juist zoveel plek vrij houd naast het jukbeen. Weet niet wat ik er van vind maar denk dat een andere frontriem misschien al wel werkt.

Hebben ze bij hooks de neusriem niet los dat je die een maatje kleiner bestelt?

Liekekoers
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:05

Thanks allemaal, ik vind hem dus ook niet zo mooi. Maar hij zit wel fijn voor het paard trouwens mochten mensen twijfelen.

Hooks neusriem is er helaas niet los te bestellen. En dat zou ook betekenen dat ik een pony maat moet bestellen. Lijkt me ook wat gek

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:10

Denk dat dit wel eerder is gevraagd, sorry daarvoor!
Ik zoek een hoofdstel zonder sperriem zoals de Horsegear Styx
Ik heb echter al een kopstuk van Horsegear en bakstukken. Bestaat er ook een losse neusriem zonder sperriem? Mijn bit kan geen riempje voorlangs hebben dus zoals de Styx zou het beste.

Omdat ik dus al een half hoofdstel en zou besparen als ik alleen een neusriem zou kopen :') Iemand tips? :j

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:18

Misschien bij Equibling? Die hebben losse neusriemen.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:15

Ik ben bang dat die neusriem als de styx niet los te koop is. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:41


xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:07

pluisje88 schreef:
Ik ben bang dat die neusriem als de styx niet los te koop is. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval


Ik kon ook al niks vinden haha
Dacht als laatste hoop toch maar even op bokt vragen :')

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:05

Het bakstukk van de styx is ook anders dan de andere bakstukken zie ik.

Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:48

Hoi allemaal,

Ik volg al een tijdje dit topic en nu heb ik heb sinds deze week eindelijk mijn nieuwe hoofdstel binnen. Ik twijfel alleen over de hoogte van mijn neusriem. Zouden jullie met me mee willen kijken?

Hieronder foto's op verschillende hoogte (foto 2 en 3 hebben dezelfde hoogte, maar vanuit een andere hoek).
En hoe vinden hem verder zitten? Zit het niet te strak tegen de oren aan?

Graag jullie mening!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Charmie4 op 23-03-21 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:51

Ik zou hem doen zoals de eerste foto, daar blijft het jukbeen mooi vrij. Zit verder netjes op jouw paard!

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:56

Floran schreef:
Ik zou hem doen zoals de eerste foto, daar blijft het jukbeen mooi vrij. Zit verder netjes op jouw paard!


Eens!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:57

zeker zoals op de eerste, op de andere ligt hij tegen het jukbeen aan, verder vind ik hem ook érg mooi zitten!
Bij de oren zie ik ja, lijkt niet té strak, wat ik haast denk ik dat de frontriem misschien ook nog wat stug is, die is namelijk zeker wel ruim genoeg, maar lijkt hem toch een beetje naar voren te trekken.

Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:02

siskeh schreef:
zeker zoals op de eerste, op de andere ligt hij tegen het jukbeen aan, verder vind ik hem ook érg mooi zitten!
Bij de oren zie ik ja, lijkt niet té strak, wat ik haast denk ik dat de frontriem misschien ook nog wat stug is, die is namelijk zeker wel ruim genoeg, maar lijkt hem toch een beetje naar voren te trekken.


Frontriem zit inderdaad erg los! Weet zeker dat dat niet de reden is dat het wat meer tegen zijn oren aan zit.. maar wat wel?? Vind het wel lastig, want wil niet dat hij daar last van heeft.. anders schiet het anatomische ook zijn doel voorbij als het rot zit voor hem..

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:09

Lijkt me prima zitten om de oren en door gebruik wordt de boel inclusief frontriem vanzelf soepeler.

Charmie4
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-02-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:30

Bedankt voor jullie input!

RoosMarije

Berichten: 305
Geregistreerd: 11-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:20

Eerste foto ziet er mooi uit Charmie!

Ik zou ook graag om advies vragen. Mijn merrie heeft nu een Dyon hoofdstel en ik loop tegen een dingetje aan. Zij kan hem namelijk vrij makkelijk afschudden, ook met rijden :+ Als we straks gaan buiten rijden vindt ik dit niet zo’n fijn idee :')

De maat is prima voor haar. Mooi twee vingers onder de neusriem, maar zeker niet heel los. Ik heb de neusriem nu een gaatje lager dan op de foto. Wel of geen oornetje maakt niet uit voor het afschudden. Vriendin stelde al voor om een touwtje te binden om het kopstuk naar een vlechtje in de manen, maar het lijkt me ook niet zo prettig voor haar als het hoofdstel trekt aan haar manen

Heeft iemand hier ervaring mee/tips?


Afbeelding

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:08

In principe zorgt een keelriem ervoor dat het hoofdstel niet zomaar af kan, kan die iets strakker?
Anders inderdaad toch met een touwtje meevlechten, dat hoeft niet zo strak dat het continu trekt, maar wel zo dat het hoofdstel niet afgeschud kan worden.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:18

Is het een losse keelriem die onder je kopstuk zit? Zo la wellicht eens proberen om hem er op te leggen? Kan het niet zo goed zien. En wellicht je frontriem wat lager zodat hij wat meer richting je keelriem zit?

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:38

Hallo ik kom even binnen vallen met een vraag, mogelijk is het al eens besproken in dit topic, 162 pagina's is alleen wel erg veel om even door te lezen. Hebben jullie misschien een idee hoe ik geholpen kan worden aan het volgende:

Bestaat er zoiets als een Bridle Fitter?

Online lees ik wel dat er hoofdstellen 'op maat' worden gemaakt, die dan gepast worden door een bridle fitter. Maar ik lees hier vooral een dure variant van verkoper in.

Ik zoek eigenlijk iemand die mij kan helpen het juiste kopstuk voor mijn paard te vinden. Zij heeft een irritatie in de atlas/tussen de oren, een kopstuk dat verder is uitgesneden (anatomisch) of die echter een stuk vrij houdt achter de oren, zou zijn baat bij kunnen hebben.

Echter, hoe kan ik verschillende van deze modellen testen, zonder direct een aantal hoofdstellen te hoeven kopen?

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:58

Renee, in België is er een bitfitter die ook hoofdstellen past. Ze is enkele jaren terug bij mijn paard geweest, een heel kundig en geduldig persoon. Ze verkoopt de hoofdstellen ook niet zelf, je betaalt enkel voor de passessie. Ik weet niet waar je woont, maar als je in België of niet te ver van de grens woont, kan ik je haar naam wel doorgeven.
Ze is vooral gericht op bitten, maar 3 jaar terug had er ook al een Micklem, hoofdstel met elastiek (was best bijzonder) en een hoofdstuk dat de atlas geheel vrij liet bij zich. Meer heb ik niet geprobeerd want mijn paard vond die hoofdstellen alledrie niks |o :o

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:00

goldyc schreef:
Renee, in België is er een bitfitter die ook hoofdstellen past. Ze is enkele jaren terug bij mijn paard geweest, een heel kundig en geduldig persoon. Ze verkoopt de hoofdstellen ook niet zelf, je betaalt enkel voor de passessie. Ik weet niet waar je woont, maar als je in België of niet te ver van de grens woont, kan ik je haar naam wel doorgeven.
Ze is vooral gericht op bitten, maar 3 jaar terug had er ook al een Micklem, hoofdstel met elastiek (was best bijzonder) en een hoofdstuk dat de atlas geheel vrij liet bij zich. Meer heb ik niet geprobeerd want mijn paard vond die hoofdstellen alledrie niks |o :o


Heel graag ! Ik woon niet heel ver van de belgische grens, in brabant.

RoosMarije

Berichten: 305
Geregistreerd: 11-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:18

Ik zal eens kijken of de keelriem nog wat strakker kan.. Deze zit vast aan het kopstuk trouwens. Denk dat het een combi is van een (te) zacht kopstuk en hele kleine oortjes... Bedankt voor het meedenken!